A Christie’s egykori New York-i árverésén egy firenzei magángyűjtő figyelt fel a titokzatos festményre, melyet akkor még a Botticelli műhelyében dolgozó egyik tanítványnak tulajdonítottak. Az alkotás most a Szent Ferencről elnevezett arezzói templomban látható a toszkán városban született, szintén reneszánsz festő, Giorgio Vasari (1511-1574) születésének ötszázadik évfordulójára rendezett kiállításon.
Azt, hogy igazi Botticelliről van szó, az 1445 és 1510 között élt firenzei festő szakértői állapították meg a gondos helyreállításnak köszönhetően. A restaurátorok eltávolították a képről az évszázadok során ráfestett rétegeket, és eközben az is kiderült, hogy a festmény egy ráesett gyertyától lángra kapott, a 19. század folyamán pedig savas tisztítószerrel próbálták “helyreállítani”.
Rendkívüli felfedezésről van szó – hangoztatta Paola Refice, az arezzói műemlékvédelmi hivatal munkatársa. Hozzátette: Botticelli példája mutatja, hogy mennyi mindent lehet még felfedezni a reneszánsz mesterekről, és hogy “az alkotások szerzőinek azonosítása akár évekig eltartó folyamat is lehet, amely szigorú módszertani szabályokat kell, hogy kövessen az elnagyolt és felületes ítéletek helyett”.