Anyák, lányok, nagymamák szemszögéből készült hármas látlelet az ezredvégi Macedóniáról. Két kislány a játszótérről a rendőrségre megy, hogy feljelentsen egy szatírt, akit nem is láttak, és az első eléjük vezetett gyanúsítottra ráböknek: ő az. Egy fiatal, háromtagú tévéstáb egy kétfős faluban forgat egy idős testvérpárról, akik 16 éve nem beszélnek egymással. Eltűnt, megerőszakolt és megölt asszonyok gyilkosának kilétére derül fény a családtagok visszaemlékezései alapján.
Macedón film? Van olyan? Van bizony. Talán még dereng a messzi 1994-ből az Eső előtt című hármas tagolású dráma, amely balladai hangvételével és csodálatos képeivel állított emléket a Balkánon pusztító vallási és etnikai ellentéteknek. Az Amerikában iskolázódott, videoklipeken és rövidfilmeken edződött Milko Mancsevszki első játékfilmje anno végigtarolta a nemzetközi filmfesztiválokat, az Oscar-jelölésen túl vagy harminc díjat söpört be. Az igen kreatív, műfajokkal szívesen kísérletező alkotó agyából ezúttal egy fikciót és dokut elegyítő hibrid pattant ki. Az első két történet dramatizáltan, színpompás képekben elmesélve, a harmadik dokumentumfilmes formában, sokkoló felvételekkel tűzdelve.
Érződik az amerikai filmes iskola az első két epizódon, és ez pozitívum, mert a Balkánt lepusztultságában is csodaszépnek, sokszínűnek láttatja. Az univerzális történeteknek erős a tájjellege, és két világ találkozik bennük. Az öreg néni kenyeret süt, a bácsi kecskéket őriz, de az itt élő fiatalok már a jelen gyermekei: kisiskolás koruktól okostelefonnal fotózzák egymást. Egyedül a kvázi dokumentumfilm, amely egymagában kiteszi a kétórás film felét, terheli meg kicsit az ember lelkét.
Az első két epizódot akár egészestés filmnek is elnéznénk, különösen a középső részt a vadóc operatőrlány, a rámenős riporter és a hallgatag, szép mosolyú hangmérnök közötti szerelmi háromszög, valamint a különös, idős testvérpár, és a lélegzetelállító táj miatt. A korosodó családanyákat ölő sorozatgyilkos utáni nyomozás története azonban egészen más dimenzióba röpít. Azzal, hogy formailag egy korrekt dokumentumfilm, de valójában teljes fikció, rámutat a műfaj manipulatív jellegére, de hosszával komoly próbatétel elé állítja a nézőt.
Kinek ajánljuk?
A Balkán szerelmeseinek. Akik vevők az éles váltásokra.
Kinek nem ajánljuk?
Akiknek már Kusturica is sok volt a Balkánból.
Majki / Mothers – színes, feliratos, macedón filmdráma, 123 perc, 2010. Rendezte: Milko Mancsevszki. Szereplők: Ana Stojanovska (Ana), Vladimir Jacev (Kole), Dimitar Gjorgjievski (Simon), Ratka Radmanović (nagymama), Salaetin Bilal (nagypapa), Emilija Stojkovska (Bea), Milijana Bogdanoska (Kjara), Dime Ilijev (Janeski őrmester). Forgalmazó: Anjou Lafayette.
Hazai premier: december 8.