Folyó szeli ketté, 1992
Ez a még csak tizenegy éves Gordon-Levitt első nagyjátékfilmje, előtte tévésorozatokban és reklámokban szerepelt. Utóbbiról azt nyilatkozta, utált bennük szerepelni, mert nem komoly színészet, ő pedig kiskora óta komolyan vette a munkáját. A Folyó szeli a ketté azért is jelentett Joseph Gordon-Levitt számára különösen jó élményt, mert rendezője, a film rendezője, Robert Redford maga is színész, így jobban érti a szereplőket.
Ez volt az első alkalom, hogy egy színész rendezett engem. Egyáltalán nem úgy kezelt, mint egy gyereket. Színészként bánt velem, amire mindig is vágytam. A legemlékezetesebb jelenet az volt, amikor oda kellett mennem a filmbeli apám íróasztalához és mondanom valamit. Emlékszem, az operatőr szólt, hogy sosem a kijelölt pontba lépek, ami a felvétel szempontjából fontos, én meg egyre jobban izgultam, hogy elrontom a jelenetet. Aztán Robert odalépett hozzám és úgy, hogy csak én halljam, azt mondta: »sosem sikerül arra a pontra lépnem«. Ez a jó abban, ha a rendező színész is, pontosan ért téged.
10 dolog, amit utálok benned, 1999
A színészt nem igazán győzte meg a film forgatókönyve, nem akart gimis romantikus filmben szerepelni, komolyabb szerepekre vágyott.
Abban az életszakaszban voltam, amikor művészmozikba jártam és Sundance fesztiválos filmeket néztem. Kutyaszorítóban, Pengeélen, Soderbergh, Tarantino, ilyen filmekben akartam én is szerepelni.
Gordon-Levitt az ügynöke és a körülötte lévők bizatására végül elment két szerep meghallgatásra is. Cameron karaktere mellett – amit végül megkapott – Michael szerepében is meghallgatták.
Utóbbit sokkal jobban szerettem volna eljátszani, mert jópofának tűnt. Nem voltam elájulva, amikor kiderült, hogy Cameront fogom alakítani, mondtam is az alkotóknak, hogy mi nem tetszik a karakterben. Bár egy-két szempontot figyelembe vettek, a legtöbb dologban nem volt igazam, túl komolyan vettem magam. Szerencsére eljátszottam a szerepet, mert az egész forgatás nagyon jó volt. Nagyon örülök, hogy végül bevállaltam, nemcsak azért, mert a közönség a mai napig szereti, hanem mert szuper hangulat volt a forgatáson, folyamatosan együtt lógtunk a többi szereplővel
– mondta egy interjúban.
Beépülve, 2005
Mindig is arról álmodtam, hogy szerepelek egy Sundance-filmben. Ez valóra vált a Beépülve és a Titokzatos bőr című filmmel. Ezekre egyként tekintek kicsit, mert mindkettőt 2003-ban forgattam és 2005-ben szerepeltek a Sundance-en. Amúgy két teljesen különböző film, két nagyon más karaktert alakítok bennük. De mindkettő a kezdetet jelentette számomra, végre azt csináltam, amit mindig is szerettem volna
– nyilatkozta a színész korábban, aki számára fordulópontot jelentett a két film, karriererét tekintve és személyesen is. Úgy érzte, végre a helyén van.
Bár úgy hangzik, mintha nem lennék hálás, de előtte mindig kicsit kínosan éreztem magam, főleg a 10 dolog, amit utálok benned miatt, pedig nem volt miért. De amikor ezeket a Sundance-filmeket csináltam, azt éreztem, ezek tökéletesen azt a művészetet tükrözik, amit én is szeretek. Ha visszatekintek most a filmekre, amikben szerepeltem, mindegyikre büszke vagyok, de ez a két film nagyon sokat jelentett nekem.
500 nap nyár, 2009
Gordon-Levitt szerint az 500 nap nyár forgatókönyve egyáltalán nem tűnt tipikus romantikus vígjátéknak, volt benne valami nagyon különleges. Marc Webbet is speciális rendezőnek tartja, az egyetlen kételye az volt, alkalmas-e a főszerepre, nem kellene-e egy nagyobb név. Később szóba került Zoe Deschanel neve a női főszerepre, ami a színészt is meggyőzte.
