Kultúra

Évtizedek óta nem zárt olyan erős évet a zenepiac, mint tavaly

Fernando Gutierrez-Juarez/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by Fernando Gutierrez-Juarez / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP
Fernando Gutierrez-Juarez/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by Fernando Gutierrez-Juarez / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP
A BTS, Adele és Taylor Swift uralta a popmezőnyt.

A 2021-es zenepiaci bevételek világszinten 18,5 százalékkal nőttek a megelőző évhez képest, 25,9 milliárd dollárig szökve fel, ami a legjobb eredménynek számít az 1990-es évek óta – írja a BBC. A növekedés fő hajtóereje természetesen a streaming volt, a platformok összesen elérték az 523 millió előfizetőt, ami nagy ugrás a 2020-as 443 millióhoz képest. A streaming összesen a zenepiaci bevételek 65 százalékát teszik ki, a CD-, vynil- és kazetta-eladások együtt 19, a letöltések pedig négy százalékot (a fennmaradó 11 százalék filmekhez, tévéműsorokhoz és reklámokhoz felhasznált zenék jogdíjaiból származott).

Visszatekintve az látszik, hogy immár hetedik éve növekszik a zenepiac.

Ez nagyon biztató. Átéltük az ínséges időszakot 1999 után, amikor 40 százalékkal zsugorodott az iparágunk. Nem gondoltuk volna, hogy eljön a helyzet, amikor 60-70 országban is növekedésről jelenthetünk

– mondta Frances Moore, az International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), a nemzetközi lemezipart képviselő szervezet egyik vezetője. Külön érdekesség, hogy az ezredforduló óta először nőttek a CD-eladási bevételek, a vynil-piac pedig 51 százalákos növekedést produkált. 2021 legnagyobb bevételt hozó zenekara immár második éve a dél-koreai BTS lett, őket követte Taylor Swift és Adele, akinek tavaly kihozott albuma az év legtöbb példányban fogyó lemeze lett.

A magyar zeneipar helyzetéről és kilátásairól szóló év végi áttekintésünket itt olvashatják:

Kapcsolódó
A magyar Billie Eilishra ne várjunk, de nem is rá van szüksége a magyar zeneiparnak
Lesz-e valaha magyar globális popsztár? Mennyi lesz egy koncertjegy jövőre, ha egyáltalán lehetnek koncertek, és miért korlátozzák a fejlődést az ingyenes rendezvények? A Music Hungary Konferencián jártunk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik