Kultúra

A Szex és New York borzasztó sorozat, de szükségünk volt rá

Jánossy Villő
Jánossy Villő

újságíró. 2018. 06. 06. 15:06

A Szex és New Yorkról az elmúlt évtizedekben mindent elmondtak, amit csak lehetett, a híres cameóktól kezdve a legjobb ruhákig. A végletekig ki lehet vesézni, bele lehet kötni a pontosan 20 éve, 1998. június 6-án indult sorozatba. Ám minden hibája ellenére legalább akkora mérföldkövet jelentett a tévétörténelemben, mint a Maffiózók, és úgy utálhatjuk, Carrie Bradshaw-ékat (Sarah Jessica Parker), hogy közben sokadjára nézzük újra mind a hat évadot. Fölösleges azzal jönni, hogy mennyire homofób, szexista, vagy a való élettől távoli a történet egy luxuscipőket vásárló újságírónőről (akinek heti egy cikk a melója!), a kétezres évek elején robbant be a Szex és New York, és simán lehet, hogy ha nincsenek ezek az idegesítő és sznob barátnők, ma nem itt tartanának a romkomok, nem akarnánk az érem másik oldalát is megmutatni.

A Szex és New York alapvetően egy női sorozat, négy barátnő áll a középpontban, Carrie, Samantha (Kim Cattrall), Charlotte (Kristin Davis) és Miranda (Cynthia Nixon) próbál szerelmet és/vagy szexet keresni New Yorkban. A harmincas éveik elején, közepén járnak mind, és az addig megszokott konvencióktól elszakadnak, a szingliséget nem úgy állítják be, mint egy szégyellnivaló állapotot, hanem végre kimondják, hogy nem kell a férfiak és nők között különbséget tenni, ha a szexről van szó.

Mielőtt megnézzük, hogy mit adott nekünk a sorozat, érdemes arról is megemlékezni, hogy milyen megosztó volt a férfi újságírók körében a 90-es évek végén a Sarah Jessica Parkerék közege. A New York Times például 1999-ben felrótta, hogy milyen esélyekkel indulnak a városi férfiak azután, hogy a nők akár egy epizódot is megnéztek.

Néhányan – a New York-i férfiak például – vitatkoznának azzal, hogy a helyi férfiak mennyire lúzerek.

Fotó: HBO

És elengedhetjük a fülünk mellett a kritikusok véleményét, de annyi biztosan jogos, hogy a Szex és New York alkotói, Darren Starék szinte női allegóriákat teremtettek, rajtuk volt a hangsúly, a férfiak csak kellékek voltak, és egy szeletet ismertünk meg a nagy Ő-kből. Carrie Bradshaw és Charlotte York a romantikusok, úgynevezett második hullámos feministák, Samantha Jones és Miranda Hobbs a szkeptikusok, akik a feminizmus harmadik hullámát képviselték. Samantháék már nem ragadtak le a klasszikus felállásoknál, ők hirdették a női hatalom és egyenjogúság fontosságát, hogy nem alap például, hogy a férfi legyen a kenyérkereső. Gondoljunk csak arra, mikor Mirandára – röhejes módon a legkeményebben dolgozó és legkevesebbet kereső (a ciki Brooklynba kellett költöznie az elit Manhattanből családostul) ügyvédre –, aki a nagy szerelmétől, a csapos Steve-től (David Eigenberg) kapott egy óriási pofont, de a szíve mélyén neki se volt elég a barátja munkája. Steve nem tudta elviselni, hogy a barátnője fényévekkel több pénzt visz haza, és egy kétezer dolláros öltöny meg se kottyan neki. Vagy vegyük Samanthát, akinek látszólag nincsenek elvei, de a maga szélsőséges módján hangoztatja, hogy a szex túl van misztifikálva, és egy nő is lehet önző. Már az első epizódokban lefektette, hogy ő aztán képes férfi módjára szeretkezni, ágyról ágyra járni. Az ehhez hasonló kijelentéseknél a barátnők testesítették meg a nézők véleményét, volt, aki egyetértett az egyéjszakás kalandokkal, mások elítélték.

A sorozat olyan vitaindító beszólásokkal feszegette a határokat – főleg az ezredfordulóét –, hogy honnan kezdődik a prostitúció. Carrie Bradshaw az első évadban egy dúsgazdag francia építésszel ismerkedett meg. A férfi a párizsi bájával hamar levette a lábáról a hűvös, már mindent látott amerikai nőt. Együtt is aludtak, és amikor a Gilles reggel lelépett a szállodából, Carrie-re hagyott egy borítékot ezer dollárral. Azonnal felmerült a kérdés, hogy mit tegyen. Elfogadja a pénzt? Adja vissza? De hát a pasi száma sincs meg. Ekkor lépett közbe a három barátnő, és kielemezték a helyzetet, és Samantha azt találta mondani, hogy

a pénz hatalom, a szex is az, szóval a szex pénzért egyszerű hatalomcsere. 

Fotó: HBO

A folyamatosan fejlődő, kiforrott női karaktereket azonban sztereotipikus férfiak vették körül. Amíg jó eséllyel lehet egy női társaságban arról veszekedni, hogy ki a Miranda és ki a Carrie, ki a kettő keveréke, addig a férfiak csúnyán felcímkézett, beskatulyázott alakok. Ott van az elkötelezettségre alkalmatlan, gazdag és tipikus szemét Mr. Big (Chris Noth), és a tökéletes férjjelölt, Aidan (John Corbett). Carrie nem a papírforma szerint él, nem alkuszik meg, és nem választja a kényelmes biztosat, még akkor sem, ha legszívesebben felpofoznánk a mondataiért. Végig az járhat a fejünkben a sorozat Aidan és Carrie vergődésnél (Carrie megcsalja Mr. Biggel, szakítanak, újra összejönnek Aidannel, majd a lánykérés után dobja ki másodjára az asztalost), hogy Carrie túl jó dolgában nem tud mit csinálni, de mindkettejüknek igaza van. A családcentrikus Aidannek is, aki már rég házasodna, babázna, és Carrie-nek is, aki nem megy bele csak azért egy esküvőbe, mert ez a társadalmi elvárás.

Gyűlölve szeretni

Érdekes, hogy mekkora kultusza lett a Szex és New Yorknak, a maga idejében is nagyon sikeres volt (nyolc Golden Globe-ot nyert), két mozifilmet ért meg, mégis mennyi cikk született arról, hogy miért szörnyű emberek a főszereplők, és tényleg nincs jobb szó rájuk, mint hogy picsák. Carrie-re azért egy picsa, mert csak magát képes szeretni, és mazochistaként dobja el magától a boldogságot a bizonytalanért. Charlotte az álszent picsa, tiszta pedigrét vár el a fehér, középosztálybeli pasijaitól, ő bezzeg minden jöttmenttel ágyba fekszik, viszont más könnyűvérű nőket lenéz. Samantha a fűvel fával is picsa, aki hirdeti a nagy egyenlőséget, miközben nem szégyell egy rövid időre összejönni egy vénemberrel a milliói miatt, a mikrópéniszű szerelmét viszont kihajítja, és még meg is alázza. Miranda meg a karrierista picsa, akibe egy szemernyi érzékenység sem szorult, de összegezve mégiscsak ő az egyetlen normális nő ebben az állandóan drámázó, elkényeztetett társaságban. De akkor miért nézzük? Egyrészt van abban valami felemelő, hogy rájövünk, hogy milyen jó, hogy mi nem születtünk ennyire idegesítő nőknek, másrészt viszont apránként mindenki magára ismer valamiben. Vagy randizott egy szar alakkal, vagy drámázott már olyan hülyeségeken, amiért lenézi a Szex és New Yorkot. Ez a sorozat titka, kicsit minden nő egy közülük (valami apró tulajdonság legalább), és senki sem olyan kiszámítható, mint ők.

Fotó: HBO

A Szex és New York olyan maradandót alkotott, amire kevés sorozat képes. Divatot diktált. Patricia Field stylist olyan ruhákat adott a szereplőkre, amik a mai napig meghatározzák a Szex és New York megítélését. Gyakorlatilag a divat az egyik fő eleme az epizódoknak. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy Carrie Bradshaw-ék egy ugródeszkát jelentettek a 21. század romkomjaihoz, hogy megváltozzon a tökéletes női kép a tévében és a filmvásznon. A Szex és New Yorkból megszületett a legalább annyiszor, ha nem többször lehúzott és szétszedett Csajok. Lena Dunham egyértelműen a Szex és New Yorkból merített a sorozatához, csak már nem hibátlan alakoké volt a főszerep.

A Csajok a lehető legjobb befejezést kapta
Lena Dunham pucéran kezdte, és gatya nélkül fejezte be a hatodik évadot. Hű maradt a karakteréhez, és bebizonyította, hogy igenis szükség volt a Csajokra.

Dunham bevállalta, hogy legyen ő az a nő, akire először kétkedve néz a közönség, aztán elfogadja, hogy megmeri mutatni a testét. Persze átesett a ló túloldalára, legalább annyi ponton lehet a Csajokba belekötni, mint a Szex és New Yorkba, de legalább a javára fejlődött a nők helyzete a képernyőn. Ennek a következő lépcsőfoka az Amy Schumer-féle iskola, aki nem mutat magából annyit, mint Lena Dunham, de bebizonyítja, hogy nem csak a modelleknek lehet önbizalma, és a humor is legalább olyan vonzó, mint a külső szépség. A Szex és New York nem tökéletes, de szüksége volt rá a világnak, hogy a nők végre ne akarjanak tökéletesek lenni, és ne is várja el ezt tőlük senki. Szükségünk volt rá, hogy megértsük, az se gáz, ha valaki családanyaként találja meg a helyét, és az se, ha egyedül kell megállnod a helyed gyerekkel vagy anélkül.

Kiemelt kép: HBO

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.