Kultúra

Grimasszá fagyasztották a mosolyát – egy apró belvárosi ház emlékeztet a világhírű balettcsillag tragédiájára

Adrián Zoltán / 24.hu, és Színház és Divat, 1919. márc. 9. / Arcanum Újságok
Adrián Zoltán / 24.hu, és Színház és Divat, 1919. márc. 9. / Arcanum Újságok
Pallay Anna nevét a legtöbben mára elfelejtették, pedig az Operaházból első és második férje miatt is kirúgott, huszonkilenc évesen nyugdíjba küldött balerina a világ legnevesebb színpadain tűnt fel, táncáért pedig az orosz balett világsztárja is rajongott. Cikkünkben bemutatjuk a pályáját, a Hársfa utca kívülről jelentéktelennek tűnő bérházában működő iskoláját, illetve a tragédiát, ami örökre véget vetett a karrierjének.

A világ bármelyik pontján, turistaként vagy épp otthon, a saját környezetünkben is azokra a házakra figyelünk fel igazán, amik díszeikkel, színükkel vagy épp szépségükkel hívják fel magukra a figyelmet. Ez persze nem jelenti azt, hogy ezek egyben a legérdekesebbek is, hiszen sokszor épp az unalmasabb, szürkébb, sokszor átépített vagy épp a végletekig leegyszerűsített homlokzatok mögött rejtőznek igazán erős történetek.

Ez a szabály Budapesten hatványozottan is igaz, hiszen a Vadász utcai Üvegház – a zsidómentés egyik központja – csak kevés embert késztet megállásra, ugyanezt pedig a helyi védettsége ellenére engedély nélkül lebontott Lohr-villáról, a romossá vált zuglói zsinagógáról, a rózsadombi Meseország egykori otthonáról, vagy akár a város egyik legkeskenyebb házáról, a mindössze néhány lépés széles Hársfa utca 37.-ről is elmondhatjuk.

Cikkünkben ezt a Budapesttel szinte egyidős, több mint százötven éves alapokon nyugvó kopott bérházat, illetve leghíresebb lakóját, a két világháború közti időszak egyik legünnepeltebb balettművészét, Pallay Annát mutatjuk be, szót ejtve a pályája meglepő kezdeteiről, az egy morfinista orvos rossz vágása miatti korai visszavonulásáról, a falak közt három évtizeden át működő iskolájáról, illetve a modernista építészet kevésszer emlegetett oszlopáról.

Nem kelt feltűnést

A sokszínű Erzsébetváros a Nagykörúttól néhány lépésnyire álló házát leírva nem a „klasszikus szépség” jelzős szerkezet jut eszünkbe, a másfél évszázadot felölelő múltja azonban mégis a környék egyik legérdekesebb nagy túlélőjévé teszi:

Adrián Zoltán / 24.hu

A történet kezdetéért Budapest megszületésének évéig, 1873-ig kell visszaugornunk: az itt álló házat a tulajdonosa, a környéken több ingatlant is kézben tartó Strobl János szinte teljes egészében átépítette, majd bővítette.

Az így született házat a következő gazda, a Rodau család, majd az őket 1894-ben követő Banda Marczi (1847–1924) egyre csak bővítette, az azonban mégiscsak apró maradt. A helyzetet a szomszédainak köszönhette: balján már 1870 óta ott állt az utcavonalra széles homlokzattal néző, szintén számtalanszor átalakított földszintes szomszéd (ép. Limburszky József), jobbján pedig 1889-re jelent meg az apró telket körbeölelő, ma háromemeletes bérház (ép. Schomann Antal), szinte zárójelbe téve az akkor még csak egyemeletes épületet.

Adrián Zoltán / 24.hu Balra a földszintes Hársfa utca 39., jobbra a Wesselényi utca 54.

A kitűnő nevű Bandát mindez talán egy pillanatra sem érdekelte, hiszen a tulajdonától négy év után megváló férfi ezzel mutatta meg igazán a társadalmi rangját: ő volt ugyanis az első, sőt, sokáig az egyetlen cigányzenész, aki a fővárosban háztulajdonos lett.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik