Akár Mrs. Baker – A pillangók szabadok (a szerk.) –, akár Anna – Naplemente előtt (a szerk.) – megformálásánál befolyásolják a saját anyai tapasztalatai? Mennyire szól bele a lánya életébe?
Tulajdonképpen Anna sem szól bele a lánya életébe: Inke azt csinálja, amit ő akar. Csak a dolgok máshogy alakulnak. Nem azért, mert a mama beletenyerel a helyzetbe. Ő megkísérli megóvni Inket a csalódástól, a tévedéstől. Tíz szülőből kilenc – mivel jót akar a gyerekének – nehezen állja meg, ha látja, hogy a vesztébe rohan, hagyja, hogy majd megtapasztalja. Csak az a kérdés, hogy mikor szól bele, vagy éppen hagyja és engedi el a dolgokat.
Kritikus vagy előrelátó anya Anna?
Szerintem inkább előrelátó. Sokkal könnyebb volt ezzel az anyaszereppel azonosulnom, mint a Pillangók szabadokkal. Bár azt is végül megértettem vagy legalábbis igyekeztem megtalálni az ő igazságát, de valamitől az nehezebb volt. Én civil anyaként sokkal hamarabb elengedtem volna, nem uralkodtam volna, és ezt talán az én két gyermekem is igazolni tudja. Én elég megengedő szülő vagyok, aki sokat beszélget velük. Pici kortól kezdve hiszek abban, hogy a gyerek eszére kell hatni – a maga korának megfelelően – és két felnőtt anyjaként is azt gondolom: így kell csinálni. Az a legfontosabb, hogy végül a legideálisabb utat válassza, ne elismerje az igazamat.
Ha Inke valóban a lánya lenne: mit tanácsolna, ha egy negyven évvel idősebb férfit szeretne?
Nagyon nehéz erre válaszolni. Fontos: ki az EMBER, akit szeret. Nem a kortól függ, de nem mondanám, hogy könnyen tudnék azonosulni ezzel a helyzettel. Hozzám – éppen ezért— ez a szerep nagyon közel van, mert minden mondatával egyetértek civil anyaként is. Ugyanakkor az is igaz, amit elmondok a darabban, hogy ami a szeretteimnek jó, azt sosem tartanám botrányosnak. Egy ponton túl, biztos, hogy elfogadnám, hisz a legfontosabb, hogy meglegyen a kölcsönös szeretet és boldogok legyenek.
A Veszek egy éjszakát című vígjátékban Ujréti László erélyes feleségét alakítja. Most ő Clausen tanácsos, az önnél idősebb leendő vej megformálója. Elég nyakatekert helyzet…
A Veszek egy éjszakát Vargánéja nagyon távol áll tőlem. Szenvedtem vele az elején, a próbák alatt. Éppen azért, mert civilben is így gondolom – hangsúlyozom, nem álságos szeretnék lenni – a pénz az fontos, mert, amit ki kell fizetni, ki kell; amit meg kell venni, meg kell; de hogy az irányítsa az életünket, az nagyon nagy baj. Éppen ezért, az a gondolat, hogy a lányom rávegyem arra, hogy bármilyen sok az a pénz, amit fizetnek, de megtegyen valami olyat, amit egyébként nem gondolnánk/gondolnék helyesnek – az nagyon távol áll tőlem. Ráadásul, az egész családban én vagyok az első, aki e felé elindul, és rafinériával, de eléri, hogy Zsuzsa Wéber úr felesége legyen… ez nagy kihívás volt nekem.
Furcsa, hogy egyre-másra olyan szerepeket kap, ahol egy család életét a pénz ennyire befolyásolja…
Hát, mert ezt a kort éljük – sajnos. bízom benne, hogy, ahogy a többi kor elmúlt, úgy ez is el fog. Bízom benne, hogy lesz újból egy olyan időszak – amit én nem valószínű, hogy megélek már –, hogy a pénznek nem lesz ekkora jelentősége, mert belefáradnak, kiégnek az emberek – ha ez a jó szó rá. Ha nem is intelligenciával, akkor érzékszervekkel fel fogják fogni, hogy hiába hajtod a pénzt, nem az ad boldogságot. Nekem például a sport, ami örömöt okoz. Az úszás. Hetente háromszor 2000 métert úszom, és emellett imádom nézni is. Heroikus élmény egy úszóverseny, bár most a kézilabdás fiúkért szurkolok nagyon. Számomra ez a boldogság.
Kovalik Ágnes volt már a menye, most a lánya. Híresen jó a kapcsolatuk.
Többször dolgoztunk együtt, de a Pillangók volt az első, ami napi szinten összehozott minket, és az valami különleges próbafolyamat volt. Azt hiszem, mind a hárman így gondoljuk. Nagyon bízunk benne, hogy ez látszik az előadáson is. Aki éppen nem volt a színpadon, az nézte a többieket, Németh Dóri rendezőasszisztens is nagyon sokat segített nekünk. Azért a színházban nem ilyen ideálisak mindig a körülmények, hisz vannak féltékenységi harcok, de ez itt egyáltalán nem volt jelen. Habár én az első rész végén megyek be egy pillanatra és a második részben vagyok, a hívásra az előadás kezdésénél mindannyian összejövünk, és egy pillanatra megfogjuk egymás kezét és van egy néma ölelés közöttünk. Hát így…
Molnár Zsuzsanna Hauptmann Naplemente előtt című drámájában, 2019. január 26-án mutatkozik be Annaként a József Attila Színház színpadán.
A képeket Kállai-Tóth Anett készítette.