Mondtam, hogy szívesen dolgoznék vele, mert tökéletes lenne erre a szerepre. A Manic című filmben forgattunk együtt 2001-ben, nagyon jó volt benne. Nem voltam benne biztos, hogy bárki finanszírozná a filmet Zoe-val és velem, de végül minket választottak, a film pedig nagyon sikeres lett. A forgatás szuper volt, minden nap sokat szórakoztunk.
Eredet, 2010
Gordon-Levitt még nem olvasta a forgatókönyvet, amikor találkozott Christopher Nolannal. Elmondása szerint csak annyit tudott, hogy Leonardo DiCaprio is szerepel a filmben, ez a két név pedig elég volt számára, hogy ő is részt vehessen a produkcióban. A színészt nem meghallgatásra hívták, hanem egy találkozóra Nolannal, amire igen érdekes öltözetben érkezett.
Általában ha meghallgatásra megyek, olyan megvilágításban mutatom be magam, hogy a rendező lássa bennem a karaktert. Úgy öltözöm, úgy viselkedem. Itt viszont nem tudtam, milyen szerepről van szó, úgyhogy végül öltönyt vettem fel, hogy olyan profinak tűnjek, amennyire csak tudok. Hollywoodban nem igazán járnak az emberek öltönyben megbeszélésre, de én ott álltam talpig elegánsan.
A találkozó végül elég jól sikerült, Gordon-Levitt és Nolan filmekről, Kubrickról és az erőszak ábrázolásáról beszélgettek, végül a rendező felajánlott egy szerepet az Eredetben. A színész alig hitte el, hogy megkapta a szerepet, elmondása szerint nagy meglepetés volt a karrierjében. A forgatókönyv elolvasása azonban némi meglepetést okozott.
Rengeteg kérdés merült fel bennem. Nem derült ki egyértelműen belőle, hogy mekkora is a szerepem. Láttam, hogy benne vagyok ebben a nagy álombeli harcsorozatban, amely átfonja a film egész második részét. De ez körülbelül annyi volt a forgatókönyvben, mint egy a színpadi utasítás egyik sora. »Arthur harcba keveredik, ennyi«. Aztán, emlékszem, elkezdték bemutatni ezt a harcsorozatot, megismerkedtem a kaszkadőr koordinátorokkal, akikkel edzésprogramokról és ehhez hasonló dolgokról beszélgettünk. Kicsit bizonytalan voltam, de végül nagyon szórakoztató volt az egész, a több hónapnyi gyakorlás, edzés, kick-box és ezek.
Don Jon, 2013
Gordon-Levitt nagy vágya volt gyerekkorától kezdve, hogy a színészet mellett rendezzen is.
Amikor színészként veszel részt a filmkészítésben, az a dolgod, hogy az összetevőket add a rendezőnek, amikre szüksége van a film elkészültéhez. Rendezőként a film a közvetítő eszközöd. Csomó minden más vonzott a színészet mellett a filmkészítésben. Szeretek egy-egy jelenet kinézetén gondolkodni, a vágáson, a zenén.
A színész egy korábbi nyilatkozata szerint első rendezése, a Don Jon alapvetően Don Juan mitikus karakterén alapul, egy modernkori pornófüggő férfivel vegyítve. Ahogy ő maga is kicsit meglepődött, hogy erről fog szólni az első rendezése, másokban is felmerült a kérdés, biztos-e abban, hogy ilyesmiről szeretné, ha első filmje szólna.
Én meg úgy voltam vele, hogy nem akarom megkérdőjelezni magamat. Nehéz befejezni egy forgatókönyvet, nehéz egybefüggő, viccesnek tűnő szöveget írni. Ha ilyen formában is, de sikerült, nem fogom felülbírálni. Aztán megmutattam a forgatókönyvet Scarlett Johanssonnak, és az ő bizalmi szavazata tette valódivá az egészet. Nagyon hálás vagyok neki érte. Aztán Julianne Moore is elvállalta a szerepet. Ők ketten azok, akik igazán jóvá tették ezt a filmet.