Kultúra

Magyar színpadon vedelnek tovább az alkohollal kísérletező tanárok

Orlai Produkció
Orlai Produkció
Itthon is bemutatták a néhány évvel ezelőtti, Oscar-díjas dán filmsiker, a Még egy kört mindenkinek színpadi változatát. Aki markáns átírásra, a magyar pedagógussors bemutatására lett volna kíváncsi, csalódni fog. A tudományos alkoholizálással kísérletező tanárok története az eredeti film cselekményét követi, és a hősök sem kaptak magyar neveket, de Király Attila, Schruff Milán, Debreczeny Csaba és Epres Attila életközépi válságba sodródott tanárhősei így is közel kerülhetnek hozzánk.

Kevés film aratott olyan egyöntetű sikert az elmúlt években, mint a Még egy kört mindenkinek. Thomas Vinterberg rendezését beválogatták a cannes-i versenyprogramba, de végül nem ott mutatták be, mert a 2020-as fesztivál a koronavírus-járvány miatt elmaradt. A film diadalútját ez csak késleltetni tudta, feltartóztatni nem: a következő évben egészen az Oscar-gáláig menetelt, ahol a várakozásoknak megfelelően Vinterberg átvehette a legjobb nemzetközi filmnek járó díjat.

A Még egy kört mindenkinek tehát egyszerre lett művészfilmes és közönségsiker. Innen nézve érthető, hogy a középfajú szórakoztatásra, az egyszerre intelligens és nézőcsalogató előadások létrehozására felesküdött Orlai Produkció lecsapott a színpadi jogokra. Vinterberg ugyanis eredetileg színdarabot írt, nem forgatókönyvet. A sikeres dán premier után kezdett el dolgozni a filmadaptáción, méghozzá a lánya, Ida bátorítására és közreműködésével. Ida aztán a forgatás ideje alatt autóbalesetben meghalt, Vinterberg és barátja, a film főszereplője, Mads Mikkelsen viszont úgy döntöttek, az ő emlékére mégiscsak befejezik a filmet. Így rakódtak személyes tétek a Még egy kört mindenkinek talányos és keserédes történetére, amely egyszerre szól a részegség pusztító és jótékony hatásairól; az életközépi válságról és az életörömről.

Mi történik a magyar színpadokon a tudományos alkoholizmussal kísérletező tanárokkal? Hogyan rezonál itthon annak a négy férfinak a története, akik kihűlt házasságuk, unalmas munkájuk, a negyven felett rájuk telepedett magány miatt úgy döntenek, folyamatosan inni fognak?

Orlai Produkció

Rögtön el kell oszlatunk azok reményeit, akik kifejezetten a mai magyar valóságra átírt változatra lennének kíváncsiak. Paczolay Béla rendező és Zöldi Gergely fordító jogi okok miatt, de a produkciós iroda gyakorlata alapján sem változtathattak a neveken. Így a hősök maradtak Dániában, és az előadás szeptemberi, fővárosi premierjén mi is Martin, Nikolaj, Peter és Tommy csetlés-botlását figyelhettük.

A szoros értelemben vett adaptáció tehát elveszi annak a lehetőségét, hogy kifejezetten a tanárok itthoni dilemmái, a magyar pedagógussors felől nézzük az előadást. Erre azonban nincs is szükség. Ha magyar színészeket látunk, ezeket a tanárokat úgyis jobban a sajátjainknak érezzük, mint a film hőseit, akik közül Martint mégiscsak egy világsztár, Mikkelsen alakította.

Ráadásul bármelyik negyvenes-ötvenes férfiszínészünknek jutalomjátékot jelentene egy olyan darab, amelyben folyamatosan fél- vagy egészen részegen lehet dülöngélni, miközben végigjárható egy karakterív a hétköznapi életuntságtól a teljes lecsúszásig, majd az újrakezdésig – már akinek van visszaút.

Orlai Produkció

Vinterberg és írótársai, a forgatókönyvön vele együtt dolgozó Tobias Lindholm és a színpadi változat munkatársa, Claus Flygare itt csak a négy férfira koncentrálnak. Sem a diákjaik, sem a családjuk nem jelenik meg a színen. A filmmel ellentétben nem látjuk, hogyan viselkednek otthon, az iskola pedig, frappáns megoldással, maga a színház, ahol Martin adandó alkalommal a nézőket kérdezi ki történelemből.

Így a négy hős elsősorban egymásnak játszik. Kísérletük, hogy egy norvég pszichiáter elmélete alapján folyamatosan fél ezreléken tartsák véralkoholszintjüket, leginkább a másiknak szól. A külvilág reakciói, a spiccesen megtartott órák miatt kialakuló, szolid iskolai botrányok jelenetei nélkül az előadás egysíkúbbá, egyúttal intimebbé is válik, és még több súly nehezedik a színészekre.

A színpadi hagyományoknak megfelelően a mellékszereplők az elrajzoltabb, harsányabb karakterek. Tommy, a tesitanár már azelőtt alkoholista, hogy tudományos alapot kapna az iváshoz, míg Peter, az iskolai kórus vezetője excentrikus gesztusaival és pikírt megjegyzéseivel hívja fel magára a figyelmet. Tommyt Epres Attila, Petert Debreczeny Csaba játssza. Mindkettejük nagy erénye a pontosság: abban a néhány jelenetben vagy jeleneten belüli szituációban, amikor rájuk vetül a fókusz, megsejtetnek valamit ezeknek a figuráknak a karikatúrán túli, valódi jellemvonásairól. Debreczenynek ráadásul énekes magánszáma is van, amiért mindig hálás a közönség.

Orlai Produkció

Nikolaj szerepében Schruff Milánra hárul a feladat, hogy a felütésben elmagyarázza a nézőknek Finn Skårderud elméletét a fél ezreléken tartandó véralkoholszintről. Schruff hamar a kívülálló, a kalauz pozíciójába kerül, és ezt a szerepét az előadás végéig sem tudja maga mögött hagyni. A négy barát közül Nikolaj marad a leginkább kontúrtalan, a legkevésbé megjegyezhető, de ez inkább a karakter előadáson belüli szerepéről, és nem színészi erőtlenségből adódik.

A valódi főszerepet, Martint Király Attila kapta, aki viszont éppen a kezdeti szándékos erőtlenségből, tétovaságból bontja ki a történelemtanár alakját. Eleinte Martinnak van a legkevésbé kedve belevágni a tudományos ivásba, idővel viszont a kísérlet motorja lesz. A színházban folyamatosan látható, az utóbbi években a tévében is megint többet foglalkoztatott Király tud élni azzal a lehetőséggel, hogy Martiné a legösszetettebb jellem a társulatban, emiatt az együttérzésünk is leginkább felé irányul. Ezzel együtt egyik színész sem akar a másik fölé nőni, ami nemcsak az ő rokonszenves összjátékukat, hanem Paczolay Béla rendezői arányérzékét is dicséri (néhány éve ő rendezte egy másik dán filmsiker, az Ádám almái magyar színpadi változatát is).

A színpadi Még egy kört mindenkinek tehát közelebb hozza és kiegészíti az Oscar-díjas film történetét. Valódi átértelmezésre, markáns egyéni megoldásokra nem vállalkoznak az alkotók, de tolmácsolják és a felszínen tartják azokat a dilemmákat, amelyeket Vinterberg filmje felvetett.

Orlai Produkció

Meddig érdemes alkalmazkodni a közösség játékszabályaihoz, ha a saját boldogságunkkal kell fizetnünk a konformitásért? És hol van a lázadás határa? Észrevesszük-e, ha a szabadságvágytól fűtve a saját életünket és másokét tesszük tönkre?

Akit pedig az érdekel, felveszi-e a versenyt Király Attila táncos nagyjelenete Mads Mikkelsen emlékezetes és virtuóz filmvégi produkciójával, megnyugodhat: felveszi.

A Még egy kört mindenkinek színpadi változatát Budapesten a Belvárosi Színházban játsszák.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik