Light

Nyugdíjazott repülők, amikből hotelt, éttermet vagy kávézót faragtak

Nyugdíjazott repülők, amikből hotelt, éttermet vagy kávézót faragtak

Az 1946-ban a MASZOVLET (Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, az egykori MALÉV elődje) számára szállított Li-2P (HA-LIA), mely 1961-es nyugdíjazásáig 21 személy szállítását tette lehetővé. 1962-ben a kőbányai Mázsa térre szállították, ahol 1966-ig, egy villámcsapás okozta tűzesetig Kispilóta Cukrászda néven működött.

Helyére 1968-ban egy, a Magyar Néphadsereg számára 1951-ben vásárolt, majd a MALÉV, később pedig a Magyar Honvédelmi Sport Szövetség színeiben ejtőernyősök égbe juttatásához, illetve teherszállításhoz is használt Li-2T (HA-LIW) került. Ezt 1973-ban bontották szét.

A roncstelepről mentett 1965-ös Boeing 727, mely ma a costa rica-i dzsungelben Costa Verde Hotel néven várja vendégeit, valamint a majmokat, lajhárokat és az arra járó madarakat

Galéria

A kézzel faragott teakfa bútorok, a két légkondicionált hálószoba, valamint az óceánra néző terasz ideális nászútcélponttá teszik a helyet.

A holland Teuge repülőtéren álló, közel negyven méter hosszú Iljusin Il-18, mely karrierjét a keletnémet kormány magángépeként (1960-1964), majd az ország légitársasága, az Interflug egyik zászlóshajójakánt (1964-1986) folytató utasszállító repülőgép, melyet néhány évvel ezelőtt luxushotellé alakítottak: ma infraszauna, jacuzzi, óriási plazmatévék, egy sornyi kanapé, légkondicionáló, valamint egy szépen felszerelt konyha is található benne.

Galéria

A Vietnamból kivont utolsó gépek egyike, egy brit Bristol Type 170 Freighter, mely az új-zélandi Waitomo lankái közt, hotelként született újjá

A MALÉV 1967-1989 közt teherszállítóként (főleg a Bábolnai Állami Gazdaság jércéinek szállítására) használt Il-18-asa, amit a rendszerváltás után alig néhány hónappal a Győrhöz közeli Abdára szállítottak, ahol az étteremből, óriási teraszból, eszpresszóból és éjszakai bárból álló Elvis-park része lett. 2000-ben a Hegyeshalomig tartó autópályaszakasz miatt a hely forgalma a nullára zuhant, így bezárták. Hét évvel később megpróbáltak újra életet lehelni a helybe, így megnyitott a karibi stílusú Club Sky, de az már a következő évadot sem élte meg. A gép maradványait végül 2011-ben szabadították ki a két évtizedes fogságból.

A HA-MOI történetéről, kalandos Abdára száílításáról, sorsáról, valamint kiszabadításáról az Indóház Online vonatkozó, tökéletes cikkében olvashat.

Fotók: Costa Verde, Airplane Home, Li-2.hu, VliegtuigSuite, IHO, Woodlyn Park

Olvasói sztorik