Az Alszik a város típusú játékok szabályai igen egyszerűek: a gyilkosok küzdenek az ártatlanok ellen, vagy például a Secret Hitler társasjáték esetében a fasiszták és Hitler a liberálisok ellen, viszont senki nem tudhatja, hogy ki a náci és ki nem az, vagy éppen, hogy ki gyilkol és ki a potenciális áldozat. Ezt a gondolatot ülteti át Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban a műsorkészítésbe, magyar színészeket, írókat, modelleket, énekeseket kényszerítve hazudozásra és ármánykodásra.
A műsor intrója a Bridgerton család-féle kosztümös tündérmese képeit – kastély a napfényben, szép tájon átfutó gőzös – thrilleres elemekkel igyekszik felturbózni, és célba is ér a B-kategóriás, sóhajokkal és suttogással előadott nyomasztás.
Egy vonaton, az „Orient Expresszen” találkozunk először a 22 hírességgel. Az operaénekes Vásáry André, a monoklis színész, Nagy Zsolt, a Viszkisből ismert Szalay Bence és a TikTok pörgetésekor kikerülhetetlen Krajnyák Luca csak néhány tagja annak a díszes társaságnak, ami összeverődött a köpenyben hülyéskedésre. Már az első részből kiderül, hogy a kastélylakók élete nemcsak játék és mese, a folytonos taktikázást, mentális hadviselést nem igazán lehet megúszni. Viszont a beszélgetésekből hamar láthatjuk azt is, kik lesznek a feszültségoldó mókamesterek a csoport dinamikájában.
Doktor House zsebórával
A kastélyba érkezőket Árpa Attila köszönti, mellényben, zsebórával, sétapálcával a kezében. A pálcához tartozó anekdota, hogy a stáb nem tudta eldönteni, hogy legyen-e pálca, vagy inkább ne, a játékmesternek viszont megrepedt a bokája egy nappal a forgatás előtt, így a kérdés eldőlt. A halálfejes sétabotra támaszkodó, sántító Árpa Attiláról azt hihetnénk, hogy Doktor House-maratonnal készült a szerepre, a sántikálás azonban nem az atmoszféra-teremtés újabb eszköze. A színész azt is elárulta, lánya készítette fel, aki hozzáértő asszisztenciát követelt tőle az otthoni harrypotteres vagy más tematikájú műsorozás lebonyolításában.
Kezdésnek egy csapatépítőkről ismerős, jégtörő feladat segíti a csoport tagjait az ismerkedésben. Az összes versenyzőnek választania kell a megadott állításokból egy olyat, ami a legjobban jellemzi őt. Bár 22 állításra jut 22 ember, az akció nem fullad verekedésbe. „Könnyen hazudok”, „szoktam érdekből barátkozni” – mutatkoznak be a játékosok. Ezután megtekinthetjük a kastélyt, leginkább reklámfilmre hajazó képsorokon. Ekkor már, Nagy Zsolt szavaival élve, „mindenki elkezdi tapogatni csápjaival a másikat”, felmérve a terepet. A szabad foglalkozás nem tart sokáig, az esti kerekasztalnál sor kerül a gyilkosok kiválasztására. A táborvezető vészjóslóan járja körbe a bekötött szemű játékosokat, a gyilkosokat (árulókat) pedig a válluk érintésével jelöli ki. Ebben a verzióban nem jelennek meg a szájhagyomány útján terjedő, sokaknak ismerős bónuszszerepek: sem porszívóügynök, sem éjjeli pillangó, de még csonkító sincs.
Ártatlan árulók és árulkodó ártatlanok
A kendők lekerülnek, és elkezdődik a valódi játék. Az is igyekszik ártatlannak tűnni, aki nem gyilkos, az árulók a saját viselkedésüket elemzik, mindenki próbálja felmérni az erőviszonyokat. Fürkésző tekintettel egymásra sandítanak, éppen ezzel keltve fel a másik bizalmatlanságát.
A szerkesztésben akadnak humoros megoldások – a szereplők interjúszituációban adott kijelentéseit azt megcáfoló képek követik –, de néha túl komolyan veszi magát a show. Mégsem élet-halál kérdésről van szó: a gyilkosok áldozata csinos, lepecsételt borítékban kapja meg a halálhírét, ekkor haza kell mennie.Bár nem skandináv krimibe csöppennek a résztvevők, a folytonos settenkedés, egymás becsapása lelkileg megviselő lehet. Nyári Gábor és csapata volt felelős a castingért, a folyamat során ezt a szempontot is figyelembe vették. Azonban volt egy következő szűrő is: a pszichológusok is kiszórtak még két-három embert. A pszichológusoknak később is fontos szerepük volt, a játékosok beszélhettek szakemberrel, ha a kastély teljes elszigeteltségében arra volt igényük. A csapat tagjaival a stáb sem kommunikálhatott, néma operatőrök dokumentálták az eseményeket, nem instruálhattak senkit. Erre azért volt szükség, mert ebben a szituációban minden szereplő ki volt éhezve az elejtett információmorzsákra, minden gesztusnak, apró mozdulatnak többlet tartalmat tulajdonítottak.
Ez akár a nézőre is átragadhat: Schumacher Vanda kaméleonos brossa, Szalay Bence sakktáblamintás gyűrűje és Krajnyák Luca A kis herceg inspirálta pólója is szemet szúrhat. A két minta – a kalap és az elefántot befaló kígyó – vajon mit jelent? Ugyanaz a sziluett, két merőben más valóság.
Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban november 20-tól hétfőtől szombatig látható az RTL-en.