Kultúra

A világ legnagyobb énekesnője az Andrássy úton szenved

ADS Service Kft.
ADS Service Kft.
Maria Callas életének utolsó hetéről forgatta legújabb mozifilmjét Pablo Larraín, aki ezzel egész trilógiát szentelt híres nők tragikus élettörténetének. De a Kennedy özvegyéről szóló Jackie-ben és a szabadulásra vágyó Diana hercegnéről szóló Spencerben is több volt a remény, mint a Mariában. Nem ez Angelina Jolie leglátványosabb alakítása, de biztosan az egyik legfontosabb. Kritika.

Angelina Jolie Maria Callast, Budapest Párizst játssza a Mariában, és egyiküknek sem ez a leglátványosabb alakítása. Nem, mintha a hollywoodi filmekben már alig mutatkozó Jolie ne lenne ragyogó színésznő, és ne hozná ki a Callas-szerepből, amit ki lehet. (Amit nem lehet: úgy énekelni, mint Callas. Jolie ezzel nem is próbálkozik.) A nehézséget az jelenthette a főszereplőnek, hogy a Maria nem hagy teret a klasszikus életrajzi filmekben megszokott, drámai ív felépítésére. Maria Callas életének utolsó hetében játszódik a történet. Amit látunk, kevésbé egy folyamat, inkább egy állapot megragadása.

A Mariában a nagy operaénekesnő már nem mer közönség elé állni, mert a hangja nem a régi. Mivel a tökéletesnél kevesebbel nem éri be, messziről elkerüli a színpadokat, és párizsi lakásában rejtőzködik a kíváncsi tekintetek elől. Négy társ maradt mellette: két ember és két törpe uszkár. Az uszkárokkal elégedettebb, pedig két cselédje tartja őt életben. Ha szükséges, gyógyszert adnak neki, de inkább kilopják a kabátzsebekből és retikülökből az erős nyugtatókat, amelyeknek Callas ekkor már függője. Cselédből rég átalakultak a beteg rokonról gondoskodó családtaggá. Ők is érzik, de talán még az uszkárok is, hogy az énekesnő végóráihoz asszisztálnak.

A kétórás leépüléstörténet komorságát engedékenyebb rendezők a világsikerre visszapillantó jelenetekkel oldanák, de nem így Pablo Larraín.

Ő is használ flashbackeket, hogy felvillantson néhány képet Callas múltjából, de ezek sem az öröm perceit tartogatják a hősnő és a néző számára. Inkább Callas jelenben érzett fájdalmát, az elmaradhatatlan útitársává szegődött keserűségét magyarázzák. Visszatekintünk a nélkülözéssel töltött, görögországi gyerekkorra, amikor megérkeztek a náci megszállók, és a bakfis Mariának – jobb esetben – gyönyörű hangjával kellett szórakoztatnia őket. Majd a megismerkedését látjuk, már befutott énekesnőként, a basáskodó Arisztotelész Onasszisszal, akivel a hatvanas években szenvedélyes, de ezernyi konfliktussal tarkított, házasságon kívüli kapcsolatot folytatott.

ADS Service Kft.

Az életem az operáé. Az operában nincsenek észérvek

– mondja Maria az egyik jelenetben, mintegy magyarázva, miért viselkedik szeszélyesen és kiszámíthatatlanul. Valójában ezzel is védi magát, mint ahogy Larraín filmjének állítása szerint ennek a kivételes tehetségű nőnek az egész élete azzal telt, hogy megpróbálja védeni magát – a férfiaktól, a családjától, a szegénységtől, a középszerűségtől, a háborús évek emlékeitől.

A chilei rendező eközben nagy ívben elkerüli a hősnő otthonos operai stílusát.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik