Kultúra

A főváros egyik legkevésbé ismert temetője rejti a legfurcsább sírköveket

A főváros egyik legkevésbé ismert temetője rejti a legfurcsább sírköveket

A világhírű magyar autóversenyző és a nyomdászfeleség a Kozma utcai izraelita temetőben található autós sírköve mellett nem lehet csak úgy elsétálni. Bemutatjuk őket.

Hartmann László (1901-1938)

_MG_4709

A gazdag festékkereskedő fiaként felnőtt Hartmann László a kor aranyifjaival ellentétben nem az iskolapad után azonnal pattant egy divatos, de bivalyerős Bugattiba, vagy Mercedesbe, hiszen mindössze huszonhet évesen, 1928-ban családi túrakocsijukkal, egy 4,5 literes Hupmobile-lal indult el első versenyén, a Magyar Túraúton, illetve a János-hegyi, Gugger-hegyi és svábhegyi felfutókon, innen pedig nem volt megállás.

_MG_4725

Az egy szempillantás alatt benzinvérűvé vált Hartmann – még mindig a családi autóval – 1929-ben benevezett a Monte Carlo Ralira, melynek egyik betétfutamán második helyezést ért el. Nemsokára első győzelmét is megszerezte: 1930. februárjában a franciaországi Grasséban győzött a 3-5 literes autók közt.

_MG_4720

Néhány hónappal később megvásárolta Zichy Tivadar gróf  Bugatti T35B-jét. A nyolchengeres motorral szerelt autó családja legerősebbje volt, így nem csoda, hogy a fiatal versenyző egy csapásra sebességi rekordot döntött. Ezt több Bugatti megvásárlása követte, melyekkel Európa-szerte komoly sikereket aratott.

_MG_4718

 

1935-ben már egy kölcsönkapott Maserati 8CM-ben találhatjuk, amivel újabb sebességi csúcsokat döntött, és szállította haza a neves versenyeken szerzett érmeit és kupáit. Ennek hatására felfigyelt rá a Maserati, és több versenyen is indították, majd a gyártól megkapta a legendás Tazio Nuvolari 6C/T34-ét, amit piros-fehér-zöld színekre festett. Félhivatalos csapattaggá válásának köszönhetően immár fizetést is kapott a versenyzésért, teljesítménye pedig alig maradt el a támogatott gyári pilótákétól.

 

_MG_4716

Az Auto Union és a Mercedes Ezüst Nyilai azonban épp ebben az időben törtek be az autóversenyzésbe, és bizonyultak legyőzhetetlennek, így Hartmann érdeklődése az alacsonyabb kategóriák felé fordult, ahol saját Maseratijaival igyekezett az élre törni.

_MG_4719

Az 1938-as Tripoli Nagydíj azonban végzetes volt számára – piros-fehér-zöldre festett Maseratijával a 11. körben épp a később F1-világbajnokká vált Giuseppe Farinával harcolt, mikor az olasz Alfa Romeójának jobb hátsó kereke beakadt a Maserati bal elsőjébe. Mindketten kisodródtak a pályáról, és kizuhantak a versenyautójukból. Farina néhány vágással és zúzódással úszta meg az ütközést, Hartmann viszont gerinctörést szenvedett, kórházba szállítása után pedig belehalt sérüléseibe. Olasz katonai repülőgéppel szállították Magyarországra, és helyezték örök nyugalomra.

_MG_4727

 

Kunstadter Vilmosné Adler Terus (1887-1948)

 

tumblr_nqtzg8SPeH1qawvjfo6_1280

 

A hatvanegy évesen elhunyt hölgy sírkövére ugyan magyarázat lehetne valamiféle kapcsolat az 1900-1957 közt működött Adler autógyárral, de korántsem erről van szó.

 

tumblr_nqtzg8SPeH1qawvjfo7_1280

 

A rendelkezésre álló adatok során mindössze annyi biztos, hogy férje, Kunstädter Vilmos több, mint fél évszázadon át nyomdát vezetett, sőt, Automatic photoprinting and developing apparatus címmel létezik egy Egyesült Államokban bejegyzett szabadalma, a feleségről azonban semmiféle információ nem maradt fenn.

 

tumblr_nqtzg8SPeH1qawvjfo5_1280

 

tumblr_nqtzg8SPeH1qawvjfo4_1280

 

tumblr_nqtzg8SPeH1qawvjfo2_1280
Fotók: Vincze Miklós/24.hu
Olvasói sztorik