Light
swing (swing, mahyar film)

Így kell jó közönségfilmet csinálni itthon – Swing kritika

A Swing című új magyar vígjáték felvezetése mindent megtesz azért, hogy utálja az ember a filmet. Rossz a cím, borzasztó a reklám, kiábrándító a plakát, de ha a néző a külsőségek után mégis úgy dönt, megnézi a mozit: jól jár. A Swing három különböző korú nő tipródásáról szól, akik különféle élethelyzetekben a mindennapi boldogulás mellett életük álmát, az éneklést kívánják űzni, a film valójában jóval több mondanivalót rejt ennél. Kritika. 

Korábban a témában:

Emmi (Törőcsik Mari), az egykor híres énekesnő három elkeseredett nőt karol fel, és buzdítja őket zenekaralapításra. Segítségükre lesz a transzvesztita bártulajdonos (Kulka János), és egy haknigyáros is, majd egy szerencsés véletlennek köszönhetően az ötvenes évek női trióinak stílusában körbeturnézzák a Balatont. Mindegyiküknek megvan a maga lelki nyomora: Angéla (Törőcsik Franciska) fiatal, önbizalom-hiányos óvónő, aki nem mer ellent mondani a szüleinek; Kati (Ónodi Eszter) egy kvázi ex-megasztáros énekesnő, aki kisfiával, lakás nélkül tengődik, és még mindig arra vár, hogy nagy sztár legyen belőle; Rita (Csákányi Eszter), a korábbi operaénekes pedig távozik otthonából, miután kiderül, férje (Csuja Imre) megcsalja egy fiatalabb nővel. Innentől kezdve a hasonló filmek hasonló paneleiből építkezve nyomon követhetjük a trió nehéz összerázódását, a kiteljesedést, és a szükségszerű visszaesést. A dráma és a humor kéz a kézben járása mellett haladunk a végkifejlett felé, ahol mindenki elnyeri a jutalmát.

Hogy hol jön itt a mondanivaló? Az üzenet valahol ott leledzik, hogy ez a film valójában a fordulópontokról szól: három nő új lehetőséget kap az élettől a továbblépésre, ők pedig, nem szándékosan ugyan, de szinte mindent elkövetnek azért, hogy ezzel ne éljenek. Ha nem is direkt módon, de érzékeljük: a Swing a tehetségnek, a bizonytalanságnak és a lehetőségek elszalasztásának állít mementót. A film erőssége, hogy érzékletesen viszi színre ezeket a vívódásokat, amelyeket szinte mindenki érzett már, aki valaha is olyan munkába kezdett, ami valamilyen konkrét produktum elkészítésével járt, legyen szó zenéről, festményről, egy épületről, vagy akár egy Excel-táblázat kitöltéséről: jó-e az, amit csinálok?

Amióta megtanultam olvasni, rengeteg könyvet fogyasztok, nem vagyok válogatós: képregényt, ponyva sci-fit, verseskötetet vagy szépirodalmi műremeket egyaránt végigrágok. Legalább ilyen régóta él bennem a vágy, hogy egy szép napon az én nevem is ott szerepeljen egy könyv gerincén. Lassan betöltöm a harmincat, és erre még mindig nem került sor. Nem a mondanivaló hiánya, nem is a könyvkiadási trendek okolhatók azzal, hogy még nem lettem író, egyszerűen félek kitárulkozni, és tárgyiasult formában az asztalra helyezni egy részt magamból. Az érzés azért különös, mert egyébként az önkifejezéssel, a megnyílással sosem volt problémám – hiszen e sorok leírásával most is ezt teszem -, mégis annyira féltem „első gyermekemet”, hogy hajlamos vagyok túldajkálni. Ugyanígy a film szereplői is mind túldajkáltak valamit életükben, gyakorlatilag mindannyian az ábrándjaik rabjai, tudják, hogy mit akarnak, de félnek tenni érte.

swing 2  (swing, magyar film)

Angéla még egy castingra sem mer elmenni, pedig énekesnő akar lenni. Kati nem mer megbízni az emberekben, pedig a kiegyensúlyozottabb élet maga és fia számára is fontos lenne, és énekesi pályáját is előre mozdíthatná. Rita feladott magából mindent, elnyomta operaénekesi ambíciót, hogy otthonülő feleség lehessen. A céljaik tehát megvannak, és nem a tehetség hiánya az, ami béklyóba köti őket, hanem a tehetetlenség, a konformizmus, és a kétkedés. Ismétlem, ennek a filmnek nem az a nagy erénye, hogy erre rávilágít – mert ezzel nem fedezte fel a spanyolviaszt -, hanem az, ahogyan teszi ezt.

A Swing is egy ilyen hosszan dajkált gyerek, hiszen Fazekas Csaba 2003-as első nagyjátékfilmje, a Boldog Születésnapot óta nem rendezett, s nagy bátorságra vall, hogy ilyen hosszú idő után egy zenés darabbal tért vissza. Sokáig készítette elő, s ugyan a dialógusokon lehetett volna még csiszolni, de látszik az odafigyelés. Jószándékból persze mások is készítettek már filmet, és nem mindig sült el jól, de a Swing esetében más a helyzet. Persze nagy kár, hogy a forgatókönyvben benne maradt egy-két feleslegesen kimondott szó, néhány bárgyú poén, Ónodi Eszter és Csákányi Eszter is lehetne bizonyos pontokon kevésbé ripacs, és a full kreatívot, kezdve a névválasztástól a plakátokon át az 50-es éveket megidézni kívánó intróig mindent le lehetne cserélni, de ezek a negatívumok még együtt sem érik el a cikiségnek azt a határát, ami már kiakasztaná a nézőt.

swing 3 (swing,magyar film)

A film vállaltan szórakoztatni kíván, zenével, tánccal, humorral, így determináltan halad a happy end felé, de ezzel nincsen gond, mert a drámai pillanatok ellensúlyozzák a szirupfaktort. Kulka János tartalommal tölt meg egy kétdimenziós transzvesztita figurát, Mészáros Béla remekül hozza egyszerre a genya főnököt és a megértő havert, Törőcsik Mari meg olyat énekel, hogy egyszer majd ezzel adózik emléke előtt a köztévé (bár ez sosem fog megtörténni, mert Törőcsik Mari örökké fog élni és kész).

Nem állítom, hogy ez a valaha volt legzseniálisabb vígjáték, vagy zenés-táncos komédia, de hogy az utóbbi évek magyar szórakoztató filmes kínálatából kiemelkedik, az biztos. Senki se hagyja, hogy a plakát elriassza, a film tényleg jobb lesz, mint egy fingós poénokra építő Förtelmes Főnökök. Én pedig megyek, és végre befejezem a könyvem.

Swing – színes, magyar zenés, romantikus vígjáték, 117 perc, 2014. Értékelés: 10/8

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.