Kultúra

A lehetetlen [filmpremier]

A 2004 karácsonyának másnapján Délkelet-Ázsia partjainál pusztító szökőárról készült film igen hatásosan mutatja be az eseményeket – és igen hatásvadász módon az azt övező érzelmeket.

Az áldozatok százezrei között szép számmal akadtak külföldiek (zömmel európaiak és amerikaiak), akik amúgy álomnyaralásra érkeztek különféle egzotikus turistaparadicsomokba. Egy, a cunamit Thaiföldön átélő család valóságos történetén alapul ez a hollywoodi szuperprodukcióként tető alá hozott film. Az Árvaház c. horrorfilmes debütálásával feltűnést keltett Juan Antonio Bayona rendező profin alkalmazza a suspense-technikát: a felhőtlennek tűnő karácsonyi együttlét minden, negédes boldogságtól túlcsorduló pillanatában érezteti egy kitörni készülő, baljós erő jelenlétét. Profi módon vezényli le a katasztrófa képsorait is, benne az anya és a legnagyobb fiú megmenekülését. A kezdeti, túlélésért vívott harc után tovább emeli a tétet: versenyfutás következik az idővel, a súlyosan megsebesült nő kórházba juttatása, majd a megfelelő kezelés kiküzdése az újabb feszültségforrás. Azután az apa és a másik két fiú felbukkanása, elveszése, előkerülése tartogat további izgalmakat.

A film ott ül le, amikor kifogy az akciókból, drámai eseményekből a forgatókönyv, és a történtek megértése, feldolgozása következne. Megértenivaló ugyanis kevés van. Az ember kicsinysége az elemek tombolása közepette, ugye, eléggé kézenfekvő. Az, hogy végletes élethelyzetben ismerjük fel igazán, mennyire fontosak számunkra szeretteink, s hogy milyen sok veszítenivalónk van az életben, már némileg mélyebb közelítés. Hogy egy igazán komoly próbatétel segít abban, hogy az ember – még ha gyerek is – meghaladhassa önmagát, korábbi, naivabb, felelőtlenebb énjét – ez már erős állítás lehet. Ha ezek mögé valós jelenlétet, igaz tekinteteket, őszinte gesztusokat képesek tenni a színészek – és itt képesek, különösen Naomi Watts és a kiskamasz Tom Holland –, az akár katartikus is lehet. Kár, hogy ez a terep már idegen a rendezőnek. Az örökös ájlávjúzás, a hatáskeltés céljából kimódolt filmes helyzetek és a mindezek hátterében feszt dübörgő nagyzenekari csinnadratta nyilvánvaló dolgokat rág szájba. Szegény, jobb sorsra érdemes szereplők hiába küzdöttek meg a tenger felől érkező szökőár két rettentő hullámával: most a harmadik ellen színészi mivoltukban tehetetlenek. A nyál-cunami maga alá temeti őket.

Ajánljuk: Az első 90 percet a katasztrófafilmek, az utolsó 30 percet a romantikus füzetek rajongóinak.

Nem ajánljuk: Víziszonyban szenvedőknek, klausztrofóbiásoknak, továbbá thaiföldi luxusnyaralásra készülődőknek.

TPP

The Impossible – színes, feliratos spanyol-amerikai filmdráma, 2012. Rendezte: Juan Antonio Bayona. Szereplők: Naomi Watts (Maria), Ewan McGregor (Henry), Tom Holland (Lucas), Samuel Joslin (Thomas), Oaklee Pendegast (Simon), Marta Etura (Simone). 114 perc. Forgalmazó: Fórum Hungary

Hazai bemutató: január 3.

 

 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik