Kultúra

A tévében: választások

Foci vagy mindennapi tudomány? Meghasadt és megkettőzött én-ek, és egy állatkerti főorvos a mai terítéken.

Rögzített játékhelyzet, emeli fel a hangját tetszőleges magyar sportriporter, a játékos rúg, ível, Zidane nagyon izzad, a sportriporter aggódik, a gól védelmi hibából születik, a játékvezető felülbírál, a partjelzőt asszisztensnek hívják, és későn emeli zászlóját, a közönség tombol, de legalábbis hullámzik, mint a tenger, a pályán pedig meddő mezőnyfölényben játszik Albertirsa. Vagy a Real Madrid? A Tottenham Hotspur FC-bal? A BL-negyedöntő első meccsén? 20:25-től a TV2-n? Igen.

Emlékezzünk azokra az időkre, amikor a magyar állam egy pillanatra úgy gondolta, ha állampolgárainak egy-egy tudományterület képviselője élvezetes, ismeretterjesztő előadásban beszámol az aktuális eredményekről, problémákról, nos, akkor mind az állam, mind a tévé azt a dolgot cselekedte, amire (többek közt) létrejött. Ez az amilyen nagyszerű, oly ritka pillanat volt a Mindentudás Egyeteme létrejöttének pillanata, valamikor a XXI. század elején, ritka, és oly sokszor nem ismételt pillanat volt ez, most megint láthatjuk a második folyamát az előadássorozatnak (nyilván nem a legfrissebb eredményekkel), meg hallhatjuk a hírekben, hogy vonul ki az állam egyre inkább településekről, az ország bizonyos területeiről, ahol aztán a vadnyugat, az erőszak és a tragikusan egyszerűsítő és felelőtlenül előítéletes gondolkodásmód üti fel a fejét. Pedig a kultúra elvileg egyesíteni tud népcsoportokat. M2, 20:30.

Ismét egy magyar tévéjáték, Mátyássy Áron, a Filmszemle-nagydíjas Utolsó idők rendezője Karinthy Frigyes Tanár úr, kérem-jét vegyítette az Utazás a koponyám körül-lel, mindezt leöntve Pater Sparrow (ugyancsak fiatal rendező: 1) látványvilágával – a T.Ú.K. – Tanár úr, kérem bizarr világú, a romantikus-korhű feldolgozásoktól elrugaszkodó alkotás, amelynek egyes látványelemek miatt még a korhatárbizottsággal is meggyűlt a baja. Ezért aztán 21:40, m1.

Vajon milyen ember gondoz csótányokat az állatkertben? Milyen viszony alakul ki ember és kőszáli sas között? A budapesti fehér farkasok mennyire értékelik a kifutójuk mellett elrobogó vonatot? Hát a tigris? Igaz, hogy az állatsimogatóban a kecskék elfogyasztják az óvatlan látogató kabátját? Depressziósak az elefántok, ha a fejüket ingatják? Egyáltalán, az állatkert jó vagy rossz hely? Biztos mindenkinek volt már kérdése az állatkertről, a nevükben most Veiszer Alinda teszi fel őket Sós Endre budapesti állatkerti főállatorvosnak, akivel a Zárórában 22:25-től beszélget.

Az egyik legjobb filmcím egy sosem nyugvó rendezőtől, aki még úgy gondolta, a filmezés fontos dolog, és ehhez a feltételei is megvoltak. A szürrealizmus egyik emblematikus figurája, aki Dalival megcsinálta Az andalúziai kutyát, mely címet azért kapta a film, mert sem Andalúziához, sem a kutyákhoz nem volt semmi köze. De ma este az utolsó filmjét láthatjuk Luis Bunuelnek: A vágy titokzatos tárgyát. Egy szobalány, akibe beleszeret munkaadója, de a nő csak hitegeti. A 18 éves Conchitát a rendező két színésznővel játszatta el, Ángela Molinával és Carole Bouquet-val, a férfit pedig Fernando Rey alakítja. 0:40, Filmmúzeum.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik