Az HBO úgy látszik nem tud hibázni, legújabb sorozatuk egy gyilkosság előzményeit mutatja be, fifikás anyatigrisek intrikáin keresztül. A Hatalmas kis hazugságokat Liane Moriarty azonos című regényéből adaptálta hétrészes minisorozattá David E. Kelley, akinek nevéhez számtalan sikersorozat, többek között az Ally McBeal és a Jogi játszmák is köthető. A rendezői székbe pedig a Mielőtt meghaltam és a Vadon rendezője, Jean-Marc Vallée ült. Ilyen nevek mellé társult egy olyan nívós szereplőgárda, amely két Oscar-díjas, egy Oscar-jelölt, és egy Golden Globe-jelölt színésznőt tartalmaz.
A sorozat egy tengerparti kisvárosban játszódik, és egy elit iskola szülői közösségének életét követi nyomon. A pilot első perceiben kiderül, hogy haláleset történt az általános iskolai jótékonysági bálon. Nem tudjuk ki halt meg és eleinte az sem egyértelmű, hogy egyáltalán gyilkosságról van-e szó. A történet főszála azonban nem a következményekről, hanem az előzményekről szól.
A Hatalmas kis hazugságok ugyanazt a kihallgatós-visszaemlékezős narratívát követi, ami jól bevált A törvény nevében és a The Affair esetében is: párhuzamosan zajlanak a bűncselekményt megelőző történések, és a jelenbeli kihallgatások. Azért van pár jelentős eltérés a fent említett sorozatok és a Hatalmas kis hazugságok felépítésében, ugyanis itt a főszereplők kihallgatását egyáltalán nem látjuk (ez persze a későbbi részekben változhat), csak az őket látásból ismerő városiak beszélnek róluk. Nem tudjuk kinek mi köze van a gyilkossághoz, de valamilyen szálon kapcsolódniuk kell, hiszen minden tanú rendszeresen emlegeti őket.
A visszaemlékezés öt család – azon belül főként az anyák – életéről szól. Közös bennük, hogy mindegyik szülő legkisebb gyermeke ugyanabba az általános iskolába jár. Madeline (Reese Witherspoon) legnagyobb problémája, hogy a gyerekei kezdenek kirepülni a családi fészekből, és egyre kevésbé tudja irányítani az életüket. Ráadásul minden reggel, amikor iskolába viszi kisebbik lányát, látnia kell exférjét (James Tupper) a bohém és fiatal új párjával (Zoë Kravitz), akiknek szintén oda jár a lányuk. Madeline összebarátkozik a városba újonnan érkező fiatal anyukával, Jane-nel (Shailene Woodley), akinek Ziggy nevű kisfia már az első napon bajba keveredik. A dúsgazdag ügyvédnő Renata (Laura Dern) kislánya bántalmazással vádolja a Ziggyt, aki tagadja az esetet, és innentől kezdve a szülői közösség két részre bomlik: egyik oldalon Jane, Madeline, és legjobb barátnője Celeste (Nicole Kidman), másik oldalon a sértett Renata. Bár nincs rá konkrét utalás az első részben, azért sejthető, hogy ez a konfliktus fog megágyazni a sorozat csúcspontjának számító gyilkosságnak.
Persze érdekel minket, hogy ki halt meg és ki ölte meg, de a történet gyilkosság nélkül is képes lenne lekötni a figyelmünket. Láttunk már korábban hasonló típusú, női cselszövésekre épülő sorozatot – elég példának venni a Született feleségeket – de a Hatalmas kis hazugságok specifikusan azokra a felsőközéposztálybeli nőkre épít, akik befolyásukat és vagyonukat arra használják fel, hogy gyermekeiket minél eredményesebben protezsálják.
Abból is vérre menő dráma kerekedik ki, hogy kinek a gyereke van meghívva az aktuális szülinapi zsúrra, és a szülők nem restek fegyverként használni csemetéiket, ha éppen presztízsharcba keverednek egy másik anyukával. Bár alapvetően komoly a téma, a hangvétel mégsem nyomasztó sőt, a sorozatnak remek humora van, ami arra épít, hogy mindannyian ismerjünk ilyen figurákat a saját életünkből is. A Hatalmas kis hazugságok nem rest kiparodizálni a kis közösségben élők kisstílű viszályait, és rengeteg poén épül a tipikus női mosolyogva sértegetésre is. Ilyen például az a jelenet, amikor Renata dadusnak nézi az iskolába érkező Jane-t, mire Madeline közli vele, hogy
Ő nem egy dadus, ugyanúgy anyuka, csak fiatal. Tudod, mint amilyen te voltál valaha.
Mire Renata egyből rávágja:
“Úgy érted, amilyenek MI voltunk valaha.”
Már a forgatókönyv is erős, de a színészek szuggesztív játéka adja el igazán a sorozatot. Witherspoon és Kidman ismét bebizonyítják, hogy nem véletlen nyerték el az aranyszobrocskát, előbbi a túlpörgött kavarógép anyuka szerepében brillírozik, utóbbi pedig egy “csendes gyilkos”, aki ritkán szólal meg, de akkor garantáltan minden tekintet rá szegeződik. Woodleyt furcsa módon még nem emelték úgy piedesztálra, mint Jennifer Lawrence-t, pedig generációjának egyik legjobb színésznője, és természetesen itt is profi az alakítása. Karakteréről egyértelműen lerí, hogy van valami sötétség a múltjában, és a kisfiával kapcsolatban is titkol valamit. Bár kicsit nehéz elképzelni a színésznőt anyukaként, szerencsére működik a kémia közötte és a fiát játszó színész között. A férjek mellett sem érdemes szó nélkül elmenni, hiszen olyan színészek alakítják őket, mint a svéd félisten Alexander Skarsgård, és a sorozatos arc Adam Scott. Mivel a sorozat hangsúlya az anya-csatán van, itt a “minden sikeres nő mögött áll egy férfi” szituáció jelenik meg.
A Hatalmas kis hazugságokat akkor is megéri elkezdeni, ha egy rakás sorozattal el vagyunk maradva, mert mindössze hét részről van szó, és ilyen életszerű drámát, ilyen kiváló színészekkel ritkán lehet látni a televízióban.
Hatalmas kis hazugságok (Big Little Lies) amerikai dráma, 60 perc, 2017. A sorozat február 20-án (az USA premierrel egy időben indul) az HBO-n és az HBO GO-n.