Kultúra

A nácik által elkobzott műtárgyakat adtak vissza az örökösöknek Franciaországban

ALAIN JOCARD / AFP
ALAIN JOCARD / AFP
A két festmény, illetve a szobor egykor híres gyűjtemények részei voltak.

A náci Németország által elkobzott két festményt, illetve egy szobrot szolgáltatott vissza jog szerinti tulajdonosaiknak kedden Párizsban Rima Abdul Malak francia kulturális miniszter – írja az MTI.

Az érintett két kép egykor Agathe és Ernst Saulmann művészeti gyűjteményének része volt – egyikük a firenzei iskolához köthető, XV. századi Csatajelenet – Emilien Scipio ostromolja Karthágót, másikuk pedig a Madonna a kisdeddel című kép, amik az utóbbi évtizedekben az Angers-i Szépművészeti Múzeumban, illetve az amiens-i Picardie Múzeumban voltak láthatók.

A fotográfusként dolgozó Agathe és férje, a textilipari vállalkozó Ernst Saulmann a zsidóüldözés miatt 1935-ben előbb Olaszországba, majd onnan Franciaországba emigrált, a Harmadik Birodalom terjeszkedését azonban így sem kerülhették el: a képek Párizs német megszállása idején egyenesen Hermann Göring gyűjteményébe kerültek, majd a háború után az eredeti tulajdonos azonosítása helyett újra Franciaországba szállították őket. Végül annak a kétezerkétszáz darabos műgyűjteménynek lettek a részei (Musées nationaux Récupération, MNR), aminek elemeivel az ötvenes évek hajnalán betöltötték a francia múzeumhálózatban tátongó réseket.

A harmadik műtárgy, a Fájdalmas Szűzanya című szobor Gil de Siloé, a valószínűleg flamand származású szobrász köréből származhat, aki a XV. század második felében, a spanyolországi Kasztíliában alkotott. A szobor évtizedek óta a párizsi Louvre-ban volt látható, mindenféle utalás nélkül a korábbi tulajdonosára, ifjabb Harry Fuldra, aki 1937-ben nívós műgyűjteményét hátrahagyva Németországból Nagy-Britanniába menekült. Hátrahagyott gyűjteményére 1943-ban az állam tette rá a kezét, majd rövidesen értékesítette annak tagjait. A Fájdalmas Szűzanya 1945-ben tűnt fel egy német műkereskedőnél, ahonnan tévedésből Franciaországba küldték, mivel nem tudták, ki lehetett a tulajdonosa.

A szobor végül 1951-ben landolt a már említett francia állami gyűjteményben, ami az egyik legfontosabb forrása az elmúlt időszakban visszaszolgáltatott műtárgyaknak, hiszen az ezt lehetővé tévő törvény 2022 februári elfogadása óta

184, korábban annak részét képező festmény, vagy szobor került vissza azok egykori tulajdonosaihoz, vagy örököseihez,

míg más forrásokból csak tizenöt műtárgyat gyűjtöttek össze.

A francia állam ezen a ponton nem szándékozik megállni, hiszen a szerdai kormányülésén újabb törvényjavaslatról tárgyalnak majd, ami még több tárgy visszaadását segítheti elő.

A két festmény fotója itt, az RFI cikkében látható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik