Fura dolog ez a 3D, eleinte 20-30 perces „látványfilmek” törték az utat a technikának, aztán lassan kezdtek jönni a filmek, és mára minden műfaj kitermelte a maga térhatású reprezentánsát a mesétől a horrorig. Aztán az Avatar sikere után elszabadult a pokol, Hollywoodban egy átlagos producer reggel felkel, a feleségének/férjének odamordul, 3D, drágám, majd elmegy koktélozni Charlie Sheennel. A produkciók folyamatosan módosulnak, és eredetileg, hm, síkhatású filmek is konvertálódnak térhatásúvá. Így keletkezik a 3D-B, a másodvonalbeli 3D, a technika fetisizmusa, a szükségtelen, élvezhetetlen, ciki 3D.
Nyilván a Santum is ilyen, különben nem törtem volna magam ezzel a hosszú bevezetővel, igazi, buta 3D-film, és bár James Cameron volt a producere, ez nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson bárkit is. Tudjuk, Cameron imádja a technikát, a víz alatti dolgokat, a búvárexpedíciókat, a Sanctumban pedig mindhárom megvan. Csak a film hiányzik belőle.
Pápua Új-Guineán vagyunk, épp egy rém gazdag, de sportos főnök igyekszik valahová ismerőseivel, egy nyalka legénnyel meg egy csinos barnával helikopteren, a környéken közel s távol erdő, aztán egyszer csak kitárul előttünk „a” barlang, ami inkább valami gigantikus lefolyónak tűnik. Itt lent dolgoznak a búvár-felfedezők, hogy megtaláljanak valami óceáni átjárót vagy a Szent Grált, már nem emlékszem. Ámde hamarosan elered az eső, itt a baj, jön a vészhelyzet, ahol eldől, ki az igaz barát, ki a rongy ember, ki pedig a pénzes postás.
Csodálatos vidék, természeti táj, technikai felszerelések, minek bíbelődjünk itt karakterekkel, koherens történettel, valamiféle eredetiséggel. A lényeg a technika, a 3D, emberek, hát nem veszitek észre? Hát nem nagyon, sőt szerintem ez a fércmű sokkal élvezetesebb lett volna szemüveg nélküli változatban, így csak várjuk a térhatás értelmét, a tér kihasználását, de semmi. Öncélú, ámde 2D hatású 3D.
Katasztrófafilm, de érted, hogy értem.
Sanctum, színes, feliratos, amerikai-ausztrál kalandfilm, 108 perc, 2010, rendező: Alister Grierson, forgatókönyvíró: John Garvin, Andrew Wight, operatőr: Jules O’Loughlin, producer: Ben Browning, James Cameron, Ryan Kavanaugh, szereplők: Rhys Wakefield (Josh), Allison Cratchley (Judes), Alice Parkinson (Victoria), Christopher Baker (J.D.), Daniel Wyllie (George), Richard Roxburgh (Frank), Ioan Gruffudd (Carl), Cramer Cain (Luko), Forgalmazza a Budapest Film
Hazai bemutató: március 17.