Kultúra

Brian Cox: Soha ilyen méreteket nem öltött az emberiség elveszettsége, mint napjainkban

Mike Marsland / WireImage / Getty Images
Mike Marsland / WireImage / Getty Images
Brian Cox az HBO Utódlás című tévésorozatában egy nagyhatalmú, bárdolatlan stílusú, mogorva multimilliárdos apát alakít, akinek a három gyereke folyamatos harcban áll egymással birodalmának megszerzéséért. A sorozat főszerepét alakító skót színésszel az HBO hivatalos virtuális sajtónapján beszélgettünk, ahol arról is kérdeztük, hogy hogyan használta fel személyes családi élményeit az érdes karakter megformálásakor.

Látszólag mindenük megvan a Roy család tagjainak – milliárdos birodalmukban felveti őket a pénz, magángéppel utazgatnak, nincsenek számukra távolságok és elérhetetlen dolgok. Mit gondol, miért akar valaki ennek ellenére még mindig harácsolni, miért küzdenek a gyerekek apjuk hatalmáért, ha úgy is jutna nekik elég örökség?

Azt hiszem, hogy bár a Roy családban minden a pénz körül forog, mindenkinek más az indítatása. Mindenki mást akar az élettől és mindenki maga döntötte el, hogy hogyan akarja élni azt. A karakterem, a családfő, Logan újságíróként kezdte a karrierjét, de a kezdeti élmények után hamar átcsúszott a pénzszerzés oldalára és felépítette a „császárságát”. Mert ez egy császárság, amit ő irányít. A gyerekei a saját perspektívájukból nem látják azt, amit ő lát – nem mentek át ugyanazokon a viszontagságokon, ráadásul el vannak foglalva a saját életükkel. Mindemellett pedig nagyon szerencsétlen helyzetben vannak azáltal, hogy egy multimilliomosnak a gyerekei. Logan nem találja a hangot velük, nem érti meg őket, mert egészen máshonnan jött. A konfliktus determinált közte és a gyerekei közt, mert egészen más élettapasztalatokat éltek meg. Mivel képtelenek megérteni egymást, így az egész életük a játszmákról szól. Egy komoly és valódi játékban vannak benne, amit az életük végéig kell játszani.

Mégis mi mozgatja Logant, hogy meg se próbál kiszállni ebből végzetes játszmából, amikor közben az emberi kapcsolatok a családjában romokban vannak? Miért nem próbál meg változtatni?

A helyzet az, hogy Logan nagyon élvezi ezt a játékot. Hol nyer, hol veszít, de nem tud és nem is akar kiszállni.

A gyerekei nem értik a játék lényegét és ez Logan motivációja, hogy tovább és tovább menjen. A gyerekeivel akar dűlőre jutni.

Roman, a legkisebb fiú a legfogékonyabb, a másik két gyerekkel, Siobhannal és Kendallal az a baj, hogy nem tudják játéknak kezelni és ezért túl komolyan veszik az életet. Logan motivációja valójában a dühéből fakad. Nem kérdés, hogy ő egy belül forrongó ember. Egy valódi túlélő, aki már gyerekkorától megtanulta, hogy napról napra kell túlélni az életet. Ezért látja át ő a legjobban azt is, hogy nincs állandóság, hogy semmi nem tart örökké. Minden folyamatos mozgásban és változásban van. Ezt próbálja a gyerekeivel is megértetni.

HBO

Ön négy gyermek édesapja a civil életben. Hogyan tudta kamatoztatni az apaként megélt tapasztalatait Logan megformálásakor?

Én nem igazán vagyok jó apa. Egyszerűen csak nincsenek meg hozzá a megfelelő adottságaim. Be kellett volna iratkoznom egy apa-iskolába. A gond az, hogy a legtöbb fiúgyerek számára az apa a példakép, az apát figyelik, másolják vagy éppen nem másolják. Minden cselekedetük arról szól, hogy mit csinált az apám jól, vagy mit nem csinált az apám, amit kellett volna. Az én apám meghalt, amikor nyolcéves voltam, és ezért úgy maradt meg bennem, mint egy misztikus figura egy fényes ködfelhőben. Így aztán én magam nagyon nehéznek éltem meg az apává válás folyamatát és az egész apaságot. Nap mint nap más egyéniségek hormonjaival kell megküzdened! A gyerekek különböző eszement problémáit kell megértened és megoldanod, miközben szülőként megpróbálod elfogadni őket olyannak, amilyenek, és olyan nyitott maradni, amilyen csak lenni tudsz. És ez egy élethosszig tartó, komoly munka. A gyereknevelés mellett pedig nekem is mindig a megélhetésemért kellett dolgoznom, mint másnak.

Azt hiszem, Loganben és az én személyiségemben a legfontosabb kapocs, hogy mind a ketten csalódtunk az emberiségben.

Én egy szocialista perspektívából jövök, ő pedig egy jobboldali, de leginkább egy nagyon önző megközelítésből, és persze mind a ketten megpróbálunk olyan dolgokat találni az életben, amely felvillanyoz, ami könnyít ezen a vacak játszmán.

Ön korábban Munkáspárt-tagként sokat szólalt meg nyilvánosan. Azóta elhagyta a Munkáspártot és belépett az Skót Nemzeti Pártba, miután csalódott, hogy a Munkáspárt nem állt ki teljes mellszélességgel Skócia függetlenségi szavazásakor az ügy mellett. Ilyen aktív politikai részvétel mellett hogyan tud empátiát érezni az ön által megformált, kapitalizmus szobrának is beillő Logan Roy iránt?

Nekünk Skóciában van erre egy jó mondásunk, ami szerint „mindig azt kell értékelni, aki a show-t viszi”. Tehát nem ítélkezem Logan felett. Nem ítélkezem a karakterem felett. Az egyes számú szabály egy színész számára, hogy soha ne mondj ítéletet a karakteredről. Hatalmas hiba, amikor a színész elkezd magánvéleményt formálni a szereplőről, akit alakít. A színésznek meg kell értenie a szereplő perspektíváját álláspontját, hogy mit miért csinál, honnan jött és miért tart itt.

HBO

Mit gondol, az az oka, hogy a Roy család azért nem funkcionál jól, mert gazdagok?

Amit én gondolok, hogy ez mindig a kombinációja a természetnek és a környezetnek. Ezek a gyerekek olyan világban születtek, ahol nem volt divat, hogy sokat kérdezzenek. Kivéve a legfontosabb kérdést, hogy miért is születtem erre a világra – amire ugye nehéz válaszolnunk. Logan három gyereke ennek a családi alaphelyzetnek a vesztese. Láttunk már ilyet, láttuk Trump gyerekeit például. És nem csak a gyerekekről van itt szó. Ha általánosabban nézzük ezt a kérdést, mindannyiunkkal ez történik napjainkban, amiért a média nagyon is felelős. Mindenki úgy érzi, hogy különleges ember, különleges értékekkel és ranggal, ami egy oldalról egészséges, másik oldalról akadályozó dolog, mert olyan kultúráknak is egyenlő jogokat ad, amelyeknek nem kellene. Például az eltörlés kultúrájának (a cancel culture-nek – a szerző). Ez nagyon romboló tud lenni a társadalom és az egyén számára is. Vannak emberek, akik magas lóra pattannak és onnan akarják megmondani, hogy ezt vagy azt kell csinálnunk. Ezzel sok embert összezavarnak – soha ilyen méreteket nem öltött az emberiség elveszettsége, mint napjainkban.

Ez egy nagy szar.

A sorozatunk pedig nagyon jó munkát végez, mert érzékenyen reflektál erre a világra és tükröt tart a mostani társadalomnak. Egyszerre húsbavágó és egyszerre ironikus ez a show – ezért is nagyon szórakoztató szerintem.

A társadalmi változások mindenkin nyomot hagynak. Hogyan változtak a rajongók az ön munkássága alatt?

Bizony, ők is megváltoztak. Most már nem úgy jönnek oda hozzám, hogy szeretnének egy autogramot kérni, hanem bekapcsolják az okostelefonjukon a videót és azt kérik, hogy mondjam nekik úgy, ahogy a sorozatban, hogy „Fuck off!”. Én meg ilyenkor csak azt mondom nekik, hogy „Hey, fuck off!!!”

Az Utódlás harmadik évada október 18-án debütált, a sorozat Magyarországon az HBO GO-n látható.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik