Az NMHH felmérése az MTV, a Duna TV, a Kossuth Rádió, a TV2, az RTL Klub több műsorára, valamint a Class FM és a Neo FM híreire és az ATV, a Hír TV, az Echo TV egyes műsoraira terjedt ki. Eszerint a vizsgált időszakban a fogyatékos emberek médiamegjelenése minden műsortípusnál minimális volt: tavaly összességében 0,1 százalék, az idén pedig mindössze 0,2 százalék, miközben az érintettek aránya a társadalomban mintegy 5,7 százalék. Mindez azt jelenti, hogy a fogyatékossággal élők a magyar médiafogyasztó számára “láthatatlanok” maradtak.
Tavaly a legmagasabban reprezentált csoport az érzékszervi fogyatékos embereké volt 49,1 százalékkal, mellettük a testi fogyatékossággal élők tették ki az összes fogyatékos szereplő 32,5 százalékát. 2011-ben a testi fogyatékossággal élők csoportja szerepelt a legtöbbet a médiában 44,9 százalékkal, mellettük az érzékszervi fogyatékossággal élők tették ki az összes fogyatékos szereplő 27,5 százalékát. A megjelenések nagy része a szociális szféra eseményeit bemutató témák tárgyalásához kötődött. Emellett leggyakrabban a balesetekről, természeti katasztrófákról szóló tudósításokban, valamint a kormány tevékenységét ismertető anyagokban szerepeltek.
“Annak ellenére, hogy a médiatörvény nem határozza meg, hogy a műsorokban mekkora arányban kell szerepelniük a fogyatékossággal élő személyeknek, fontos lenne, hogy az e társadalmi csoportban élő emberek érdekei integráltan jelenjenek meg a médiában, és emellett a számukra fontos információkat ne csak a nekik szóló speciális, hanem az általános műsorokban is közzétegyék a médiaszolgáltatók” – olvasható az NMHH közleményében.
A Médiatanácsnak a most nyilvánosságra hozott elemzéssel, valamint a Közszolgálati Kódex megalkotásával is az a célja, hogy fejlődjön a médiaszolgáltatók gyakorlata, illetve hogy felhívja a közvélemény figyelmét a fogyatékossággal élők hazai médiareprezentációjának elégtelenségére – közölte a hatóság szóvivői irodája. A Közszolgálati Kódex alapvető elvei között részletesen megjelennek a fogyatékossággal élőkkel kapcsolatos műsorkészítési elvek, mert a közszolgálati médiának kiemelkedő felelőssége van a hátrányos helyzetű csoportokkal kapcsolatban fennálló előítéletek lebontásában.