“A pécsi koncerten egyrészt az East 1994-ben elbúcsúzott felállása lép színpadra, tehát Takáts Tamás énekel, Pálvölgyi Géza játszik billentyűs hangszereken, Dorozsmai Péter dobol és én basszusgitározom. De zenélni fog az első két lemezt elkészítő összetétel is, amelyben Pálvölgyin és rajtam kívül Király István dobos, Varga János gitáros és Zareczky Miklós énekes volt benne” – mondta Móczán Péter basszusgitáros, zeneszerző, az együttes vezetője.
Az East utolsó stúdióalbuma 1994-ben a Radio Babel volt, amely a Budapest Sportcsarnokban tartott koncertre jelent volna meg, de csak néhány héttel azután jutott el a boltokba. “Ekkor éreztem azt, hogy elfogyott körülöttünk a levegő és megfáradt a dolog: az akkori zenei paletta rendkívüli módon felhígult, az általunk képviselt, igényesnek mondható progresszív rockzenére kevés igény mutatkozott” – emlékezett vissza a zenekarvezető.
Az Eastből talán Móczán Péter került legtávolabb a zenétől: 1991-ben létrehozott egy produkciós irodát, amely elsősorban történelmi témájú dokumentum-, valamint opera- és balettfilmekkel, köztük fesztiválnyertes alkotásokkal foglalkozott, emellett néhány filmzenét írt 1998-ig. Varga és Király ma is együtt zenél a Varga János Projectben, Takáts Tamás saját blues bandjét csinálja, Pálvölgyi Géza a Tátrai Bandben játszik, Dorozsmai Péternek hangstúdiója és kiadója van, Zareczky Miklós a Bergendy zenekarba került.
“Többször szorgalmaztam az elmúlt csaknem két évtizedben az East újjáalakulását, véleményem azonban ugyanaz volt, mint Varga Janinak: csak akkor van értelme, ha méltó körülmények között, nagy helyen adhatunk egy komoly, minőségi koncertet. Tavaly év elején kaptuk a felkérést, hogy adjunk egy koncertet a POSZT egyik kiemelt off-programjaként a frissen átadott Kodály Központban. Sajnos a fesztivál költségvetése körüli bizonytalanságok miatt ez akkor elmaradt. Rendkívül csalódottak voltunk, mert addigra már mindenki beleélte magát a dologba” – idézte fel a zenekarvezető.
A most mégis megvalósuló, június 8-i pécsi koncerten az East teljes egészében eljátssza első, 1981-ben megjelent, Játékok című albumát, a Hűség (1982) nagy részét, de előadnak részleteket Az áldozat (Szodoma) című 1984-es balettzenéjükből is. Emellett elhangzanak dalok az utolsó felállás által elkészített A szerelem sivataga (1988), Radio Babel (1994) és az angol nyelvű Taking The Wheel (1991) című lemezről.
“A koncertre megjelenik egy CD, amelyen egy 1981-es csepeli koncertünk szerepel, rajta eddig nem publikált számokkal. A Csepel felett az ég címmel megjelenő lemez anyaga jó minőségben maradt meg és digitálisan tovább javítottunk rajta” – mesélte a zenész.
Hogy lesz-e valamilyen szinten folytatás, egyelőre nem tudni. Móczán szerint nem zárható ki, hogy fellépéseket a jövőben is vállalnak, szeretnének például Budapesten is összehozni egy pécsihez hasonló koncertet. “Azt nehezen tudom elképzelni, hogy új anyagon kezdjünk dolgozni, azért az elképzelések a két évtized során sokfelé kanyarodtak, a stúdiómunkához nagyobb kohézió, összhang kellene” – magyarázta a basszusgitáros.
Megjegyezte, hogy korábban szeretett volna egy színházi turnét összehozni, és még nem mondott le erről. Ennek megvalósításához komoly támogatókra lenne szükség.
Móczán Péter kiemelte: büszke arra, hogy a maga módján az East együttes is részt vett a rendszerváltozásban, hiszen 1989 tavaszától számos politikai töltettel bíró koncerten, eseményen, tüntetésen volt jelen. Az East ’56 című dal a rendszerváltozás emblematikus zeneszáma volt, a klipben Magyarországon addig nyilvánosan soha be nem mutatott archív filmrészletek szerepeltek az 1956-os forradalomról.
“Visszatekintve úgy látom, hogy az East hatással volt az akkori és a későbbi magyar könnyűzenére. Az együttesben 1975 és 1994 között olyan kiválóságok fordultak meg, mint a zongorista Szakcsi Lakatos Béla, a szintén billentyűs Csík Gusztáv, Császár Ferenc és Oláh Aladár, a hegedűs Deseő Csaba, a gitáros Babos Gyula vagy az énekes Homonyik Sándor és Tisza József. Bár szerénytelenségnek hangzik, de progresszív rockzenét játszva hasonló szerepünk volt a magyar könnyűzenében, mint világszinten a stadionokat megtöltő Pink Floydnak, Genesisnek, Yesnek vagy a King Crimsonnak” – fogalmazott Móczán Péter.
Az East 1975-ben instrumentális zenekarként indult Szegedről, és az 1980-as évekre a hazai dzsessz- és progresszív rock talán legszínvonalasabb képviselője lett. Fellépett Nyugat-Berlinben, jelent meg lemeze Japánban és Dél-Koreában, 1990-ben Tina Turner előzenekara volt az MTK stadionban 50 ezres közönség előtt.