Az egyik legkülönösebb múzeumi rejtély oldódott meg, mikor január közepén előkerült Gustav Klimt 1997-ben eltűnt alkotása, az Egy hölgy arcképe. A Guardian most összefoglalta a különös bűntényt, és megírták, hogy a két feltételezett elkövető bevallotta a lopást.
Klimt portréját 23 évvel ezelőtt emelték ki a helyéről, a piacenzai Ricci-Oddi Modern Művészeti Galériából vitték el, és itt is találták meg. A múzeum udvarán a kertészek bukkantak rá, mikor egy növényzettel sűrűn benőtt fém ajtós üregre lettek figyelmesek. A festmény sértetlenül, egy zsákból került elő.
A rendőrség szerint az elkövetők egy bűnszervezet tagjai, és egy olasz újságírónak is megírták, hogy ők állnak a lopás mögött. A hatvan millió eurót (~ húszmilliárd forint) érő képet pedig visszaadják, a városnak szánták ajándékképpen.
Az elkövetők azt állítják, hogy négy évvel ezelőtt hozták vissza a festményt, de azt nem tudjuk, mi történt a maradék 19 évben. Az szinte biztos – ahogy ők is hangsúlyozzák –, hogy nem volt végig a nő portréja az üregben. Ráadásul korábban is kaptak információkat a festményről, csak nem hittek a tolvajoknak, akik a címet is megadták, ahol tárolták a remekművet. Az Egy hölgy arcképe biztos, hogy eredeti, hiszen
- Ez az egyetlen olyan ismert Klimt-kép, amin egymásra festett munkák rajzolódnak ki: 1912-től egy elveszettnek hitt, szintén női arcképes festményt használt újra a művész, és ez látszik az előkerült vászonnál is.
- Az a pecsét is megvan a hátulján, ami akkor került rá, mikor kölcsönadták volna egy másik kiállításra a képet.
Már nem kerülhet börtönbe a két gyanúsított a tettéért, de legalább megvan Klimt műve. Annak idején egyébként valószínűleg egy damillal emelték ki a tetőablakon keresztül.
Kiemelt kép: AFP PHOTO / POLIZIA DI STATO / ITALIAN STATE POLICE