Kultúra

Fura ajándékdobozokkal szórakoztatták egymást a két világháború közti Amerikában

Vincze Miklós
Vincze Miklós

újságíró. 2017. 12. 16. 13:00

Ma leginkább a brit humort, illetve legismertebb képviselőjét, a Monty Python-csoportot emlegetjük fogalomként, száz évvel ezelőtt azonban a tengerentúlon születtek a leginkább agyzsibbasztó és szürreális viccek, vagy épp ajándékok.

A többek közt a századfordulón megjelent füllentő képeslapok által megágyazott légkört a két világháború közt gyártott vicces ajándékdobozok járatták csúcsra: a főleg a chicagói H. Fishlove and Co. által gyártott csomagok ugyanis úgy néztek ki, mintha kedves ajándékok lennének, belsejükbe pillantva azonban a megajándékozott rádöbbent, hogy egy olcsó vicc szenvedő alanyává vált.

Az 1914-ben egy ukrán emigráns, Chaim Fiselov által Fishelov néven alapított cég (és tulajdonosa) néhány évvel később egy termékeikhez hasonlóan fájdalmas szóviccel, a könnyebb megjegyezhetőség érdekében Fishlove-ra (=Halszerelem) változtatta a nevét, majd megkezdte az amerikai diliipar teljes leigázását. A ma is létező, bár 1985-ben a gyerekeknek készülő bűvészkészleteket gyártó Fun Inc.-be olvadt Fishlove olyan nélkülözhetetlen, úttörő termékeket vezetett be a piacra, mint az óriásnapszemüvegek, a hő hatására ruhájuktól megszabaduló nőket mutató poharak, a felhúzható, vacogó fogsor, valamint a kiemelten fontos műhányás.

Fotók: Collectors Weekly

Igazán ismertek azonban a vicces ajándékdobozokkal váltak, melyekkel leginkább az olcsó fürdőszobahumort próbálták meglovagolni – köszönhető ez az alapító fiának, Irving Fishlove-nak, aki meglepő módon a bélfütty és a székelés megszállottja volt.

A francia végbélfütty-művész, aki tudásával egészen a Moulin Rouge színpadáig jutott
A legendás szórakozóhely kezdeti időszakában fura művészek is teret kaptak a színpadon.

A Collectors Weekly által megszóltatott Fishlove-gyűjtő házaspár szerint a dobozok célja az volt, hogy a képeslap következő generációjaként működjenek – az ember a doboztetőn lévő szöveg alapján még valami hasznos, okos, vagy épp értelmes dologra számított, a csomagot kibontva azonban egy legtöbbször közönséges (vagy épp rasszista) csattanóval találta szemben magát.

A korai darabok még mai szemmel is egészen viccesek voltak, így például a kanalat rejtő “Bújj hozzám” (a mondat szó szerinti jelentése: “Legyen velem kanalad!”), vagy a gyufát rejtő “A világ legkisebb szivargyújtója”:

A vécéhumor azonban mindent felülírt: így született meg például a bevonulás szükségességét firtató “Ha menni kell, akkor menni kell”, amiben a kor babaházaiba szereltekkel teljesen azonos, apró porcelánvécé bújt meg:

Vagy épp az 1933-as chicagói világkiállításra kiadott “A fejlődés évszázada”:

A vécés viccekről nehezen lemondó Fishlove a harmincas években a női fehérneműkre, és a fura humorra nyargalt át – így születhetett meg a “Függőágy két személyre”:

A díszítetlen, kézzel varrt fekete báránybőr kesztyűt (kid = glaszé, kecskebőr) ígérő, de valójában két apró afromerikai gyerek figuráját rejtő doboz:

A harmincas évektől a dobozok mérete nőtt, hiszen a posta már képes volt bárhová pillanatok alatt eljuttatni egy küldeményt. Ekkor jelentek meg a régi könyvek átalakításával született vicces dobozok is, de ezek néhány év alatt eltűntek – köszönhetően részben a II. világháborúnak, amikor az egyszerűbben legyártható, viccelődő ajándékok minden addiginál sikeresebbek lettek. Így például a figyelmet a szexuális úton terjedő betegségekre (is) felhívó “Maradj távol tőle”:

A hasonló apróságoknak a háború után sem áldozott le, de az ötvenes években új csillag ragyogott fel a gyár egén – a gumimellek:

És persze a mindkét nemnek egyaránt küldhető (de inkább nőknek szánt), az egyre terjedő fogyókúrákat kigúnyoló “A biztos út, hogy megelőzze a túlevést – diéta, tabletták és edzés nélkül”:

Az idők azonban változtak: az ötvenes-hatvanas évek fordulóján hirtelen csökkenni kezdett az igény a hasonló vicces tárgyakra, a gag boxokként említett tárgyak pedig eltűntek a történelem süllyesztőjében.

A gyűjtemény még több darabja a Collectors Weekly oldalán érhető el.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

ILLUSTRATION - A young man holds a smartphone displaying an erotic photo of a young woman in Hanover, Germany, 31 October 2013. Many headmasters from Cloppenburg have warned parents against the new trend of 'sexting', an act of sending sexually suggestive photographs between mobile phones or upload them to social networks. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.