Úgy tűnik, a 21. században még mindig problémát jelent sokak számára a művészet szabadsága, a meztelen testek látványa vagy a kor mai szépségideáljának esetleg nem megfelelő alakok ábrázolása. A Magyar Nemzeti Galéria új, Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete című kiállítása legalábbis számos negatív kritikát kapott az előbb felsoroltak miatt, írja az Index.
Az MNG a Facebookon reagált egy közleményben ezekre:
Szép vagy csúnya? A „Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete” című kiállításunknak sok látogatója van. A látogatók…
Közzétette: Magyar Nemzeti Galéria, Hungarian National Gallery – 2018. december 4., kedd
„Sokan vélik úgy, hogy a sok ruhátlan test ábrázolása visszataszító, egyesek úgy gondolják, hogy maguk a modellek is csúnyák, s érthetetlen számukra, hogy minek ennyi csúnya embert ruhátlanul ábrázolni. Nem kívánunk sem a látogatók ízlésével, sem a kommentek nyelvi színvonalával vitatkozni. Megértjük, ha sok látogató kényelmetlenül érzi magát bizonyos képek társaságában. Mégis meg kell jegyeznünk, hogy a képzőművészeti igazságok sokszor olyasmikkel szembesítenek minket, amikkel magunktól nincs erőnk szembesülni. Gyengeséggel, fájdalommal, a test romlandóságával, a szenvedély erejével és sok minden mással” – olvasható a közleményben.
Szomorú ezt olvasni, különösen úgy, hogy a Magyar Nemzeti Galéria időszaki kiállítása a 20. századi brit festészet legnagyobb sztárjainak közel kilencven képét hozta el Magyarországra, olyan művészek alkotásait, mint Francis Bacon, Lucian Freud, Frank Auerbach és Leon Kossoff.
Ezzel ellentétben a Frida Kahlo-kiállítás a több mint 220 ezer látogatójával óriási közönségsiker volt, a tárlat az utóbbi három év legsikeresebb magyarországi kiállításaként zárt.
Kiemelt kép: Szigetváry Zsolt / MTI