Csupán egy rövid séta az Árpád hídtól a Hajógyári-sziget déli bejárata, innen pedig csak pár lépés a Széchenyi István neve által fémjelzett Első Duna-gőzhajózási Társaság épülete. A XIX. században a kor legmodernebb gőzhajóinak, uszályainak, vontatóinak és gőzgépeinek vázlatait vetették itt papírra, de kevesen tudják, hogy néhány éve ismét „tervezők” szállták meg az irodákat.
Grafikusok és és filmesek dolgoznak itt azon, hogy a videojáték-rajongókat – ha csak pár percre is – elrepítsék a sötét középkorba, a reneszánsz Itáliába, sosem volt mesevilágokba vagy éppen az űr sötét mélyére.
Ahonnan 170 éve a Széchenyi nevét viselő gőzhajót vízre bocsátották, most újabb magyar sikertermékek, a világ talán legjobb játékelőzetesei indulnak hódító útjukra. A Digic Pictures boszorkánykonyhájában jártunk.
Hollywoodi színvonal magyar módra
A Digic Pictures, a 2000-es évek elején alakult, és kezdetben a Black Hole nevű videojáték-fejlesztő stúdió mellett létrejött vállalkozásként működött; videojáték-előzetesek és videobetétek, úgynevezett trailerek és intrók gyártására specializálódott. Később a két cég útjai különváltak egymástól, azóta a Digic külsős bedolgozóként segíti a legnagyobb játékkiadók reklámkampányát, a legapróbb részletekig kidolgozott, háromdimenziós, animációs kisfilmjeivel.
Tíz évvel ezelőtt még nem volt meg a háttér és a kapcsolatok, amellyel komolyan megérte volna belevágni egy hasonló vállalkozásba, azonban a jól képzett tehetséges munkaerő adott volt. Ezt, a hiányzó hátteret kellett megteremteni itthon – emlékezett vissza Rabb Sándor Alex, a Digic Pictures alapítója és ügyvezetője az indulásra. Az egyik első cél, amelyet akkor kijelöltek, az volt, hogy nem fognak olcsón dolgozni. Olcsóbbat mindig lehet találni, de a legjobbat máshol nem leli meg az ember – folytatta. A magyarországi költségstruktúrával sikerült véghezvinni azt, hogy a megtakarításokat folyamatosan visszaforgatták a cégbe, és fejlesztettek – fejtette ki az ügyvezető.
Bájos mosoly.
Persze az elején még nem dörömböltek megrendelők az ajtón, de a Black Hole-nak készített videók, amelyekre mindig is referenciaként tekintettek, egy időre elegendő munkának bizonyultak. Emellett hollywoodi produkciókban is részt vettek; például a Terminator 3 egyes jeleneteihez készítettek digitális effekteket. Rabb Sándor Alex szerint a Digic 2007-től kezdett újabb ügyfeleket felkutatni. Eleinte ő házalt a kiadóknál, de egy jó ideje már visszatérő megrendelőik is vannak. „Az elmúlt két évben egyre hangosabbá válik a dörömbölés az ajtónkon” – mondta az ügyvezető.
Jelenleg a cég körülbelül 80 embert foglalkoztat, szinte kivétel nélkül magyar munkaerőt. Sok köztük a fiatal. A gőzhajózási társaság épületében nemrég foglalták el a második szintet is, ezért itt-ott még láthatók a pakolás jelei.
Játékelőzeteseivel a stúdió immár állandó főszereplője a legnagyobb videojáték-seregszemlének, az E3-nak (vagyis az Electronic Entertainment Expónak), valamint a SIGGRAPH animációs fesztiválnak. Rengeteg elismerést zsebeltek be. A legutolsó Digic-munka, az Assasin’s Creed: Revelations című játék trailere az E3 legjobbja lett, ráadásul elvitte a játékipar Oscar-jának számító Video Game Awards – 2011 Legjobb Játéktrailere díjat is.
Az Assasin’s Creed: Revelations előzetese
Így építsd a sárkányodat!
Felemás várakozásokkal léptünk a Digic Pictures főhadiszállásának falai közé. A legtöbb hollywoodi werkfilmben ugyanis azt látni, hogy különféle szörnyek, gonosz vagy hős karakterek szobrai, plakátok, történetvázlatok, művészi koncepciók népesítik be az animációs stúdiókat. Ehelyett a Hajógyári-szigeten káoszmentes, rendezett irodák fogadják az embert, tucatnyi, a munkájában elmélyült dolgozóval a számítógépek monitorai előtt. Ezekből egyébként a legtöbbjüknek kettő, sőt valakinek négy is jutott a hatékonyabb munka érdekében. Meglepve tapasztaltuk, hogy többek asztalán szokványos tárgyként funkcionál a tükör. Mint később kiderült, ez alapfelszerelés a Digic-nél, hiszen a karakterek mimikáját gyakran a saját arcmozgásukról mintázzák a művészek. Ez utóbbi egyébként csak egyetlen munkafázis a sokból. A teljes folyamat akár 5-6 hónapot is felemészthet. Eddig tart, amíg összeáll és végleges formát ölt egy párperces kisfilm.
Külön részlege van például a háttérrajzolóknak, akik kétdimenziós, fotórealisztikus képet alkotnak. Ezt azután a háromdimenziós tér „távoli” szegletében lehet látni a kész videóban. Egy másik csapat foglalkozik, a „díszletekkel” az úgynevezett „set”-ekkel. Ők hozzák létre a különféle fegyvereket, használati tárgyakat, illetve a szobák, épületek, terek „felépítéséért” is ők felelnek. Az animációk létrehozása egy újabb csoport feladata.
A Digicnél rengeteget kísérleteznek azért, hogy a kész munkák minél látványosabbak legyenek. A világszerte várt Mass Effect 3 című játék trailere kapcsán például egy nagyobb csomagot állítottak össze a virtuális kamera lencséjének fénytöréseiből, amelyet majd későbbi projekteknél is felhasználhatnak.
A Mass Effect 3 előzetese
Az animációs részlegnek óriási segítséget jelent a Digic Pictures saját „motion capture”, azaz mozgásrögzítő kamerarendszerrel ellátott stúdiója, ahol ott jártunkkor éppen két fekete ruhába bújt kaszkadőr imitált harci jelenetet, a gyakorlatilag üres teremben. A képzett harcművészek speciális öltözékén fényvisszaverő gombok helyezkedtek el, a körülöttük elhelyezett 16 kamera pedig ezeket érzékelve továbbította a mozgásuk adatait a számítógépekhez. Itt a monitoron a kaszkadőrök hálóval átszőtt „csontvázát” lehetett megfigyelni akció közben. A Digic következő videójában ezeket a felvételeket használják fel a karakterek animálásához. Hasonlóan felszerelt stúdió egyébként legközelebb Londonban található – jegyezték meg.
A motion capture stúdió.
Sikeres előzetes, sikeres játék?
A Digic viszonylag szabad kezet kap a megrendelőitől, de az alapvető koncepciót elküldik a kiadók Budapestre. Mégis van rá példa – mondta el kérdésünkre Rabb Sándor Alex ügyvezető -, hogy saját ötleteiket a fejlesztők később beépítették a kész videojátékba. A videoelőzetes-készítés és a játékfejlesztés azonban két külön dolog, nincs köztük számottevő kapcsolat – hangsúlyozta. Van, hogy egy-egy trailer több hónappal a játék megjelenése előtt nyilvánosságra kerül. Ezekben a játék világáról, hangulatáról és a főbb karakterekről adnak egy képet. Ez később jelentősen hozzájárulhat az előrendelésekhez és az eladásokhoz – mondta az ügyvezető.
Videomontázs a Digic Pictures munkáiból. Az összes trailerért ide kattintson!
A kisfilmek árát bizalmasan kezeli a cég, ahogy az éppen folyamatban lévő projektekről sem fedhettek fel semmit a készítők. Mindenesetre Rabb Sándor Alex annyit elárult, hogy legalább ötszámjegyű összeget kell fizetni dollárban a leendő ügyfeleiknek, ha egy ütős videoelőzetest szeretnének a termékükhöz. Most egyébként 5-6 projekt fut párhuzamosan a stúdiónál.
A jövőről szólva a vezető elmondta: szeretnék tovább bővíteni a vállalkozást, ám egyre kevesebb a tanult munkaerő a magyar piacon. Egyelőre nem tervezik, hogy külföldieket vesznek fel a meglévő helyekre, inkább az oktatásra, a kiválasztásra fogják a jövőben helyezni a hangsúlyt. „Utóbbinál a tapasztalat helyett inkább a képességek megléte a döntő. De, aki hozzánk kerül, az a mélyvízben találja magát”– jegyezte meg Rabb Sándor Alex.