Az ausztriai Linz székesegyháza, a neogótikus Mariendom (1862-1924) Ausztria legnagyobb, idén épp felszentelése századik évfordulóját ünneplő templomépülete. A kerek évfordulót az egyházközség többek közt azzal ünnepli, hogy a belsőben kortárs műtárgyaknak ad otthont.
Ennek az ünneplésnek a része a DonnaStage nevű, női szerepeket, a családképeket, illetve a nemek egyenlőségét középpontjába helyező előadás-, beszélgetés-, workshop-, illetve installáció-sorozat, amiben Esther Strauss első látásra meglepő,
is helyet kapott – írja Facebook-oldalán a Lean in Femspace.
A bejegyzés a művészt idézve így ír az egyébként a világ legnagyobb betleheme (Sebastian Osterrieder, 1913) mellett álló, arra reflektáló tárgyról:
Talán Mária az a nő a világon, akiről a legtöbb festmény, rajz és szobor van: ezer meg ezer van belőlük. A képek többségét férfiak készítették, a születést – amit emberek milliói ünnepelnek december 24-én –, pedig egyetlen festmény vagy szobor sem mutatja be. Amikor Krisztus születéséről beszélünk, egy gyermeket képzelünk el a jászolban, de nem az anyját, aki megszülte.
A mű a tervek szerint július 16-ig, a székesegyház nyitvatartási idejében bármikor látható, a célt azonban jó eséllyel nem sikerül elérni, hiszen
– írja az OÖNachrichten, ami szerint a rendőrség nyomoz az ügyben, és keresi a tettest. A mű jelenleg épp ezért értelemszerűen nem látható.
Az ügyben az egyházmegye oktatási, művészeti és kulturális püspökhelyettese, Johann Hintermaier is megszólalt, jelezve:
Tudtuk, hogy ezzel az installációval vitákat fogunk kiváltani. Ha bárkinek megsértettük a vallási elveit, akkor azt nagyon sajnálom, de határozottan elítélem az erőszakos és romboló tettet, a párbeszédtől való elzárkózást, illeve a művészeti szabadság elleni támadást.
Linz város kulturális tanácsosa, Doris Lang-Mayerhofer is egyetértett mindezzel: szerinte mindenkit azért hívtak meg a projektbe, hogy bemutathassa a saját nézőpontját, a rombolást pedig gyáva támadásnak ítélte.
A témában maga Strauss is megszólalt: ő úgy érzi, hogy a támadás tökéletes bizonyíték annak, hogy még mindig vannak emberek, akik
A mű (amiről még több kép itt látható) pénteki kihelyezése óta egyébként egy online petíció is indult annak eltávolításáért: a fűrészelés előtti órákban azt már több mint nyolcezren írták alá.