Fényösvényen címmel nyílik pénteken Popovics Lőrinc szegedi szobrász kiállítása a REÖK-ben. A most hatvanadik születésnapját ünneplő művész a kortárs szobrászat egyik legprogresszívebb személyisége – ezekkel a szavakkal vezette fel őt Nátyi Róbert a mai sajtótájékoztatón. A REÖK művészeti vezetőjétől megtudhattuk: több mint nyolcvan alkotás került a kiállítótermekbe, így Popovics szinte mindegyik alkotói korszakából kaphatnak ízelítőt a látogatók.
Az összefoglaló kiállítás a sokoldalú életmű főbb törekvéseibe enged betekintést. Popovics faszobrait, kőplasztikáit, kő- és üvegszobrait is bemutatja a tárlat. Munkásságának jelentős szegmense a születés, a teremtés misztériumának megidézése. Ősi, egyszerű formák felé fordul, nagy hatással vannak rá Európa kőkori emlékei, a termékenységszobrok, menhírek, dolmenek, idolok, mágikus bálványok és a fény kultusza.
„Minden emberben benne van a kövek iránti vonzalom, akár ha arra gondolunk, hogy milyen megkapó látványt nyújtanak a hatalmas sziklák, vagy ha arra, hogy az apró kavicsok milyen megnyugtatóak tudnak lenni a tenyerünkben” – mesélte el alkotásai közt a művész, miért a kő a legkedvesebb anyaga.
Kiemelkedőek azok a művek, melyeket kő és üveg kombinációjából hozott létre. Az érdekelte ezek megalkotásakor, hogy a tömör, szilárd, súlyos anyagba, hogyan tud egyfajta metafizikumot, mágiát csempészni. Elmondta azt is: ezzel a technikával találta meg azt a kifejezőeszközt, amivel leginkább be tudja mutatni, mi foglalkoztatja szobrászművészként. 2001-ben, egyik első kő-üveg kísérletével, Szentély című munkájával elnyerte Japánban a Toyamura Nemzetközi szobrászbiennálé különdíját.
Az utolsó teremben különleges környezetbe kerültek úgynevezett gyógykavicsai, hiszen homokágyra fektették őket a rendezés során. A gyógykavicsok mindegyike speciális csiszolási technikával készült, látszatra két anyag kombinációi, ám különleges, gyolcs-szerű „fedésüket” a kő saját anyagából munkálta meg Popovics. Az izgalmas munkák egészen szeptember 1-ig várják az érdeklődőket a REÖK-ben.