Kultúra

Miért hagyták el az HBO Max nevéből az HBO-t?

Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto / AFP
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto / AFP
Új név alatt egyesíti az HBO Max és a Discovery+ kínálatát a Warner Bros Discovery. A platform elnevezése – simán csak Max – sokakat meglepett, de mi lehet a döntés oka? És rosszabb lesz-e ettől nekünk? Háttér és sajtóvisszhang az év eddigi legnagyobb iparági bejelentéséről.

„Az HBO nem TV – az HBO az HBO” – mondta JB Perrette, a Warner Bros. Discovery elnöke helyi idő szerint szerda este, miután a cég bejelentette, hogy a cég streamingplatformja, az HBO Max rövidesen elhagyja a nevéből az HBO-t, és immár csak simán Max lesz. A fenti mondattal Perrette egyrészt igyekezett megnyugtatni a brand iránt elkötelezett közönséget, miszerint tudatában vannak az HBO jelentőségének, másrészt meg is magyarázta, hogy miért cserélik le a nevet. Ez azonban nem mindenkit győzött meg a döntés észszerűségéről, és többségében értetlenséggel vegyes meghökkenés fogadta a hírt. Miért állhat a WBD érdekében a névváltoztatás? Mi lehetett a problémájuk az HBO-val, és mi lesz a branddel? És mi mit fogunk érezni a változásból?

Röviden a tények: a WBD a Warner és a Discovery tavalyi egyesülése után hivatalosan is egyesíti a Discovery+ és az HBO Max katalógusait egy streamingszolgáltatásban. Ez az Egyesült Államokban 2023. május 23-án indul Max néven, majd idővel mindenütt Max lesz az HBO Maxból, melyre felkerül a most is elérhető tartalmak mellé a Discovery számos csatornájának katalógusa, mint a barkács/életmód tartalmakat kínáló HGTV, a főzőműsorokra szakosodott Food Network, a realitykre specializálódott TLC, vagy éppen maga az ismeretterjesztő Discovery Channel.

Az előfizetők elvileg lényeges változást nem fognak tapasztalni, hiszen az alap előfizetői csomagok árai megegyeznek majd a HBO Maxéval, egyedül annyi az újdonság, hogy lesz egy új, prémium csomag is, mely párhuzamosan akár négy eszközön is nézhetővé teszi a feltöltött tartalmakat, akár 4K Ultra HD-, illetve Dolby Atmos-minőségben is.

Jeff Kravitz / FilmMagic / Getty Images JB Perrette a Warner Bros. stúdió területén tartott sajtóeseményen 2023. április 12-én.

Mik az előzmények?

A WarnerMedia és a Discovery 2021-ben bejelentett és tavaly befejezett megafúzióját elsősorban az a cél hajtotta, hogy egyesítsék a Warner és a Discovery hatalmas katalógusait. De mire az üzlet tavaly áprilisban lezárult, a Wall Street lelkesedése a streaming iránt már kezdett alábbhagyni, mivel a Netflix hosszú idő után először arról volt kénytelen beszámolni, hogy kevesebb előfizetője lett. Innentől már a streamingcégek az előfizetők száma helyett inkább a nyereségre kezdtek koncentrálni.

A WBD tavaly tavasszal kétségbeesett költségcsökkentésbe kezdett, de még ezzel együtt is 50 millió dolláros mínuszban van. A WBD vezetése az elmúlt évben átdolgozta a streamingstratégiát, és az HBO Max több műsorát (így A besúgót is) feláldozták az adókedvezmények kedvéért, és nem egy népszerű sorozatot is eltávolított a platformról, míg néhány műsornak engedélyezte a licenszelését más platformokra, hogy további bevételi forrásokat biztosítson. A cég továbbá több ezer munkavállalójától is megvált az elmúlt évben. A Warner Bros Discovery ennek ellenére sem termelt nyereséget az HBO Max és a Discovery+ streamingszolgáltatásain, bár a vállalat csökkentette az ezekből származó veszteségeket.

Mi a cél?

Jelenleg az HBO Max és a Discovery+ előfizetőinek száma összesítve sem éri el a 100 milliót, és a távlati cél is meglehetősen szerény: 2025-re 130 millió előfizetőt tűzött ki célul, ami jóval a Netflix jelenlegi 231 millió előfizetője alatt van, míg a Disney+ 162 milliónál jár. David Zaslav, a WBD ügyvezető igazgatója azonban sosem titkolta, hogy ez a két cég a vetélytársa, és azt szeretné elérni, hogy az új Max platform ugyanabban a ligában játsszon, mint a nagyok.

„Ez a mi időnk, ez a mi esélyünk” – mondta Zaslav szerdán a kaliforniai Burbankben, a Warner stúdió területén tartott prezentáción. „Úgy érzem, hogy a cégünk számára ez a mi randevúnk a sorssal.”

Jeff Kravitz / FilmMagic / Getty Images Casey Bloys, Kathleen Finch, David Zaslav és JB Perrette a 2023. április 12-én tartott sajtótájékoztatón.

Ahhoz, hogy a Netflixszel és a Disney-vel versenyezhessen, Zaslav szerint agresszívabb stratégiára van szükség, azaz minden létező eszközzel a platformra csábítani a nézőket. „Ez az, amit nézni kell” – mondta Zaslav, utalva a szolgáltatás szlogenjére – „mert oly sok van nálunk a világ ikonikus és világszerte elismert franchise-ai közül. Ez a mi szupererőnk”. A streamingplatform egy olyan szolgáltatás, amelyet a család minden tagja felkereshet szórakozás céljából – tette hozzá.

Mi lesz a Max?

A Max tehát egy hasonló streaming-hipermarket lesz, mint amilyen most a Netflix, ahol ugyanúgy vannak prémium tévésorozatok, díjazott dokumentumfilmek vagy ismeretterjesztő programok, mint trash realityk. Zaslav azt szeretné, ha az új streamingszolgáltatás több lenne, mint az az oldal, ahová hetente csak egyszer nézünk fel az Utódlás új része miatt.

A Warner Bros. konkrétan azt szeretné, ha a streamingszolgáltatás tele lenne valóságshow-kkal és más, nézésre érdemes műsorokkal – olyan tartalmakkal, amelyek miatt a fogyasztók hetente többször is bejelentkeznek majd, nem csak vasárnap esténként

írja a Quartz.

Mint a szerdai eseményen elhangzott, kifejezetten fontosnak tartja a cég, hogy a gyerekműsorok frontján is beelőzze a vetélytársait (ezzel is indokolták az HBO név elhagyását), noha mások felhívták rá a figyelmet, hogy a tavalyi költségcsökkentésnek nem egy rajzfilmsorozat is áldozatául esett.

A WBD továbbá egy sereg új bejelentéssel igyekezett érzékeltetni, hogy továbbra is fontos számukra az HBO, csak a jövőben nem egy önálló brand lesz, hanem egy alkategória a Maxon, valahogy úgy, ahogy most a Marvel a Disney+-on. A szerdai új bejelentések között néhány figyelemreméltó sorozat mellett több, népszerű franchise-okon alapuló cím is elhangzott, mindenekelőtt az új Harry Potter-sorozaté, aztán jön még egy Trónok harca-spinoff, az Agymenők-univerzum is tovább bővül, valamint érkezik majd a DC Comics gonosztevőjén alapuló Pingvin-sorozat is.

De mi a baj az HBO-val?

Elvégre egy jól bejáratott, népszerű névről van szó, mely ráadásul régóta összekapcsolódott a minőséggel, és a Maffiózóktól kezdve a Dróton át az Utódlásig rengeteg klasszikus és elismert sorozatot köszönhet az HBO-nak a világ. Mégis, mintha a WBD inkább gátnak érezné a nevet, hiszen nekik nem a minőségi tartalom a céljuk, hanem az, hogy minél többen töltsenek minél több időt a platformon.

Sajnos a Warner Bros. Discovery épp most tette világossá, hogy a »többet« sokkal jobban értékeli, mint a »jót« – és a kritikusok által elismert sorozatok, köztük az Utódlás és a Barry befejezésével nehéz nem aggódni, hogy a »több az több« gondolkodásmód nem szivárog-e be a csatorna fejlesztésébe is

írta a Los Angeles Times szerzője, míg a bestseller-szerző, Don Winslow még sarkosabban fogalmazott a Twitteren:

Az HBO elhagyása az HBO Max nevéből a szórakoztatóipar történetének egyik leghülyébb márkaölő ötleteként fog bevonulni. Egy olyan elit tagjainak fejéből származik, akik egy olyan márkát vezetnek, amelyet NEM ők építettek, és akik annyira elszakadtak a való világtól, hogy nem látják a saját szörnyű ötleteiket.

Mások nem is annyira az HBO elhagyását fájlalják, hanem az új nevet nem értik:

A Warner Max vagy akár a WB+ jobb lett volna, az HBO Max legalább konkrét elképzelést nyújtott arról, hogy az előfizetők mit kapnak a pénzükért. A Max viszont pontosan az ellenkezőjét sugallja annak, amit a WBD szeretne, hogy ez a szolgáltatás legyen. »A Max nem egy óriási, egybehányt programtömb« – jelentette ki Casey Bloys tartalomfőnök a prezentáció során – de mit sugall egy Max nevű streamingszolgáltatás, ha nem egy óriási, egybehányt platformot?

értetlenkedett a Variety, míg a Chicago Tribune a Warner+ mellett tört lándzsát, de hiába, a Max lesz az új név.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

HBO Max (@hbomax) által megosztott bejegyzés

„A Max egy rossz, lélektelen név, amelynek nincs saját identitása” – írta az Engadget technológiai blog, amely azonban nem annyira pesszimista az új szolgáltatással kapcsolatban, sőt, a jegyzetírója szerint még mindig jobb ötlet a Max, mintha valami új idióta nevet kéne megjegyezni, mint a Hulu vagy a Quibi:

Mindegy, hogy mi a neve, mi akkor is rohanni fogunk a Maxra, hogy megnézzük az Utódlás vagy a The Last of Us legújabb epizódját. Ebben a korszakban, amikor a streaminghálózatok hegyekben zúdítják ránk a tartalmakat, némiképp üdítő, hogy prémium kategóriás sorozatokat sugároznak hetente. Ez időt ad arra, hogy valóban feldolgozzuk a fontosabb eseményeket (mint az Utódlás legutóbbi, sokkoló epizódját), és teret ad arra, hogy előre lássuk, mi következik. Végső soron ez az HBO szuperereje, és ezt Zaslav is tudja. A Discovery olcsó és addiktív tartalmainak áradatával kombinálva talán képes lesz arra, hogy a Maxot valódi Disney+ versenytárssá tegye.

Nem teljesen borúlátó a Variety sem:

A WBD aligha van halálra ítélve; a vállalat az egyik legjobb katalógussal rendelkezik a szakmában, még mindig ontja a slágersorozatokat, és az előfizetők számát tekintve viszonylag egészséges az újabb streamingharcosok között.

Abban viszont már kevésbé biztos a cikk szerzője, hogy a cég David Zaslav vezetése alatt teljesíti majd be az ígéretét, mivel túl sok PR-baklövés és ügyetlen márkaépítés fűződik a nevéhez – és ezek közé sorolja a Max önellentmondásoktól hemzsegő indítását is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik