Nagyvilág

Fordulat: pár nap és a baltimore-i kikötő újra nyitva lesz

Baltimore, 2024. május 20. Vontatóhajók húzzák a vízfelszínre emelt és súlyosan megrongálódott Dali konténerszállító hajót Baltimore kikötõjébe 2024. május 20-án. Március 25-én éjjel a teherhajó egy acél tartóoszlopnak ütközött, és a Francis Scott Key híd összeomlott. Az ott dolgozó nyolc karbantartó munkás közül kettõt kimentettek, hatan életüket vesztették. MTI/AP/Matt Rourke
Baltimore, 2024. május 20. Vontatóhajók húzzák a vízfelszínre emelt és súlyosan megrongálódott Dali konténerszállító hajót Baltimore kikötõjébe 2024. május 20-án. Március 25-én éjjel a teherhajó egy acél tartóoszlopnak ütközött, és a Francis Scott Key híd összeomlott. Az ott dolgozó nyolc karbantartó munkás közül kettõt kimentettek, hatan életüket vesztették. MTI/AP/Matt Rourke

Elkezdték vontatni Baltimore kikötője felé a márciusi hídomlás helyszínéről a katasztrófát okozó Dali konténerszállítót hétfőn – írja az MTI.

Helyszíni beszámolók szerint a nagyméretű hajót helyi idő szerint a hétfő hajnali órákban úsztathatóvá tették és a dagályt kihasználva több vontatóhajó segítségével mozdították el arról a helyről, ahol a Francis Scott Key híd acélszerkezetének romjai heteken keresztül fogva tartották. Ezzel közvetlenül is lehetővé válik a kikötő teljes megnyitása a közeli napokban.

A Dali március 26-án a kora hajnali órákban műszaki hiba miatt irányíthatatlanná vált és nekisodródott az autópályát hordozó 50 méter magas, acélszerkezetű hídnak, amely rögtön összeomlott.

A katasztrófában hat, a hídon dolgozó karbantartó munkás meghalt, két embert sikerült kimenteni a vízből. A hídomlás pillanatában járművek nem közlekedtek a hídon, mert a hajó vészjelzésének nyomán sikerült leállítani a forgalmat, alig egy perccel azelőtt, hogy a hídszerkezet a vízbe zuhant.

Baltimore-nak az amerikai gazdaság egésze számára fontos tengeri kikötője az elmúlt hetekben részleges újranyitott, de a teljes kapacitását csak azután érheti el, hogy a sérült hajót is eltávolítják a kikötő bejáratát is jelentő Patapsco-folyó torkolatából.

A konténerszállítót fogva tartó hatalmas acélszerkezetet május 13-án irányított robbantással távolították el a fedélzetről. Az elmúlt hetekben a mentőegységek a vízből már több száz tonnányi acélroncsot, és egyéb törmeléket távolítottak el, ami egykor a Francis Scott Key hidat jelentette.

A katasztrófa okairól szóló vizsgálat előzetes megállapításait a múlt héten hozták nyilvánosságra, és az olvasható benne, hogy a Dali legénysége az indulást megelőző napokban két alkalommal is tapasztalt elektromos kimaradást a hajó rendszerében. A jármű irányíthatatlanná válását is elektromos kimaradás okozta a baleset éjszakáján. A hajó Srí Lanka felé indult volna, fedélzetén több ezer konténerrel.

A híd a baltimore-i régió fontos közlekedési útvonalát jelentette, az újjáépítésre Joe Biden elnök és Wes Moore, Maryland kormányzója is ígéretet tett, azzal a vállalással, hogy a költséget a szövetségi költségvetés állja majd. A tervek szerint a több kilométer hosszúságú híd 2028-ra készülhet el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik