Keretes szerkezetű gigainterjút adott a Mozgó Világnak Ókovács Szilveszter, aki rögtön az elején visszakérdez.
Komolyan a „buzizással” kezdjük az interjút?
Így reagál arra, amikor kollégánk felidézi, a kormánylap miként támadta az Erkel Színház Billy Elliot című előadását. Nagy József kérdése valójában arra vonatkozott, ő is a Jóistentől kapott tehetségével tört-e ki onnan, ahol „se vezetékes víz, se telefon, se aszfalt, se tömegközlekedés, se közvilágítás” nem volt. Hosszan ecseteli is, milyen mostoha körülmények közt élt Veszprémben 13 éves koráig, miként lett első generációs értelmiségi, amit néha magának is elmond, hogy jobban értse az ambícióit…
Így lett Ókovács és fideszes
Kovács Szilveszter Kálmánból azért lett Ókovács, mert miután szülei elváltak, apjától teljesen elszakadt. Amikor pedig meghalt, Ókovács lett és megvált a Kálmán keresztnévtől is. Fideszességét is a családra, kuláklistás anyai nagyszüleire vezeti vissza. A pártba 1988 őszén, érettségi után lépett be, Szelényi Zsuzsa vezetésével alapították a Fidesz veszprémi csoportját. Nosztalgiázik a Tabu nevű együttesükről, majd elárulja, Győrbe nem vették fel elsőre, amikor pedig másodjára bekerült, csak a zene számított.
A politikával csak 1998-ban került újra kapcsolatba. Fejlesztési tanácsadó lett az oktatási tárcánál, két év múlva pedig már Orbán Viktor szöveg-előkészítő csapatának tagja lett. Úgy véli, elég jól írt, de akkor megtapasztalta, milyen, amikor valaki sokkal jobb nála:
láthattam a karzatról, ahogy a teremszolga bevitte a miniszterelnöknek, teszem azt, egy azonnali kérdésre javasolt válaszomat, ő belepillantott, és kapásból sokkal jobbakat mondott.
2002-ben már az Opera kommunikációs igazgatója volt.
Lökdösödő ovisból vezérigazgató
A Fidesz bukott, de őt meghagyták, a szociérában is dolgozhatott még három évig, pedig 2002 végén bekerült az induló Hír TV-be is. Nyolc évig csinálta. Neki sosem jelentett gondot a nyilvánosság.
Egész pici koromtól dolgozik bennem az exhibicionizmus, emlékszem, hogyan lökdöstem félre a többieket anyák napján az oviban, hogy én mondhassam a verset.
Felidézi, mi mindenről írt cikket ellenzékben, és miként lett 2010-ben a Duna TV vezérigazgatója. Elismeri, valóban kirúgott néhány embert, de csak a Wikipédia fogalmaz úgy, hogy egy éve alatt 500 embert elbocsátott. Még dunás vezető volt, amikor megírta Orbán Viktornak, mit kellene tenni az Operával, ahova nem vágyott vissza, de zavarta, hogy botrányos körülmények uralkodtak. A felesége a becsvágya számlájára írta, hogy elvállalta az Opera vezetését, arról pedig nem is tudott, hogy a fideszes parlamenti képviselő, Gulyás Dénes operaénekes is ambicionálta a posztot.
Mészárost nem érdekli az Operaház
Az Operaház felújítását soha nem tervezték 14 milliárddal, Ókovács azt mondja, valaki a sajtóban elhibázta az összeget, ami lehet akár 50 milliárd körüli is. Lát rá esélyt, hogy az Andrássy úton 2020 őszén már előadást tartsanak, de nemcsak a pénzen megy a huzavona, a kapacitáson is.
Az Opera beruházásaira csak egy-egy pályázó nevezett, egyik sem Mészáros-cég. De szerintem most senki nem ér rá.
Nem tolongtak a jelentkezők, amire pedig nincs igazán vállalkozó, az drágul. Ókovács nem érti, miért fogytak el az iparosok, hiszen idehaza is ragyogóan megélnének. Furcsa párhuzamot talál.
Mindenki nem mehet el, és nem is minden a pénz. Én se ennyit keresnék, ha Bécsben igazgatnék operát.
Gulyás Gergely, a jolly joker
Azt, hogy ez lenne a csúszás oka, nem, de azt elismeri, hogy vannak vitái az építésszel, Zoboki Gáborral. Kormányzati döntés kellene arról, mennyi pénz van az építkezés záró fázisára, érdemes-e a történelmi felújítást erőltetni. Arra nem reagál, hogy Zoboki állítólag jóban van a kormányfő feleségével,
Lévai Anikó minden minőségi helyen megfordul, szerintem napi betevője a kultúra.
Bántja, hogy pár hónapja Baán Lászlóra, a Városliget projekt gazdájára bízták a Operaház felújításának felügyeletét. Ezt nem tartja személyes kudarcnak, az zavarja, ha azt hiszik, korrupció miatt csatolták el a projektjeiket. Úgy véli, Gulyás Gergely a minap azért jelent meg náluk, mert a Miniszterelnökség szinte bármilyen ügyet magához vonhat, jolly joker.
A botrány baj?
Nem érti, miért kellett volna a Porgy és Bess szereplőihez hasonlóan neki is aláírnia, hogy afroamerikainak vallja magát. Idézzük.
– Nekem miért kellett volna aláírnom?
– Szolidaritásból. Az igazi hadvezér nem azt mondja a csatában, hogy „előre”, hanem azt, hogy „utánam”.
– Tudja, mit?! Alá fogom írni. Hova is tettem?
– Az ön „identitásának elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat”?
– Persze. (…)
– A flaszteres, akár jópofa zsiványság összefér az opera fennköltségével?
– Össze kell hogy férjen. (…)
– Csinálhatta volna ügyesebben, elegánsabban ezt az egészet?
– Miért kellett volna elegánsabban csinálnom?
– Mert botrány lett belőle.
– És az baj?
– Nem az?
– Nem jött rosszul a botrány, bár nem mi akartuk. És igazunk van, tán ez se mellékes.
Ezt követően elárulja, a jogtulajdonosok eddig még semmit nem léptek, az elutalt jogdíjat sem küldték vissza. A pénzügyek kapcsán azt elismeri, operai pályafutása legsúlyosabb kudarca, hogy nem tudott a működésre elég pénzt szerezni. E ponton jön újra a Billy Elliot. A kormánylap írását nem érzi selyemzsinórnak, őt biztos nem érintette meg a Fideszben zajló kultúrharc. Azt mondja, nem életbiztosításként találta ki, hogy 2020 keresztény évad lesz. Marhaságnak nevezi, hogy azt olvassa „Ókovács a keresztény évaddal törleszt a Billy Elliotért”. Egyszerűbb a magyarázat, egyszerűen összeér az értékrendje Orbán Viktoréval.
Kiemelt kép: Marjai János/24.hu