Kultúra

Évszázados épületrom ennél szebben még nem született újjá

Évszázados épületrom ennél szebben még nem született újjá

A világban utazva számtalan romváros, vagy épületrom mellett haladunk el, melyet a történelemre akár egy szemernyit is fogékonyan, vagy egyszerűen csak a kötelező turistacélpontok egyikeként jórészt meg is látogatunk, de a derékig, vagy vállig élő falak közt sétálva az ember sokszor egyáltalán nem tudja elképzelni, hogy a hely hogyan festett évszázadokkal, vagy akár egy-két évezreddel korábban.

6b0f1a35565455.56fbd6aee2b86
8619e235565455.56fbd6aedee25

Ebben természetesen a legtöbb helyen csinos grafikák, vagy makettek segítenek, sőt, számos helyen a részleges, vagy teljes visszaépítés mellett döntöttek. Van azonban ennél egy fokkal történelemhűbb mód is, melyet az olasz színpadi tervező, Edoardo Tresoldi nemrégiben az ősi olasz kikötőváros, Siponto óriási templomán alkalmazott.

7cc23d35565455.56fbd6aedf80d
5b920735565455.56fbd6aee3650

A görögből római várossá lett Sipontót a Római Birodalom bukása után több nép katonái is elfoglalták, de sorsát XIII. századi földrengések is nehezítették.

a272d135565455.56fbd6aee3170
96c72f35565455.56fbd6aee1fcd

Ekkor semmisült meg az egykor gyönyörű temploma is, mely most a fémhálókat előszeretettel alkalmazó Tresoldnak köszönhetően újjászületett, hiszen a romokon a templom egykori formáját felvevő háló emelkedik, mely a látogatóknak minden eddigi megoldásnál látványosabban és egyszerűbben adja át az egykori tér méretének és látványának érzetét.

dfa3e335565455.56fbd6aee0428
317a7d35565455.56fbd6aedf378

“Az üveg nem ilyen: ebben az épületben érezheted a szelet, hallhatod a külső zajokat… itt nincs igazán olyan, hogy belül és kívül.”

e39c2c35565455.56fbd6aee09cf

A templom formájáról nem álltak rendelkezésre biztos adatok, de a még mindig csak 28 éves művész és csapata egy egész sornyi, a sipontóival egyidős templomot látogattak meg, és mérték meg a fontosabb adataikat.

f7818b35565455.56fbd6aee0ea7
6c181335565455.56fbd6aee13af

Szerencséjükre a középkori olasz templomépítészetben az építők ugyanazokat a szabályokat – így például az aranymetszést – tartották szem előtt, tehát a rendelkezésre álló adatokból és a romok vizsgálatából könnyen meghatározhatták az épület egykori képét.

Olvasói sztorik