Bicskanyitogató luxusjachtozás az Adrián, a világ legkiválóbb sportolóinak összevásárlása és hadrendbe állítása a sivatag közepén, privát űrprogram összetrombitálása a haveroknak. Csak néhány szalagcím az elmúlt időszakból, amelyek a hétköznapi emberek számára elérhetetlen lehetőségeket írnak körül. Volt időnk megtanulni, hogy a szupergazdagok mindent megtehetnek, és mintha a rongyrázásnak ma még szélsőségesebb formáiról olvashatnánk, mint régebben. A kivételezettek ellen felhorgadó, össztársadalmi gyűlölet a filmekben és a sorozatokban is új trendet indított. Az utóbbi években egyre-másra készülnek a szegények és gazdagok összecsapásáról szóló, a kitörő erőszak (Élősködők, Új világrend), a csoportlélektani abszurd (Fehér Lótusz, A négyzet) vagy a gasztronómiai tanmese (A menü, Platform) irányába kanyarodó szatírák.
![A gazdagoknak mindent szabad, legfeljebb a hatóságok kivégzik a klónjukat 1](https://s.24.hu/app/uploads/2023/09/vegtelen3-1.jpg)
Brandon Cronenberg harmadik nagyjátékfilmje, a Végtelen víztükör is ezek sorába tartozik, miközben logikusan folytatja rendezője eddig is következetesen épített életművét. A „testhorror” alműfajába tartozó filmjeiről (Porontyok, Videodrome, A légy) elhíresült, kultikus kanadai rendező, David Cronenberg fiaként Brandon is örökölte az emberi test és annak radikális átformálása, szétszedése iránti, olthatatlan kíváncsiságot. Több mint tíz éve bemutatott, első egész estés filmje, a Vírusgazda arra az ötletre épült, hogy a jövőben orvosilag lepárolhatóvá és eladóvá válnak a hírességek betegségei, amelyekkel az elhivatott rajongók jó pénzért megfertőzhetik magukat.
Ezután következett a Gyilkos tudat, egy bérgyilkosnő története, aki úgy cserkészi be áldozatait, hogy átmenetileg átveszi az irányítást egy másik ember tudata felett – így nemcsak a célszemélyek kiiktatásáról, hanem a megfelelő bűnbakról is gondoskodik. Ezeket a filmeket összeköti egymással a hősök hátborzongató tapasztalata, hogy idegenné válnak a saját testükben: a Vírusgazda vírusértékesítője a szervezetében kezdi el dédelgetni egy körülrajongott híresség gyanúsan halálosnak tűnő kórját, a Gyilkos tudatban megismert, mit sem sejtő fiatalember pedig arra eszmél, hogy egy erőszakos terveket szövögető, idegen nővel kell megosztania az elméjét.
![A gazdagoknak mindent szabad, legfeljebb a hatóságok kivégzik a klónjukat 2](https://s.24.hu/app/uploads/2023/09/vegtelen1-1.jpg)
Ezek után nem ér bennünket meglepetésként, hogy az ifjabb Cronenberg a Végtelen víztükörben is megtagadja hőseitől test és lélek délibábos reménynek látszó, harmonikus egységét. Pedig ezek a figurák nem készültek sors- és tudatformáló élményre, csak eljöttek kikapcsolódni az idilli Li Tolqa szigetére. (Fogalmunk sincsen, hogy a valóságban nem létező Li Tolqa merre lehet – talán Polinéziában? –, de a filmet Horvátországban és Magyarországon forgatták, ezért ismerhetjük fel a horvát tengerpart idilli képei mellett egy nyomasztó jelenetben a Kelenföldi Erőművet is.) James, a sikertelen író a szállodában ismerkedik meg egy kalandvágyó házaspárral, akik éjjeli felfedezőútra csábítják az egyébként szigorú kijárási korlátozásokat érvényben tartó szigeten. A görbe este végén James halálra gázol egy helybeli férfit, mire másnap reggel a kirendelt nyomozó közli vele, hogy Li Tolqa törvényeinek értelmében halálbüntetés várja.
Egyféleképpen azonban meg lehet úszni az ítéletet.
A megrettent James természetesen fizet, hogy aztán feleségével együtt végignézze egy rá megszólalásig hasonlító ember kínhalálát. Másnap visszatér a hotelbe, és megtudja, hogy új barátai és az ő ismerőseik mind összetűzésbe kerültek már a helyi törvényekkel, és mindannyian hozzászoktak a gondolathoz, hogy a bűneik miatt áldozati báránynak kitenyésztett alakmásaik fizetnek az életükkel. Ami azt illeti, az így megúszható stiklik elkövetését elég jó szórakozásnak tartják.
![A gazdagoknak mindent szabad, legfeljebb a hatóságok kivégzik a klónjukat 3](https://s.24.hu/app/uploads/2023/09/vegtelen2-1.jpg)
A történet ettől a fordulattól kezdve James bevonódásáról szól ebbe a Li Tolqán kiskirályként garázdálkodó, semmiféle gátlást vagy felelősséget nem ismerő, gazdag társaságba. Alexander Skarsgård, akit az északi hercegeket idéző kiállása már az Utódlásban is alkalmassá tett a privilegizált alfahím eljátszására, ezúttal képes kisszerűnek és gyarlónak ábrázolni a főhős figuráját. Nem lebecsülendő színészi teljesítmény ez olyasvalakitől, aki inkább a dzsungel urát és viking trónörököst szokott játszani.
A Végtelen víztükörben inkább Mia Gothé a látványosabb szerep, aki a Jamest elcsábító-megrontó kirakatfeleségként hol hideg közönyt, hol démoni energiákat áraszt. A nimfomániásban feltűnt, majd két, szorosan összetartozó horrorfilm, az X és a Pearl kettős főszerepével befutott színésznőt rendszeresen találják meg olyan szerepekkel, amilyenekre a kilencvenes években Juliette Lewist, tíz éve pedig Juno Temple-t hívták: a bájos ártatlanság és a téboly kettősségét, a babaarcú romlottságot ma kevesen tudják nála ügyesebben eljátszani.
Goth figurája, Gabi egzotikus kábítószerekkel delíriumossá tett, erotikusan túlfűtött kalandokra csábítja a beavatásra szomjazó Jamest. Ezek a lüktető színekkel és pumpáló gépzenével kísért, a módosult tudatállapotot megragadó epizódok eddig minden Brandon Cronenberg-rendezésből elmaradhatatlanok voltak. Sőt, nemcsak az identitás meghasadása, a testen kívüli élmények tudományos-fantasztikus motívumokkal megalapozott fordulatai térnek vissza a rendező filmjeiben, hanem az osztálykülönbségeket hangsúlyozó elbeszélések is. A Vírusgazda hőse hírességek és közönséges emberek között teremtett testi kapcsolatot, amikor az előbbiek vírusait adta el az utóbbiaknak; a Gyilkos tudat merényletének hátterében egy kiterjedt cégbirodalom megszerzése és az egyik alkalmazott feltételezhető bosszúvágya állt.
![A gazdagoknak mindent szabad, legfeljebb a hatóságok kivégzik a klónjukat 4](https://s.24.hu/app/uploads/2023/09/vegtelen4-1.jpg)
A négyzethez vagy a Fehér Lótuszhoz hasonlóan a gazdagok luxusnyaralásáról szóló és az amerikaiak, európaiak bűntudatára építő Végtelen víztükör tehát úgy csatlakozik rá a társadalmilag érzékeny, friss szatírák divatjára, hogy Cronenberg filmjeinek sorába is precízen illeszkedik. Ezért alkalmas rá, hogy a hollywoodi belépő lehetőségét nyújtsa az eddig jobbára kisebb, független filmekben gondolkodó rendezőnek (Skarsgård és Goth jóval nagyobb sztárok a Vírusgazda premierje idején még alig ismert Caleb Landry Jonesnál vagy a 2020-ban a Gyilkos tudat főszerepét játszó, az idei Oscar-kampányban szép kört futó Andrea Riseborough-nál).
Az író-rendező korábbi filmjeinek is egy-egy alaposan kifundált koncepció állt a középpontjában, de egyik esetében sem tűnt ennyire aránytalannak a különbség abban, hogy Cronenberg mennyi alkotói energiát fordít a történetet mozgásba lendítő, horrorba hajló fordulat kidolgozására, illetve a cselekmény továbbgördítésére. Túlzás lenne azt állítani, hogy Jamesszel a klón kivégzése után nem történik semmi érdekes, de amíg az első csavart biztosan nem láthattuk előre, addig a hős útjának további állomásai megjósolhatóak.
![A gazdagoknak mindent szabad, legfeljebb a hatóságok kivégzik a klónjukat 5](https://s.24.hu/app/uploads/2023/09/vegtelen5-1.jpg)
Emiatt a filmet mintha csak a két szereplő beszélgetésében előkerülő, címbe foglalt végtelen víztükrön át szemlélhetnénk. Érteni véljük, hogy milyen aktuális társadalmi problémákról szól, és becsüljük, hogy szerzője milyen leleményesen variálja a számára fontos témákat. A Végtelen víztükörbe nézőként alámerülni viszont éppen olyan nehéz, mint a főhősnek kiszabadulni a börtönévé váló, ördögi szigetről.
Végtelen víztükör (Infinity Pool), 2023, 117 perc. 24.hu: 6,5/10.