Kultúra

Évtizedekre nyomtalanul eltűnt festmények is új gazdát keresnek a Kieselbachnál

Kieselbach Galéria
Kieselbach Galéria
Perlrott Csaba Vilmos szignóját évtizedeken át egy másik aláírás fedte el.

Klasszikus remekműveket és az 1945 óta eltelt hetvenhét év alkotásaiból álló válogatást bocsájt árverésre a Kieselbach Galéria 70. művészeti aukcióján, amelyet december 20-án rendeznek a Budapest Marriott Hotelben.

A klasszikus képek közül az árverés egyik kiemelkedő alkotása Patkó Károly Mediterrán kikötője, amely az életmű mellett a két világháború közötti magyar festészetben is kitüntetett helyet foglal el – közölte a Kieselbach Galéria az MTI-vel pénteken.

A Római Magyar Akadémiára meghívott művész ezen a képén összegezte művészi hitvallását és fogalmazta meg az itáliai tanulmányút festői tanulságait. A 120 millió forintról induló kép a Pesti Napló fotográfusának 1930-ban, Patkó római műterében készített művén is látszik.

A galéria tájékoztatója szerint az utóbbi évek egyik legizgalmasabb művészettörténeti szenzációjának számít Perlrott Csaba Vilmos Parkban című, 1907-ben készült nagyméretű képének felbukkanása: a magyar fauve festészet kiemelkedő műve

hosszú évtizedeken át utólagosan rátett, hamis Rónai szignóval ellátva rejtőzött egy Franciaországban élő magyar gyűjtő párizsi otthonában.

A közelmúltban hazakerült festményen végzett technikai vizsgálatokból kiderült, hogy

a hamis Rónai-jelzés alatt ott áll Perlrott jellegzetes monogramja, a mű keletkezésének dátuma, illetve a festmény születési helyére, Nagybányára utaló rövidítés is. A képre 42 millió forinttól lehet majd licitálni.

A közlés szerint alig pár hónappal ezelőtt ugyancsak külföldi magángyűjteményből tért haza gróf Batthyány Gyula életművének egyik kiemelkedő alkotása, a Caroussel “kistestvéreként” is értelmezhető Cirkusz, amely 36 millió forinttól kelhet el.

A tájékoztató felhívja a figyelmet arra, hogy az 1920-as években készült, csaknem egy évszázada lappangó kép felbukkanása újra ráirányítja a figyelmet arra, hogy a hazai műtárgyállomány is megszenvedte a közép-európai történelem viharait: a jóvátehetetlen háborús pusztulások mellett

az arisztokraták és nagypolgárok emigrációba kényszerítése miatt rengeteg műtárgy hagyta el az országot, ezek az utóbbi két évtizedben azonban nagyszámban kezdtek visszaáramolni Magyarországra.

A XX. század egyik legjelentősebb magyar magángyűjteményét, Fruchter Lajos kollekcióját gazdagította egykor Czóbel Béla Gyümölcscsendélet című alkotása, amelynek kikiáltási ára 42 millió forint. A számtalan kiállításon és könyvben bemutatott főmű 1983-ban szerepelt a Magyar Posta egyik bélyegén, amelyet több mint kétmillió példányban nyomtattak ki a művész születésének századik évfordulója alkalmából.

Az aukciós anyagban megtalálhatók az 1945 óta eltelt hetvenhét év alkotásai is: Csernus Tibor Aktok című festménye mellett licitálni lehet Fehér László, Kondor Béla, Szász Endre, Gross Arnold, Orosz János, illetve Nyári Lóránt (ld. kiemelt képünkön) munkáira is.

Szerepel az anyagban a Hódmezővásárhelyi Iskola széles holdudvarának egykori képviselői, a cigányfestők közül Oláh Mara (OMARA), Péli Tamás és Balázs János. Korga György szürnaturalista főműve, a Nagyváros hétmillió, Patay László Néhányan közülünk (Kortárs festők a csepeli Iskola Galériában) című tablója pedig 1,2 millió forinttól kelhet el.

Patay főként figurális képe a festészet képes nagylexikonja, hiszen hátul középen Pogány Ö. Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria alapító igazgatója látható, a közönség soraiban pedig Kárpáti Tamás, Duray Tibor, illetve Barcsay Jenő is helyet foglal.

A 70. művészeti árverés kiállítása december 19-ig tekinthető meg Budapesten, az online katalógus pedig itt érhető el.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik