Kultúra

Elhozott egy díjat Cannes-ból Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje

Jánossy Villő
Jánossy Villő

újságíró. 2018. 05. 19. 16:36

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége, a FIPRESCI ítélte a legjobbnak Európa legfontosabb filmfesztiválján, Cannes-ban az idén kijutott egyetlen magyar filmet, az Egy napot. Mi is nagyon dicsértük a kritikánkban.

Nem láttam még sosem olyan magyar filmet, ami ennyire megragadja a valóságunkat, az, ahogyan a házaspár kezeli (vagy nem kezeli) a konfliktusukat, interakcióik, reakcióik nemcsak életszerűek, hanem jellegzetesen magyarok, vagy talán inkább kelet-európaiak: román filmben el tudnám képzelni ugyanezt ugyanígy, de egy amerikai független filmben már nem.

A filmet Szilágyi Zsófia rendezte, a forgatókönyvet Mán-Várhegyi Rékával írták, Domokos Balázs volt az operatőr, Szórád Máté a vágó. A rendező egy háromgyerekes anyuka (Szamosi Zsófia) életét, illetve másfél napját dolgozza fel az összes nehézséggel együtt. Szilágyi Zsófiával készült interjúnkban szó esett, hogy miért nem lett dokumentumfilm az Egy napból, honnan jött az ötlet, és hogyan érezhetünk együtt a főhőssel.

Az anyák nem mennek Cannes-ba
Cannes-ban debütál Szilágyi Zsófia első nagyjátékfilmje, amely kendőzetlenül mutatja be egy háromgyerekes anya mindennapjait. Interjú a rendezővel.

Egy anya mindennapjaiban sokszor hatalmas szerepet játszik a végletekig beosztott idő: mindig van következő feladat. Mindenütt helyt kell állni, udvariasan viselkedni, megfelelő hangnemben beszélni. Ebben azt hiszem, nagyon könnyű lemorzsolódni. Könnyen az a benyomás alakulhat ki valakiben, hogy belőle nem maradt semmi. Ő már csak a feladatok megoldására van. Egy funkció lett a családban, semmi több. És ha valaki anyaként éli ezt át, aki a következő nemzedéket neveli, akkor végül is mire neveli? Mibe neveli?

A Kritikusok Hete versenyprogramjának keretében a cannes-i filmfesztivál elején vetítették a filmet, majd a legjobb első vagy második film kategóriájában díjazták.  Szilágyi Zsófiának ez volt az első nagyjátékfilmje, a FIPRESCI az indoklásában a precíz kameramunkát emelte ki, és azt, hogy egy ennyire hétköznapi szituációt tudtak humorral, drámaisággal megmutatni. Nagyon erős bemutatkozásnak tartotta a filmet a zsűri.

„Iszonyú nagy dolog ez a díj, és azt jelzi, hogy megértették, mekkora tétje van annak, amiről a film szól, egy háromgyerekes anyuka életének eseményeiről. Az is kérdés volt, hogy lehet-e erről egyáltalán filmet készíteni, követni mindazt, ami egy nap alatt történik vele. A díj azt mutatja, talán sikerült megmutatni, hogy tényleg létkérdésről van szó” – nyilatkozta Szilágyi Zsófia az Indexnek. Este jön még egy díjkiosztó, ahol még versenyben van az Egy nap az Arany Kameráért.

A kritikusok szövetsége a versenyprogramból Lee Chang-Dong Burning (Buh-Ning) című filmjét díjazta, az Un Certain Regard, azaz a versenyprogramon kívüli önálló szekciójából a Lukas Dhont Girl című filmjének adták a legtöbb pontszámot. A FIPRESCI az elsőfilmes rendezőnél a produkció erős témáját és a színészi játékot emelte ki.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.