A Magyarországról emigrált Friedmann Endre és a Németországból menekülő, szintén fotóriporterként dolgozó Gerta Pohorylle Párizsban találkozott, kétéves románcuk pedig nagyban hozzájárult a Robert Capaként világhírűvé vált zseni megszületéséhez. 1936-ban mindketten nevet váltottak: Friedmannból Robert Capa, Pohorylléből pedig Gerda Taro lett, majd a spanyol polgárháború sújtotta vidékekre utaztak, hogy egy francia magazin felkérésére megörökítsék a harcokat.
Capa itt készítette el élete leghíresebb képét, a Murianó-i csatában elesett Federico Borrell García halálát megörökítő A milicista halálát. Taro is számos képet készített, melyek a következő évtizedekben bejárták a világsajtót, egyikük sem aratott azonban akkora sikert, mint mesterévé lett szerelméé.
1937 júliusában Capa Párizsba indult, hogy előkészítse a kínai-japán háború hadszíntereire való indulásukat, Taro azonban a harcok középpontjában maradt. Néhány nappal később azonban elfogytak a filmjei, így egy sebesülteket szállító teherautón, a legvéresebb harctereken átkelve Madridba indult. Célját azonban sosem érte el, hiszen az autó a várostól nyugatra, El Escorial közelében egy tankkal ütközött össze.
Taro másnap elhunyt, Capa pedig Kínába indult. A nő utolsó huszonnégy órájáról eddig nem álltak rendelkezésre információk, egy néhány nappal ezelőtt felbukkant fotó azonban rávilágít egy eddig ismeretlen pillanatra:
A kórházba való megérkezésekor Taro még eszméleténél volt, néhány órával később, az új-zélandi Dr. Douglas Jolly általi megoperálása után hunyt el. Capával közös munkaadója, a baloldali Ce Soir testét aztán Párizsba szállíttatta, ahol nagyszabású temetést rendezett.
A The Guardian kérésére Kiszely mesélt néhány szót édesapjáról,
Az ifjabb Kiszely a képet csak édesapja halála után kapta meg, és egészen mostanáig nem is gondolta, hogy édesapja nem csak egy átlagos sebesülttel, hanem a világ egyik leghíresebb női fotósával látható rajta. A fotó Twitterre való posztolása után azonban a polgárháború történetét ismerők egész sora kérdezte őt a részletekről – így jutott eszébe megnézni a kép hátoldalát, melyen a
“Brunete Front, June 1937 (in Torrelodones) Mrs. Frank Capa”
felirat állt.
A szakértők ugyan még nem erősítették meg, hogy a képen valóban Gerda Taro látható, de a The Guardian által megkérdezett történészek ezen a véleményen vannak, noha a teljes bizonyossághoz további bizonyítékokra van szükség. A történetet még gyanúsabbá teszi, hogy a felirat rossz hónapot, rossz nevet – a felirat írója jó eséllyel Frank Capra rendezővel keverte össze Robert Capát –, illetve rossz helyszínt, az El Escorialtól tizenöt mérföldre fekvő Torrelodones-t tünteti fel. Mindezek persze lehetnek egyszerű véletlenek is, sőt, az is meglehet, hogy a baleset korántsem El Escorialnál történt.