Nagyvilág

Olyan történhet Németországban, mint még soha: gyárakat zárhat be a Volkswagen, tízezrek veszíthetik el állásukat

Sean Gallup / Getty Images
Sean Gallup / Getty Images
A Volkswagen rengeteg problémával szembesült az elmúlt években, és várhatóan továbbiak csatlakoznak ezekhez. Leginkább – a cégvezetés stratégiai hibái mellett – Kína miatt vannak bajban, de nem segítik a vállalat helyzetét az amerikai, az EU-s és az otthoni gazdasági kilátások sem. Végeredményként több tízezer ember vesztheti el az állását, a többieknek pedig a fizetése rövidülhet meg.

Németország legnagyobb magánvállalata, Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen azt tervezi, hogy tíz németországi gyárából legalább hármat bezár, és 120 ezer jelenlegi alkalmazottjából elbocsát több tízezer embert (nem csak az érintett üzemek alkalmazottait). A megmaradt VW-munkavállalók bére is jelentősen, tíz százalékos mértékben csökkenhet, 2025–2026-ra befagyasztanák azokat, ami, reálértékén, összesen 18 százalékos csökkenést is jelenthet – jelentették be hétfőn a munkavállalók képviselői.

Hazai gyárbezárásra a cég 87 éves történetében még sohasem volt példa, világszinten is utoljára 1988-ban, Pennsylvaniában.

„Egyik gyár sincs biztonságban” – mondta Daniela Cavallo, a VW üzemi tanácsának vezetője a cég központjánál, a legnagyobb, wolfsburgi gyárnál, ahol az alkalmazottak mintegy fele dolgozik. Arról nem beszélt, melyek az érintett gyárak és hogy pontosan mennyi munkaerőt érint a leépítés.

A Volkswagen nem kommentálta az üzemi tanács állításait, de megismételte, szerkezetátalakításra van szükség ahhoz, hogy meghatározóak maradhassanak a világpiacon. Múlt szerdán tartották a bértárgyalások második fordulóját, és a harmadik negyedéves eredményeket is nyilvánosságra hozták. Eszerint az előző év azonos időszakához képest a VW üzemi eredménye 42 százalékkal csökkent,

a profit 62 százalékot zuhant.

A megbeszélésen a munkaadói oldal kifejtette, hogy ragaszkodnak a 10 százalékos bércsökkentéshez, a prémiumok megnyirbálásához és a képzési helyek számának csökkentéséhez, jelezték ugyanakkor, hogy a gyárbezárásokról és az elbocsátásokról készek tárgyalni.

Kínai problémák

A pite kisebb lett, és több vendég ül az asztalnál

– mondta Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója a Bildnek a múlt hónapban. A VW-csoport szeptemberben drasztikus megszorítási terveket jelentett be, hogy reagáljon a kereslet visszaesésére és a növekvő versenyre. A 10 milliárd eurót megcélzó, költségcsökkentő intézkedések részeként nem zárta ki, hogy üzemeket zárnak be, és felmondott több kollektív szerződést is, köztük azt az 1994-es, munkaerővédelmi ígéretet, amely 2029-ig megakadályozta volna az elbocsátásokat.

Blume akkor arról is nyilatkozott, hogy „határozott fellépés” szükséges, mert új versenytársak léptek az európai piacokra és Németországnak romlott a pozíciója, gyártási helyszínként.

A Volkswagen főleg azért van bajban, mert Kína elektromos-járműipara otthon és egyre inkább Európában is felülmúlja az európai gyártókat. Kína a Volkswagen legnagyobb piaca, de az eladásai visszaestek itt, mert a helyi gyártók fejlett és megfizethető alternatívákat kínálnak. Kedvezőtlen hírekről számolt be a kínai piacról a Mercedes és a Porsche is, ami miatt költségcsökkentések várhatók náluk is.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik