Kultúra ismeretlen budapest

Így nézhet ki néhány év múlva a Nyugati pályaudvar és környéke

Fürjes Balázs / Facebook
Fürjes Balázs / Facebook
Kihirdették a tervpályázat eredményét, így biztossá vált, hogy az Eiffel-csarnokból rövidesen eltűnnek a szerelvények, és a föld alá, illetve egy új csarnokba költöznek majd. A különbségek azonban távolról sem merülnek ki ennyiben.

A Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs szombat délelőtti Facebook-posztjában tette közzé a Nyugati pályaudvar és környékének fejlesztésére kiírt tervpályázat eredményét – eszerint a London Bridge pályaudvar mellett korábban többek közt Melbourne, New York, Los Angeles, Amszterdam és Doha új vasúti központjain is dolgozó Grimshaw Architects rajzolhatja majd át a terület képét.

Az ikonikus londoni épületek felújítása mellett a hármas és négyes metró állomásainak mai arcán is dolgozó magyarországi Nautes Architects közreműködésével készült tervcsomag részeként a Nyugati háromszintes, modern pályaudvarként születik majd újjá, aminek részeként a

szerelvények helyett rövidesen már csak boltoknak, kávézóknak, rendezvénytérnek, illetve éttermeknek otthont adó

Eiffel-csarnok mögött egy új, tizenhárom vágányt elnyelő épület, valamint egy hat vágányt magában foglaló földalatti mélyállomás is épül majd, ahová a jövőben

az északi és déli metrók összekötésével megvalósítani vágyott M5-ös metró is érkezik majd.

Fürjes Balázs / Facebook

A Podmaniczky utca és a Nyugati tér felől feltáruló felszíni épület Fürjes posztja szerint egyáltalán nem akarja majd túlszárnyalni a régi csarnokot, sőt, attól különállva

kék színű acélszerkezetével, illetve faburkolataival a szomszédos épület stílusjegyeit viszi majd tovább.

Galéria
Fürjes Balázs / Facebook

A projekt részeként minden irányból egyszerűen megközelíthetővé váló terület melletti mai rozsdazónát a pályázaton az osztrák Albert Wimmer ZT-vel holtversenyben második díjjal elismert AREP Group terveire támaszkodva alakítják majd át – ennek eredményeként, számos épület lebontása után tizenhét hektáron születik majd futókör, több közösségi sportpálya, kutyás élménypark, illetve zöld pihenőtér, de új épületek is kiemelkednek majd a földből, sőt,

az ipari műemlék Vasúti motorszínt is felújítják, majd kulturális funkcióval töltik meg.

Fürjes Balázs / Facebook

Változások jönnek emellett a Nagykörút, a Bajcsy-Zsilinszky út, illetve a Váci út találkozásánál is, hiszen az eddigi parkolót és buszpályaudvart zöld tér váltja fel, a legendás felüljáró pedig rövidesen szintén csak fotókon marad a város része.

A pályázat harmadik díját a prágai Masaryk pályaudvar mellett nemzetközi repülőterekért, illetve a balti államokat összekötő Rail Baltica több csomópontjáért felelt Zaha Hadid Architects, az elmúlt két évtizedben is Budapest arcát nagyban átíró épület tervezésében (Westend, Hungexpo, Mol-torony, Allee, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem új oktatási épülete és kollégiuma) részt vett Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország), a Buro Happold (Nagy-Britannia) , az Abud Mérnökiroda (Magyarország), illetve a Land Italia (Olaszország) közös munkája nyerte el.

Megvételben részesült emellett a tokiói Takenawa Gateway-t tervező, világszerte számos műemlék-felújítással hírnevet szerzett japán KKAA Kengo Kuma & Associates, és a Magyar Zene Háza, a Közlekedési Múzeum, illetve a MOM Park tervezésében is részt vett, jelenleg pedig a Blaha Lujza téri Corvin Áruház homlokzatának megújításán dolgozó M-Teampannon közös munkája.

A Fürjes Balázs által publikált tervek kritikájával nemsokára hosszabb írással jelentkezünk majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik