Kultúra koronavírus

Akár boltba megyünk, akár rendelünk, lesz mit ennünk

Megkérdeztük a boltokat és a hazai ételfutár-szolgálatokat, hogy van-e fennakadás a koronavírus miatt, és megnéztük azt is, mennyit kell várnunk, ha online intézzük a nagybevásárlást.

Miután szerda délután országos veszélyhelyzetet rendelt el a kormány, apokaliptikus képet mutattak a boltok polcai. Sokan pánikszerűen indultak bevásárlásra: sorra érkeztek a fotók az üres mirelit hűtőkről és kifosztott tartós élelmiszeres dobozokról.

Megrohamozták a boltokat a veszélyhelyzet kihirdetése után
Miután szerda délután veszélyhelyzetet rendelt el a kormány, rengetegen indultak el bevásárolni az ország különböző áruházaiba.

Olyat is hallani, hogy valaki nemcsak fejvesztve rohant a konzervekért, de egy néhány fős családnak több mint kétszázezer forint értékben vásárolt be. Lassan azok is elkezdenek pánikolni, akik amúgy nem akarnak megtölteni egy teljes éléskamrát a nehéz időkre. Éppen ezért néztünk körbe, hogy milyen lehetőségeink vannak, ha ki se akarunk mozdulni a home office-ból, vagy elkerülnénk a tömeget az üzletekben, és online szeretnénk vásárolni.

Az első és legfontosabb, hogy az Országos Kereskedelmi Szövetség – amelynek tagja a legtöbb lánc – álláspontja szerint nincs ok az aggodalomra.

Megfontolt vásárlást javaslunk

– mondta Vámos György, az OKSZ főtitkára a 24.hu-nak.

Persze az olyan termékekből, mint a szájmaszk vagy a kézfertőtlenítő, hiány van, de az élelmiszereknél nincs. Ahogy a honlapjukon közzétett sajtóközleményben is olvasható, előfordulhat ugyan, hogy nem tudják egyből lekövetni a megnövekedett keresletet, de nem kell tartós áruhiányra számítani:

A lakosság kerülje a pánikvásárlást, és ne halmozzon fel otthonában feleslegesen sok élelmiszert.

Megnövekedett kiszállítási idővel számolni kell ugyan, de a GRoby például lapunknak azt nyilatkozta, náluk jelenleg nincs semmilyen probléma. Gőzerővel dolgoznak, hogy mindenkit ki tudjanak szolgálni, és nincsenek üres polcaik. A mostanában egyre több helyen feltűnő Kifli.hu vezérigazgatója, James McQuillan pedig elmondta, hogy háromszor, négyszer annyi a munkájuk a szokásosnál, de ki tudják szolgálni a vevőket. Nem küzdenek jelentős késésekkel sem, de a vásárlók egyébként is megértőek a rendkívüli helyzetre való tekintettel.

A legtöbben vizet raktároznak be, továbbá tartós tejet, energiaitalt, valamint tartós élelmiszereket, tésztát, konzerv zöldségeket és szószokat vásárolnak. 

A Kiflinél maximum annyi a probléma, hogy nincs elég kiszállítójuk a dömping miatt, és jelenleg sofőröket keresnek. Ráadásul mivel sokan kérték, átmenetileg személyesen is át lehet venni a megrendeléseket.

Hasonló a helyzet a CBA-nál, ahol Fodor Attila kommunikációs igazgató mondta el a 24.hu-nak, hogy szerda délután óta jelentősen emelkedett a forgalmuk

Mindez azt jelenti, hogy a szokásos mennyiséghez képest tartós élelmiszerekből, konzervekből megduplázódott az eladás mennyisége

– írta.

Ha valaki péntek (kora) délután rendelne, a következő a helyzet (kerületenként lehet eltérés), ezek a legkorábbi időpontok:

  • Auchan: március 27.
  • CBA: március 17.
  • GRoby: március 18.
  • Kifli: március 16.
  • Spar: március 14. (egyetlen egy idősáv maradt, a következő időpont jelenleg pedig március 21.)
  • Tesco: március 20.

A nagyobb láncokon kívül a termelőknél is érdemes körül nézni: a Neked terem oldala csak hetente kétszer szállít, de még így is lehet, hogy előbb jutunk a csomagunkhoz.

Home office = kajarendelés

A turisták eltűntek, a vendéglátás és a szórakoztatóipar nagy bajba kerülhet, de a futárszolgálatoknál égnek a vonalak. Ahogy egyre több ember kényszerül otthon maradni, úgy egyre többen választják a házhoz szállítást. Sőt, nemcsak az új felhasználók élénkítik a piacot, hanem itt találhatnak megoldást azok az éttermek is, amiknél visszaesett a forgalom a koronavírus következtében: a Wolthoz és a Netpincérhez is sok új szolgáltató csatlakozott. Ráadásul mind a két cégnél van lehetőségünk jelezni, hogy a futár az ajtó előtt hagyja a csomagot.

A Netpincér azt írta nekünk, hogy a koronavírus megjelenése előtt is növekedett a forgalmuk, így nehéz megmondani, hogy az elmúlt pár nap mennyiben járult hozzá az emelkedéshez. Viszont az éttermek belépési folyamatát meggyorsították – a Woltnál szintén –, hogy így pótolhassák a cégek a kiesést. Jelenleg országszerte kétezer étteremmel és majdnem kétezer futárpartnerrel dolgoznak együtt, eddig semmilyen fennakadás nem történt a rendszerükben.

A Wolthoz többen regisztrálnak az átlagosnál, de itt is inkább az éttermi oldal az érdekes: Tajta Ákos, a Wolt ügyvezetője azt mondta,

körülbelül ötször annyian jelentkeznek náluk, mint amennyien eddig, és olyan éttermek is, amelyek ettől eddig elzárkóztak, nem illett a profiljukba.

Olyan belvárosi, turistásabb helyekről van szó, amelyek már jelentősen megérezték a forgalomcsökkenést. Náluk sincs fennakadás, nem változott a kiszállítási idő, igyekeznek növelni a kapacitást a megnövekedett igényekhez mérten, a futárok fertőtlenítenek, és a Woltnál szintén lehetőség van az érintésmentes átvételre.

Megkérdeztük a kifejezetten gasztromarketinggel foglalkozó Socially vezetőjét, Varga Sárát is, hogy mi a helyzet az éttermekkel. Ők olyan cégeket képviselnek a Wolt mellett mint a Zing, a Vapiano, a DiVino vagy a Padthai, de mivel ezek a helyek alapvetően a magyar közönséggel számolnak, nincs akkora baj. Legalábbis eddig így volt, azonban az elmúlt napokban már érzékelhető a pár százalékos visszaesés. Első mindenkinél a biztonság, és az alap higiéniai előírások mellett több óvintézkedést is bevezettek (például még többször fertőtlenítenek, távolabb húzták egymástól az asztalokat). Azt viszont nehéz megmondani, hogy mennyivel kevesebb vendég látogat el az éttermekbe, és mennyivel ugrik meg a házhozszállítás a járvány következtében. Az biztos, hogy többen választják majd az utóbbi lehetőséget, és jó, hogy messze nem a pizza az egyetlen opció.

Kiemelt kép: Mohos Márton/24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik