Kultúra

Túl van a mélyponton a lemezipar?

Megtorpant a lemezipar hanyatlása az Egyesült Államokban: tavaly kicsit több albumot adtak el, mint 2010-ben.

A Nielsen SoundScan mutatói szerint összesen 330,6 millió nagylemez talált gazdára az országban, ami az előző évhez képest 1,3 százalékos növekedést jelent. Ez sok szempontból szerény eredmény, annak tükrében viszont kifejezetten meglepő és pozitív, hogy az értékesített albumok száma 2004 óta minden évben csökkent.

Az eredmény nagyrészt annak köszönhető, hogy dinamikusan nőtt a digitális lemezeladások mennyisége: míg önálló dalokból 8,5 százalékkal, teljes albumokból 19,5 százalékkal többet töltöttek le legálisan az amerikaiak, mint az előző évben. Szintén nagy szerepet játszott a pozitív fordulatban Adele, akinek 21 című anyaga az év legjobban fogyó felvétele lett 5,82 millió eladott példánnyal. A lemez egyébként a fordulópontot jelentő 2004-es évben megjelent Usher-album, a 7,98 millió példányban értékesített Confessions óta is a legjobban fogyó korong.

Adele sikerében a szakértők szerint zenéje elvitathatatlan minősége mellett az is szerepet játszott, hogy népszerűsítéséhez a kiadó jól használta a közösségi médiát, és a megfelelő helyen és időben bukkantak fel az énekesnő dalai a tévében és a mozikban is, ugyanakkor kerülték a potenciális rajongókat elriasztó szponzorációs szerződéseket. A digitális eladásoknál javította az eredményeket a deluxe kiadások számának emelkedése, és sokat segítettek az akciók is: Lady Gaga lemezét az Amazon például egy rövid ideig 99 centért árulta, a 18 hónapnál régebben megjelent felvételeket pedig rendszeresen kínálják 5 dollárért a CD-boltokban. Végül, de nem utolsósorban nőtt a gyűjtőknek szánt bakelitlemezek forgalma is: 36 százalékos emelkedéssel idén 3,9 millió fekete korongot értékesítettek, ami a Nielsen SoundScan 1991-es beindulása óta a legjobb eredmény.

Mindezzel együtt a zeneipar szakértői egyértelműen a digitális eladások megugrását látják a legfontosabbnak az eredmények közül. „Talán ez már egy picit több, mint apró életjel – mondta el a kimutatás kapcsán Michael McGuire, a Gartner elemzője. – Szerintem ez annak a jele, hogy a zeneipar lassacskán végre átlátja a digitális piac jelenét és jövőjét, legalábbis a letöltésekből származó bevételek tekintetében. Talán túl vagyunk a mélyponton.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik