Kultúra

A Seuso-kincsek után egy festmény is visszakerül eredeti tulajdonosához

Ez egy ilyen hét, Orbán Viktor a Seuso-kincseket hozta haza, a Tate pedig visszaadott egy festményt, amely a Hatvany-gyűjteményből származik.

Hatvany Ferenc gyűjteményéből származik az a festmény, amelyet a londoni Tate galéria most adott vissza tulajdonosának. A Hajó partra vontatása Brightonnál című John Constable alkotást a brit kormány szerint a magyarországi holokauszt idején rabolták el egy budapesti műgyűjtőtől.

A festményt 1824-ben készítette az angol romantika egyik legnépszerűbb művésze, Constable. Az alkotás Hatvany Ferenc báró tulajdona volt, és örökösei két éve fedezték fel, hogy a Tate birtokába került.

A leszármazottak a The Art Newspaper értesülései tavaly áprilisban nyújtottták be igényüket a képre a brit kulturális minisztérium irányítása alatt működő bizottságnak, amelynek feladata a nácik által az európai holokauszt idején elrabolt és Nagy-Britanniába került műkincsek felkutatása és lehetőség szerint visszajuttatása az egykori tulajdonosok örököseinek.

A brit kormánybizottság 22 oldalas, a Tate galériát helyenként élesen bíráló szakértői jelentése szerint a benyújtott igény megalapozottsága elégséges ahhoz, hogy a festményt a holokauszt idején elrabolt kulturális javak visszajuttatásáról intézkedő, 2009-ben kelt brit törvény hatálya alapján az igénylőknek visszaadják – közölte az MTI.

A festményt a brit kormánybizottság adatai szerint az egykori tulajdonos egy párizsi aukción vásárolta 1908-ban. Az üldöztetések idején bujkáló gyűjtő családtagjait a Gestapo kínzással próbálta rákényszeríteni, hogy felfedjék a család értékeinek hollétét. A hozzátartozók később gettóba kerültek, a műgyűjtő egyetlen fiát megölték, nővére és nővérének férje Auschwitzban halt meg, feleségének édesanyját a magyar nyilasok gyilkolták meg – áll a jelentésben.

A Hatvany-gyűjteményből való

Az MTI ma közölte, a Hatvany-gyűjteményből származik a Constable-kép. Az örökösöket képviselő ügyvéd elmondta, 1998 óta bárkinek feltűnhetett volna, hogy a Tate galériában lévő mű azonos azzal, amely a Hatvany-gyűjteményben volt. Ez azonban csak 2011-ben történt meg, amikor egy művészettörténész összevetette az eltűnt képek listáját több angliai múzeum gyűjteményével, és észrevette, hogy a festmény a Tate kiállításán függ a falon. Ez azért is meglepő, mert a Sacco di Budapest szinte minden fontosabb múzeumnak megvan Európában, így a Tate galériának is – mutatott rá Peresztegi Ágnes.

A képet itt nézheti meg.

A Tate hibázott

A britek ugyanerre jutottak, és élesen bíráltak a Tate galériát, mivel szerintük is többször lett volna módjuk felkutatni a festmény eredeti tulajdonjogát, és több különböző forrásból is megállapítható lett volna annak valószínűsége, hogy az alkotást a II. világháború idején elrabolták tulajdonosától. “Nem lett volna nehéz feladat” például érdeklődni a magyar kormánynál, amely már az 1940-es évek vége óta az ellopott műtárgyak listáján tartotta nyilván a Constable-alkotást – áll a brit minisztériumi bizottság jelentésében.

A kép történetét firtató kérdésre az örökösök ügyvédje azt válaszolta, nem lehet tudni, hogy a festmény miként került ki a gyűjteményből, és azt sem, hogyan jutott Angliába az 1960-as évekre, de az biztos, hogy 1944-ben, a zsidóüldözés alatt tűnt el a gyűjteményből.

Az örökösök külföldön élnek, a képpel kapcsolatos terveik még nem ismertek. “Egyelőre annak örülnek, hogy a közeljövőben átvehetik a festményt” – tette hozzá Peresztegi Ágnes. Egyúttal emlékeztetett arra, hogy az egykori rangos gyűjteményből számos további kép, műtárgy sorsa ismeretlen – vagy ismert ugyan, de például Oroszországban vannak, ahonnan egyelőre nem sikerült visszakapni őket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik