Jóllehet többnyire mindkettőben lőnek, mi sem áll távolabb egymástól, mint a thriller és az akciófilm. Utóbbiban a dolgok veszélyesek, de egyértelműek: adrenalinöntet a pattogatott kukoricához. A thrillert viszont a titok élteti, a többértelműség, a váratlanul összekuszálódó szálak. A jó thriller intellektuális erőfeszítést kíván nézőjétől. Ezért olyan szomorú, ha egy thrillernek, ráadásul jó thrillernek induló mozi rossz akciófilmként végzi. Mint ez itt.
Az alapszituáció, bár nem egészen eredeti, de jól felépített: a Belgiumban dolgozó özvegy mérnök (amerikai, persze, egy talpig férfi, az legyen amerikai, Aaron Eckhart adja), aki inkább kevesebb, mint több sikerrel nevelgeti rámaradt kamaszlányát, egyszer csak azzal szembesül, hogy munkahelye megszűnt. A megszűnés nem magyar sztenderd szerint értendő, amikor a tulaj kifizetetlenül hagyott beszállítók és munkások átkozódása közepette egy hajléktalanra ruházza mit sem érő üzletrészét. Itt a cég reggelre virradóra úgy tűnik el, mintha sosem lett volna. Üres épület, létezéséről mit sem tudó cégvezetés, kitörölt adathalmazok, nem létező bankszámlák, kikapcsolt mobiltelefon – és hullazsákokban előkerülő, váratlan balesetben elhunyt egykori alkalmazottak. Továbbá egy pisztoly, amelyet hősünk oldalához szegez egykori munkatársa – aki viszont rövid úton maga végzi a cipzáras fóliában. Biztonsági rendszerek fejlesztőjeként alkalmazott mérnökünkről ugyanis lassan kiderül, amit korábban is sejtettünk: a szakszerű nyakkitekerést nem a cukrásztanfolyamon sajátította el; kigolyózott CIA-ügynök ő, nyomában a nevezett ügynökség korrupttá lett alvezéreivel (köztük a Bond-leányként ismertté vált – testű – Olga Kurylenko próbál komoly ábrázatot vágva színésznőnek tűnni). Kiskorú és dacos leszármazottját hóna alá kapva fogja menekülőre tehát a jó svádájú, mindenkinél jobban lövő, verekedő és eszesebb Áron. Ám ahogy növekszik a történetben felbukkanó gonoszok száma, oly mértékben csökken a megfejtendő titok körüli feszültség, nyer banális magyarázatot minden indíték, s lesz egyre laposabbá a film.
A műfajváltás sajnálatos voltánál is lelombozóbb, hogy a darab akciófilmként meg egyszerűen nem funkcionál. Elvarratlan szálak, illogikus motívumok sorjáznak (pl. a rendőrség nem a kórházba behatoló s ott válogatás nélkül mindenkit halomra lövő bérgyilkos, hanem a menekülő főhős és lánya nyomába ered), a párharcok kidolgozottsága szerény s van benne kifejezetten nevetséges jelenet is (az egyik, a bűn útjára tévedt szereplő saját magát löveti szájba a hőssel egy dulakodás végén). Úgy tűnik, a rendező belefáradt a küszködésbe. Inkább a könnyebb végén fogta meg a dolgot, két óra kergetőzés után lezárta a kérdést, és kitöltötte a számlát.
Ajánljuk: azoknak, akiknek ez is jó; kifejezetten nekik készült.
Nem ajánljuk: az igényes thrillerek kedvelőinek.
TPP
The Expatriate – színes, feliratos amerikai-kanadai-belga-angol akcióthriller, 2012. Rendezte: Philipp Stölzl. Szereplők: Aaron Eckhart (Ben Logan), Olga Kurylenko (Anna Brandt), Liana Liberato (Amy), Neil Napier (Kohler),Kate Linder (Principal Gibbins), David Bark-Jones (Marty Breamer), Garrick Hagon (James Halgate III). 100 perc. Forgalmazó: ADS Service Kft.
Hazai bemutató: április 11.