Kultúra

Na, de mi a közös Deák Bill Gyulában és Fluor Tomiban?

Jankovics Márton
Jankovics Márton

újságíró. 2018. 05. 09. 11:59

Például az, hogy mind a ketten szerepelnek a tempóban, a magyar könnyűzene négy generációját felölelő gonzó fényképalbumban.

Azt ugye tudjuk, hogy a rock’n’roll az nem egy tánc, így nyilvánvaló, hogy végképp nem lehet egy könyv sem.

A tempó mégis arra tesz a maga módján nagyszabású kísérletet, hogy 240 oldalon összegezze a magyar könnyűzene elmúlt évtizedeit, különös tekintettel annak underground fertályára. Mielőtt még valaki megijedne, nem egy vaskos rocklexikonról van szó, szóval itt senki ne számítson hosszú és tárgyilagos életrajzokra, évszámokra, de még zenekarnevekre és dalcímekre se nagyon. A zenétől és zenészektől való objektív távolságtartásra meg aztán végképp ne, sokkal inkább menet közben elkapott pillanaképekre, emléktöredékekre és azokhoz kapcsolodó személyes asszociációkra.

Az anyag gerincét a klipjeiről ismert Miki357 fekete-fehér portréi adják, amelyek négy zenészgenerációt és egy rakást műfajt fognak át. A spektrum tényleg elég széles: Presser Gábortól Frenkig, Víg Mihálytól Pély Barnáig, vagy Deák Bill Gyulától Fluor Tomiig terjed. A fotók között akad éles és elmosódott, játékos és komoly, spontán és beállított, de állítólag mindegyik pár perc alatt készült, és ezt hajlamosak vagyunk elhinni a művésznek. Maradt bennük annyi nyersesség, ami nélkül egy ilyen album teljesen hiteltelenné válna, a mozdulatokból és a tekintetekből pedig még nem kopott ki az elevenség.

Ezt a monokróm és kissé karcos arcképcsarnokot fonják körbe Baksa-Soós Attila filozofikus eszmefuttatásai, amelyek nem szikár tényekben, inkább címszavak mentén elrendezett szabadversekben ragadják meg a kiválasztott zenészek életművét és/vagy személyiségét. Ez a műfajválasztás viszi el végleg gonzó irányba a könyvet, nagy ívben elkerülve az ismeretterjesztés és informativitás látszatát is. A felfokozott szubjektivitásból persze következik, hogy a tempó elsősorban azoknak szól, akik eleve ismerik és szeretik ezt a szcénát. Senki nem emiatt fog belehabarodni Beck Zoli vagy a Fran Palermo dalaiba és a magyar rocktörténei kvíznightot sem nyerhetjük meg a segítségével. Arra viszont teljesen alkalmas, hogy kicsit megmerítkezzünk ebben a közegben, két olyan alkotó segítségével, akik kívülről-belülről ismerik a magyar rock’n’roll világát.

Néhány oldalpár ízelítőként:

Forrás: Baksa-Soós Attila – Miki357: tempó
Forrás: Baksa-Soós Attila – Miki357: tempó
Forrás: Baksa-Soós Attila – Miki357: tempó
Forrás: Baksa-Soós Attila – Miki357: tempó

Borítókép: Miki357

Vissza a címlapra

Kommentek

Kijini Primary School students learn to float, swim and perform rescues on Tuesday, October 25, 2016 in the Indian Ocean off of Mnyuni, Zanzibar.
—
Daily life in the Zanzibar Archipelago centers around the sea, yet the majority of girls who inhabit the islands never acquire even the most fundamental swimming skills. Conservative Islamic culture and the absence of modest swimwear have compelled community leaders to discourage girls from swimming. Until now.

For the past few years, the Panje Project has made it possible for local women and girls to get into the water, not only teaching them swimming skills but aquatic safety and drowning prevention techniques. The group has empowered its students to teach others, creating a sustainable cycle. Students are also provided full-length swimsuits, so that they can enter the water without compromising their cultural and religious beliefs.

While the wearing of full-length swimsuits may be seen as subjugation, donning one in order to learn a vital life skill, which has long been and would otherwise be forbidden, is an important first step toward emancipation. Education — whether it be in or out of the water — serves as a springboard providing women and girls the empowerment and tools with which to claim their rights and challenge existing barriers.

The rate of drowning on the African continent is the highest in the world. Still, many community leaders have yet to warm up to the idea of women and girls learning to swim. The swimming lessons challenge a patriarchal system that discourages women from pursuing things other than domestic tasks. It is this tension of the freedom one feels in and under water juxtaposed with the limitations imposed upon Zanzibari women that is at the heart of this series.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.