Mi történik, ha egy színházi társulat tagjainak egy darab főpróbája után teljes jelmezben és sminkben, saját ruháik, pénztárcáik, illetve mobiltelefonjaik nélkül kell kilépniük az utcára, mert nem találják az öltözők kulcsát magánál tartó öltöztetőnőt? Hol ér véget a színpadi karakter, és hol kezdődik az ember? Hogyan foszlik szét a színpad és a színdarab védelme a külvilág előítéleteinek súlya alatt? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a sydney-i olimpia hivatalos filmjének vezető operatőre, a magyar származású Demian József új filmje, az október 28-án bemutatkozó Éjjeli őrjárat, amit a sokoldalú filmes nem csak rendezőként, de íróként és operatőrként is jegyez.
A meghosszabbított színpaddá váló utcákon zajló történetben Demian nemcsak hivatásos, de amatőr színészeket is használ, és távol akar maradni minden, a kamerát, vagy a szereplőket határok közé szorító kötöttségtől, teret adva a spontaneitásnak, illetve a hiteles és hihető karakterek egész sorának. Ezt a célt jól ismert színpadi színészekkel próbálja elérni, a főbb szerepekben megtalálhatjuk ugyanis a vezető romániai színészek közé tartozó Razvan Vasilescu mellett a Sepsziszentgyörgy és a Magyar Nemzeti Színház közt ingázó, a Kojot, illetve a Varga Katalin balladája főszerepében már bizonyított, Jászai Mari-díjas Mátray Lászlót, illetve a szintén Jászai-díjas Bogdán Zsoltot, aki a Kolozsvári Állami Magyar Színház színpada mellett az Aglaja Tandaricájaként tűnt fel a magyar mozikban.
Az idén nyolcvanéves Demian a román film egyik legnagyobb alakja: a bukaresti egyetemen operatőrként végzett szakember a New York-i Modern Művészetek Múzeuma által megvásárolt Kőlakodalom (1972) operatőreként vált szakmai körökben világszerte ismertté, Egy lány könnye című, rendezőként jegyzett munkája pedig 1980-ban a Cannes-i Filmfesztivál Un Certain Regarde-szekciójában mutatkozott be. Az 1985-ben az avellinói Neorealista és Avantgárd Filmesztiválon nagydíjas A kölyök elkészítése után a román hatalommal összetűzésbe került férfi Ausztráliába emigrált, majd az Ausztrál Filmegyetem operatőri képzésének vezetőjévé vált. 1994-től feleségével, Józsa Erikával az MTV és a Duna TV részére készítenek dokumentumfilmeket.
A Nemzeti Filmintézet támogatásával, a Terápia és a Taxidermia vágója, Lemhényi Réka, illetve A torinói ló és A londoni férfi hangmérnökeként ismert ifj. Erdélyi Gábor közreműködésével született 113 perces film előzetese először a 24.hu-n látható: