Kis híján húszperces tapsorkán fogadta Pedro Almodóvar első angol nyelvű filmje, a The Room Next Door bemutatóját, hétfőn, a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol a versenyprogramban vetítették a spanyol rendező Tilda Swinton és Julianne Moore főszereplésével forgatott drámáját – írja az MTI.
„A bizonytalanságom az első olvasópróba után szertefoszlott” – mesélte a korábban csak spanyol nyelven forgató rendező, a szereplőgárdát dicsérve, amiért mindent elkövettek, hogy megkönnyítsék a közös munkát.
A film forgatókönyvét Almodóvar az amerikai szerző, Sigrid Nunez What Are You Going Through című, 2020-ban megjelent regénye nyomán írta, középpontjában pedig két olyan barátnő áll, akik fiatalon ismerkedtek össze, de aztán az élet elsodorta őket egymástól: Ingrid (Moore) regényíró lett, Martha (Swinton) háborús riporter.
Sok év után végül New Yorkban találkoznak ismét, amikor Ingrid megtudja, hogy Martha súlyos rákbeteg. Lassan újra közeli kapcsolatba kerülnek, megismerik egymás életét, kiderül, hogy utóbbinak van egy lánya is, aki azonban, mivel anyjának soha nem volt rá ideje, teljesen elidegenedett tőle.
Almodóvar a velencei sajtótájékoztatóján elmondta, hogy filmje “a bolygó és az emberek állapotáról” szól, a célja pedig az volt, hogy világosan kifejezze az eutanáziával kapcsolatos érzéseit, valamint azt, hogy az embernek képesnek kell lennie arra, hogy maga döntsön az életéről.
Swinton, a bemutató előtt, felidézte, hogy Almodóvar Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén című filmje meghatározó volt számára, azóta akart vele dolgozni, sőt még azt is felajánlotta neki, hogy megtanul spanyolul. A rendező akkor csak nevetett az ötleten, most azonban mégis megtörtént a lehetetlennek hitt együttműködés.
Swinton négy éve dolgozott már Almodóvarral a rendező The Human Voice című munkájában, az azonban csak rövidfilm volt, így az első igazi együttműködésnek mégiscsak a The Room Next Door tekinthető.
A rendező elmondta:
az egész film súlyát ők vitték a vállukon, mégpedig káprázatosan. […] Akadtak pillanatok, amikor a stáb és én is könnyes szemmel néztük az alakításukat.
Almodóvar negyven éve jár már vissza a velencei filmfesztiválra – legutóbb 2021-ben fordult meg a Lidón, amikor a Párhuzamos anyák című filmjének főszereplője, Penélope Cruz elnyerte a legjobb női alakítás díját, korábban azonban a rendező is kapott szobrot: 2019-ben a filmfesztivál Arany Oroszlán-életműdíjával ismerték el.
A The Room Next Doort a velencei filmfesztivál versenyprogramjában mutatták be, ahol, mások mellett, Pablo Larraín Maria című, Maria Callasról szóló, életrajzi drámájával és Todd Phillips Joker: Kétszemélyes téboly című filmjével küzd az Arany Oroszlánért. A fesztivál szombaton zárul majd, a film pedig az októberi, spanyol bemutató után a világ számos országában kerül majd a mozik műsorára.