Újravágta karácsonyi reklámját és bocsánatot kért a Marks & Spencer azt követően, hogy rengetegen háborodtak fel egy nem túl szerencsés színválasztáson – írja a BBC.
A briteknél a karácsonyi reklámoknak hatalmas hagyománya van, így a cégek érthető módon nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy azok emlékezetesek, meghatók vagy viccesek legyenek. Anglia legnagyobb kiskereskedelmi láncának mindez maradéktalanul sikerült, csak nem épp úgy, ahogy tervezték. Hiába szerződtettek olyan sztárokat, mint Hannah Waddingham, Sophie Ellis-Bextor vagy Zawe Ashton, egészen másra figyeltek fel a szemfüles twitterezők: egy olyan felvételen háborodtak fel, ahol karácsonyi papírcsákók égnek egy kandallóban – a reklám üzenete szerint karácsonykor merjünk felhagyni azokkal a hagyományokkal, amelyet nem szívlelnünk, így ha például nem szeretjük a papírcsákókat, nyugodtan vessük őket a kandallóba.
A kifogásolt rész nem a karácsonyi hagyományok meggyalázását, sokkal inkább a papírcsákók színét érinti: a tűzben piros, ezüst és zöld színű sapkák égnek, ez a felháborodás mértékét tekintve kifejezetten sokaknak juttatott eszébe egy lángoló palesztin zászlót, amely az Izrael és a Hamász közt zajló háború fényében nem túl szerencsés asszociáció. Ők nagy számban kommenteltek is, rengetegen nevezték ízléstelennek a reklámot.
@vampiredream__ Marks and spencer shook now #marksandspencer #palestine #israel #israel🇮🇱 #freepalestine #freepalestine🇵🇸❤️ #freegaza #freegaza #foryou #fypシ ♬ الصوت الأصلي - فوكس 💀
A felháborodás arra késztette a céget, hogy kivágták a kérdéses képsorokat, eltüntették az ezzel kapcsolatos Instagram-bejegyzést, és egy Twitter-posztban kértek bocsánatot. Ebben azzal védekeztek, hogy a reklámot még augusztusban, a háború kitörése előtt vették fel, a papírcsákók pedig a karácsony színeivel készültek, ám mindenkitől elnézést kérnek, akiket akaratlanul is megbántottak.
A statement from M&S: pic.twitter.com/3tzJKdZbYW
— M&S (@marksandspencer) November 1, 2023
A cégnek nem ez az első karácsonyi dobása, ami miatt magyarázkodniuk kell. Néhány éve a karácsonyi kirakatukat rendezték be meglehetősen szerencsétlenül: a must have, azaz kihagyhatatlan darabok felirat alatt a férfiaknak tekintélyt parancsoló öltönyöket, a nőknek csipkefehérneműket ajánlottak.