A Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern bő egy éve kezdeményezte, hogy a Lenin kapja meg ezt a minősítést, az ötletet a kulturális minisztérium is támogatta.
A jégtörő hajó a murmanszki kikötőben van, ahol 2009 óta oktatási funkciókat is ellátó múzeumként működik – írja az Atomenergia Info. A Lenin 19 ezer tonna vízkiszorítású, 134 méter hosszú, 27,6 méter széles, óránként 18 csomós – mintegy 33 kilométeres – sebességre volt képes. 1956 augusztusában kezdték építeni, 1959. december 3-án helyezték üzembe, ekkor a tengerészeti minisztérium kötelékébe került, ahol 1989-ig szolgált.
Elsősorban az északi hajózási útvonalon kísért hajókat, a mintegy 1050 helyiségében az előírások szerint 243 főből álló személyzet dolgozott. Harmincéves szolgálata alatt 654,4 ezer tengeri mérföldet tett meg – ebből több mint 560 ezret jégtáblák közt –, és összesen 3741 hajót kísért át az Északi-sarkvidéken, mindeközben egyetlen baleset sem történt a fedélzetén.