Kultúra

A tévében: Arkhimédesz, Jancsó megint, tinisztárok

Mi az igazság a gőzágyú és a reggeli puffasztott kaják körül? Milyen lenne egy hatalmas los angelesi földrengés? Milyen filmeket fog csinálni Jancsó Miklós 40 év múlva?

A Hotel Babylon olyan BBC-s sorozat, amihez időről időre jó visszatérni, mert angol vén rókák írták, angol ifjú rókák játsszák, és ezért úgy marad előtte ülve az egyszeri néző, mintha a kanapéhoz szögezték volna. Jelen epizódban egy musical meghallgatása miatrt a hotel megtelt elkényeztetett és/vagy kezelhetetlen tinisztárjelöltekkel, akik persze nem használnak a nyugodt üzletmenetnek. Egy jó angol sorozat egy jó évjáratból – 21:40, Story4.

De vissza a korábbi órákhoz! Jamie és Adam egészen Arkhimédészig megy vissza az igazság feszegetésében – egy neki tulajdonított gőzágyúról kéne bebizonyítani, hogy a görög fizikushoz méltó heuréka-élményt rejt, vagy csak humbug az egész. A másik mai probléma szinte mindenkit érint: arról lesz szó, hogy vajon a reggeli puffasztott élelmiszerek vagy a csomagolásuk nagyobb tápértékű-e. Mert ha az utóbbi, akkor… egy doboz reggel, és megvan a napi energia. Állítólag…, 19:00, Discovery Channel.

Hihetetlen, de a magyar mozi egyik legifjabb rendezője szeptember 27-én volt 90 éves. A hétvégén láthattuk Jancsó Miklós eddigi utolsó filmjét – mely eszközeit, stílusát tekintve inkább hasonlított “a” Jancsó-filmekhez, mint a 90-es években kezdődő Kapa-Pepe-darabok -, ma pedig azt, ami meghozta neki a világhírt. Az 1965-ös Szegénylegények 1966-ban Cannes-ba is eljutott, Arany Pálmáért versengett, Locarnóban megkapta a nemzetközi kritikusok díját. Zenéje nincs, fekete-fehér, és a szabadságharc utáni megtorlásról, a hatalom eltipró igyekezetéről szól, a történet szintjén 1849-ben, az üzenetén pedig 1956 után, mindig, örökre. Igazi mestermű 21:00-tól a Duna TV-n.

Az ember már csak ilyen: tudományos céllal vagy csak a maga szórakoztatására eljátszadozik a gondolattal, mi lenne, ha… Ha pl. egy földrengés kettészakítaná Los Angelest. Aztán persze semmi sem úgy van, ahogy azt elképzeltük – elvégre hányan gondolták azt a 2001. szeptember 11-i felvételek láttán, mindenféle háttérinformáció nélkül, hogy egy buta hollywoodi katasztrófafilmből látnak egy részletet – aztán a részletek elárulták, hogy itt nem számítógépes robbanásokat látunk. Most az Egy földrengés anatómiája azzal henceg, hogy az ember mennyire jól tud modellezni mindent, ki tudja számítani a halottak, sebesültek számát, az anyagi kárt, és mindezt be is mutatja high-tech minőségben – ezt hívták a régi görögök hübrisznek. A műsort 21:20-tól a Spektrumon láthatjuk.

Igazi női dokumentumfilm A királynő és én. Egy iráni származású újságírónő, aki mélységesen elítéli mind az iszlám teokráciát, mind az azt megelőző Reza Pahlavi-féle véres diktatúrát, a sah özvegyével való találkozásáról számol be. Egy férfi nyilván konfrontálódna az elszigetelt szellemi és fizikai környezetben élő nóvel, fejére olvasná férje bűneit, Sarvestani azonban mint nő a nőhöz közelít az özvegyhez. Látja, amiben különböznek, de képtelen végigvinni azt a harcos-forradalmi alapokon álló, konfrontatív taktikát, amit eltervelt. Két nő nem egyszerű találkozása 22:35-től a Duna TV-n.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik