Kultúra

Evan Rachel Wood: Bizalmatlan vagyok a technikai eszközökkel

Az HBO Westworld sorozatának első évadában egy vadnyugati témájú, felnőtteknek szóló vidámparkba kaptunk betekintést, ahol tökéletes emberi külsővel bíró, programozott android robotok között élhették k  látszólag - következmények nélkül a legmerészebb és legsötétebb ösztöneiket a jól fizető vendégek. Az első évad után nagyot fordult a történet menete és a főszereplő Dolorest, a naivának programozott android lányt is más oldaláról ismerhettük meg öntudatra ébredésekor. A sorozat a harmadik évadához érkezett és mi ebből az alkalomból ültünk le beszélgetni Los Angelesben a főszereplő  színésznővel, Evan Rachel Wooddal. A színésznő legalább annyira titokzatos, mint az általa megformált karakter, és határozott véleménye van Doloresről, technológiáról és a jövő divatjáról is.

Mi az a tulajdonság, amit a legjobban szeret Doloresben?

Nem is tudom. Dolores annyira komplikált, annyira összetett. Volt egy sor, ami tökéletesen összefoglalta számomra a személyiségét, de azt hiszem, azt pont kivágták a végleges verzióból. Valahogy úgy hangzott, hogy „Milyen magányosság és fájdalom vesz körül ebben a világban. Mindenki ezt árasztja. A világ egy magányos hely.” És úgy emlékszem, azután mond valamit, hogy „Bárcsak valahol máshol lennék. Akárhol.” Dolores valami ilyesmit jelent számomra – a magányos harcost. Folyamatosan szenved, de közben iszonyatosan kemény nő, aki egyedül harcol a világ ellen vagy a világért, lerombolja vagy megmenti. Tesz megkérdőjelezhető dolgokat, hibázik, de a szíve mindig a helyén van. Amit biztosan tudhatunk, hogy az eredeti Doloresnek az érzelmessége és az szeretete továbbra is megmarad, nem veszíti el ezeket a fontos tulajdonságokat a harmadik évadra sem. És Dolores szó szerint a vállán cipeli az egész világ gondját.

Tud vele azonosulni valamilyen szinten?

Hűha… Ki az, aki nem tud azonosulni vele? A céljaival, a világ megmentésével? Elképesztő harcokat vív, stratégiát tervel ki, küzd, ez mindenképpen példaértékű számomra. És az is, hogy a kemény felszín alatt egy érző lélek lapul. Szenved, fájdalmat érez de tudja, hogy hosszú út vezet ahhoz, hogy elnyerje az áhított szabadságot és közben semmi nem tudja eltántorítani a céljaitól.

Aki követi a sorozatot, az elcsodálkozhat azon, hogy Charlotte karaktere hogyan nőtt észrevétlenül fel Dolores mellett és nagy kérdés, hogy a két – sok szempontból ellentétes hős – vajon képes-e közös nevezőre jutni és vállvetve kiállni közös célok mellett. Hogyan változik a harmadik évadban Dolores és Charlotte kapcsolata?

Nem nagyon szeretnék spoilerezni, de annyit elmondhatok, hogy nagyon együtt vannak. Dolores és Charlotte egy csapatban fognak harcolni a harmadik évadban. Viszont nem egyértelmű, hogy mi lett volna Charlottból Dolores nélkül. Valójában Dolores alkotta meg őt és amit a sorozat valóságában látnak róla, az csak egy héj, egy felszín. Doloresnek senkije nincs. Már nincs Teddy, teljesen egyedül van, olyan, mint egy partra vetett hal. Az a kapcsolat, ami Charlotte és közte kialakul, gyógyító energia számára, meghitt és nagylelkű „emberi” viszony. Szerintem a trailerből lejön valamennyi a koncepcióból.

Az alkotók a Pulp együttestől a Common People című számot választották az egyik fontos jelenethez

Ó, imádom azt a számot!! Mióta megkaptam a fogatókönyvet és láttam, hogy benne lesz ez a szám állandóan azt hallgatom, nem tudom abbahagyni!

Korábban az alkotók, azaz Jonathan Nolan és Lisa Joy utaltak arra, hogy azért választották a dalt, mert ez egyfajta szimbólum. Párhuzamot húz a munkásosztálybeli emberek és robotok osztálya között.

Ez bizonyára így van. Ők valószínűleg többet tudnak erről mondani, mint én. Az biztos, hogy hatalmas élmény volt leforgatni azt a jelenetet, amelyiknek a kísérőzenéje lett a Common People. Nincsen benne vágás, egyetlen kameramunkával vettük fel.

Hogy áll a technológia használatával? Milyen felhasználónak tartja magát?

Bizalmatlan vagyok a technikai eszközökkel. Mindig is letakartam a számítógépemen a kamerát és nem használok semmi hangvezérléssel működő eszközt a környezetemben. Nincsen otthon például Alexám, nem adok engedélyt semmilyen gépnek vagy eszköznek, hogy használják a hangomat. Mikor megjelent a piacon az Alexa, az volt az első gondolatom, hogy remek, kijönnek ezek a termékek, gyerünk vegyünk gyorsan magunknak otthonra egy kém-dobozt, ami mindent (le)hallgat, amiről a lakásban beszélünk. Melyik cég is gyártotta? Mégis milyen cégnek, kinek küldi az információkat? Azt hiszem ebben azért hatott a mindennapi életemre és a gondolkodásmódomra a Westworld.

Elég nagyot változott Dolores megjelenése az első évad óta. A kék ruhás, ártatlan szépségű western lányból most egy ultramodern, minimalista nő lett.

Igen és nagyon élvezem ezt a változást! Inspiráló volt, hogy ekkora átalakuláson megy keresztül a karakterem és a jelmezeim is. Igazából egyáltalán nem hiányzik az ikonikussá vált kék ruhám, amit sokan annyira szeretnek és hiányolnak. Vagyis… jó lenne néha kicsit visszamenni és belebújni az egykori Dolores bőrébe, de nagyon is jól éreztem magam az új jelmezekben a harmadik évad forgatásakor.

Ha már itt tartunk, irigylésre méltó ruhákat visel ebben az évadban. Minden egyes ruha a jövő divatshow-jainak vezető darabja lehetne. Olyan időutazásra hívnak minket, amelyben a nők letisztult és minimalista stílusban maradnak nőiesek. Önnek volt kedvence a sok káprázatos, minimál outfit között?

Mindegyiket imádtam! De igen, volt egy nagy kedvencem. A transzformer-ruha, ami egyetlen rántással alakult át a kis feketéből csodálatos, arany estélyi ruhává. És ez tényleg így volt! Nem volt semmi extra csavar, digitális trükkfelvétel, vagy CGI, hanem ez a fantasztikus darab így van megtervezve. Igaz, sokat kellett gyakorolnom, hogy tökéletes legyen a mozdulat! Emlékszem jó sokszor fel kellett mennem azon a lépcsőn, és persze az első felvétel lett a legjobb. Egyébként Tessa Thompson anyukája teljesen oda volt érte, rágta is Tessa fülét, hogy kell neki egy ilyen ruha!

A Westworld új évada már elérhető az HBO GO-n.

Kiemelt kép: Rich Polk/Getty Images for IMDb/AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik