A Goethe-érem a Német Szövetségi Köztársaság hivatalos érdemérme, és ezt azok kaphatják meg, akik jelentősen hozzájárultak a nemzetközi kulturális kapcsolatokhoz és a német nyelv közvetítéséhez. Az idei Goethe-érmet Gaga Chkheidze grúz filmmenedzsernek, Yi-Wei Keng tajvani kurátornak és dramaturgnak és a budapesti OFF-Biennále kurátorcsapatának ítélték oda (Erőss Nikolett, Lázár Eszter, Somogyi Hajnalka, Szakács Eszter, Szalai Borbála, Székely Katalin). A Német Szövetségi Köztársaság hivatalos érdemérmét olyan személyiségek kaphatják meg, aki jelentősen hozzájárultak a nemzetközi kulturális kapcsolatokhoz és a német nyelv közvetítéséhez. A jelölteket a külföldi Goethe Intézetek javasolják azok közül a személyek közül, akik jelentős szerepet játszanak a kulturális életben és kiemelkedő művészi teljesítményt nyújtanak; a díjazottakról szóló döntést egy szakmai zsűri hozza meg.
Carola Lentz, a Goethe Intézet elnöke a Goethe-érem idei díjazottjainak bejelentésekor így indokolta a döntést:
Az OFF-Biennále a legnagyobb független, kortárs művészeti rendezvény Magyarországon, és művészi eszközökkel reflektál aktuális társadalmi, politikai és ökológiai témákra. Ehhez programszerűen nem vesz igénybe állami támogatást. Reméljük, hogy a Goethe-éremmel biztatást és támogatást adhatunk ezeknek a kiváló személyiségeknek és csoportoknak a további munkájukhoz a kultúra területén.
A Goethe-érem odaítélésére létrehozott bizottság Thomas Oberender elnökletével a következőképpen indokolta a díjazottak kiválasztását:
Az OFF-Biennále a legnagyobb kortárs képzőművészeti rendezvény Magyarországon. A hat fős kurátorcsapat, amely kizárólag nőkből áll, kapcsolatot teremt a kortárs képzőművészet és a civil társadalom között, és nyilvános párbeszédet kezdeményez aktuális társadalmi és ökológiai témákról. Olyan kérdések állnak a középpontban, mint például a klímaválság, a magyarországi kisebbségek helyzete és a kollektív cselekvés ereje. Ehhez a kurátorok nemcsak fontos külföldi véleményeket ütköztetnek a magyar vitákban többek között Németországból, hanem a magyar és kelet-európai álláspontokat is bemutatják Németországban és azon túl is, mint legutóbb a documenta fifteen alkalmával. Az OFF-Biennále elsősorban a független képzőművészeti életet támogatja a maga tevékenységével. Tudatosan távolságot tart a nemzetállami kultúrpolitikától, ezért állami támogatás nélkül működik és nem kooperál az állami képzőművészeti intézményekkel. Ezt az OFF-Biennále erős politikai állásfoglalásnak tartja, egyben alapvető gyakorlati feltételnek ahhoz, hogy védelmezze a művészi kifejezés szabadságát és programjai szakmai integritását.
Az OFF-Biennále 2014-ben mint „garázs-biennále” indult, hogy lehetőséget adjon képzőművészek és más társadalmi csoportok találkozásához, és rövid idő alatt elismert művészeti rendezvénnyé fejlődött.