Light
vonat, vasút, Balaton, MÁV (Array)

Marad az izzadtságszagú nyomorgás a MÁV-vonatokon

Molnár Zoltán
Molnár Zoltán

újságíró. 2015. 06. 23. 13:43

A júniusi hétvégéken megszenvedte mindenki a balatoni vonatozást, de a MÁV nem tudja előrébb hozni a nyári menetrend bevezetését. Akadályozza őket a suli, Fehérvár és a kalauzhiány.

Korábban a témában:

Már júniusban, a nyári szünet beköszönte előtt akadt jó néhány olyan hétvége, ami egész forróra sikerült, és mit csinál ilyenkor a magyar ember? Lemegy a Balatonra vonattal vagy kocsival. Fonák módon a MÁV-nak is fel kell készülnie a globális felmelegedésre: ahogy egyre több lesz a tűrhetetlenül meleg májusi-júniusi nap, úgy menekülhetnek egyre többen a vízpartokra, akár vonattal. Erre viszont nem volt már most se felkészülve a társaság még nem nyáriasított menetrendje, ezért megint óriási tumultus alakult ki.

Még június 15-én ment ki egy publicisztika az Iho.hu-n, ahol a szerző valóban balesetveszélyes állapotokat észlelt Velence állomásán. A balatoni vonatok ugyanis tele voltak, így sokan alig fértek fel valamelyikre.

“A Velencei-tavi megállókban pedig egész vasárnap délután nyomták az áthaladó gyorsok vezérei a kürtöt, mert a peronok feketéllettek a tömérdek embertől.”

Az északi vonalon külön gond volt, hogy a júniusi osztálykirándulási csoportokkal nem bírtak el a MÁV Bz-motorkocsikból összeállított szerény szerelvényei. Mindezekkel a gondokkal megkerestük magát a MÁV-ot is, hogy mondanának rájuk valami megoldást. Mondtak is.

Az északi parti picúrok

A túl rövid és kis befogadóképességű északi (tapolcai) vonali vonatokra a MÁV azt válaszolta, a legfőbb gond jelenleg a székesfehérvári pályaudvar átépítése (ld. a lenti fotót). Ez pedig hatalmas munka, az állomás fele csatatér vágányok nélkül, így a MÁV szerint per pillanat négy vágányon tudják mindössze fogadni a személyvonatokat, ráadásul a szerelvények tárolására is alig maradt sínpár. “Emiatt a lehetőségek figyelembevételével a személyvonatok egy részét – amelyeken rendszeresen nagyobb utazási igény jelentkezik – szinkronüzemben működő, 4 részes motorkocsikból összeállított szerelvénnyel közlekedtetjük” – írták. Gond, hogy hétköznap több, be nem jelentett óvodai vagy iskolai csoport utazott, ami növeli a zsúfoltságot. Hétvégén ezért Desiro motorvonatokat és “hagyományos mozdonyvontatású szerelvények”-et is járatnak, hogy enyhítsenek a helyzeten.

vonat, vasút, Székesfehérvár, MÁV (Array)Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Feketéllő tömeg a Velencei-tónál

Megkérdeztük, nem lehetne-e combosítani a flottát, hogy ne rekedjenek a kisebb tónál az utasok a balatoni vonatok telítettsége miatt. A Z30-as zónázókba ezért három Flirt-egységet soroztak be, ez 633 ülőhelyet jelent, ez egész nyáron így marad majd. Bővítették a Köki és Székesfehérvár közötti G43-asokat is, de ide “technológiai okokból nem tudnak bepakolni három motorvonatból összeállított szerelvényeket.

A másik ok érdekes: a kalauzhiány. A Z30-as zónázók eleve többletszemélyzettel járnak, magyarán van elég jegyvizsgáló rajtuk, ezért is tudták őket kibővíteni. A G43-as vonatoknál már gond van, ezekre csak egy jegyvizsgáló van beosztva. Ide az ország több pontjáról irányítanak át jegyvizsgálókat, akiket elszállásoltak a környéken, a napokban fejezték be a felkészítésüket, az eddigi hétvégéken ezért sem lehetett bővíteni a kapacitást. Márpedig “Kollektív Szerződésünk előírása szerint több szerelvény csak többlet technológiai létszám mellett közlekedtethető.”

Hozzuk előrébb!

Nem lehetne előrébb hozni a nyári menetrendet? Nem. A válasz lényege a következő: “Az esetenként előforduló május-júniusi extrém melegre előre – menetrendben meghirdetett módon – sajnos nem tudunk felkészülni, csak a meglévő vonatok erősítésével. Ennek megfelelően a nyári menetrend korábbi bevezetését nem tervezzük.” A helyzet az, hogy pont azért tud a MÁV a nyári menetrendben több kocsit hadrendbe állítani, mert már vége az iskolának, a diákok és hallgatók zöme hazautazott, más vonalakról elvonhatnak így kocsikat. Május elejétől amúgy is sűrűbben járnak a hétvégéken a vonatok a tapolcai (északi parti) és a nagykanizsai (déli parti) vonalakon.

Szóltak még a kerékpárszállítás fejlesztéséről is, amit évente 300 ezren vesznek igénybe, a fejlesztés pedig nem áll le, bár erről részleteket nem írtak.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Feloszlatták a Lánchíd spontán blokádját

Kommentek

Hungary's Bence Banhidi (C) vies with Denmark's Rasmus Lauge Schmidt (2ndL) during the IHF Men's World Championship 2019 Group II handball match between Denmark and Hungary at the Jyske Bank Boxen arena in Herning on January 19, 2019. (Photo by Jonathan NACKSTRAND / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.